El per què del coronavirus
Diumenge III de Quaresma
Ahir mateix sentia una
conversa des de la finestra d’uns que passaven prop de casa i es referien a la
crisi sanitària que estem travessant: “Tu que ets tan creient, pregunta-li a
Déu per què...” Ja no vaig sentir res més. Estava preparant l’homilia i vaig
trobar que era la reformulació de la mateixa pregunta del llibre de l’Èxode,
quasi mil-cinc cents anys abans de Crist: “El Senyor és amb nosaltres o no hi
és?”
Anem a l’Evangeli. Després
d’aquella pujada fatigosa des de la vall del Jordà, sota la calda implacable
del sol de migdia i en l’època de més xardor a Palestina, Jesús té set i
s’atura al pou de Jacob i allí es troba amb aquella samaritana. Com va saber
aquella dona que Jesús era jueu? Potser pels flocs i les franges del vestit (el
tal·lit o mantell de pregària dels samaritans solia ser
blaus i els dels jueus blancs) potser per l’accent... Sigui com sigui els
jueus es creien superior als samaritans. Qualsevol demanda feta de part d’un
jueu a un samarità ni que fos un vas d’aigua, implicava un descens de
categoria, una renúncia a la dignitat nacional. A més, entretenir-se un home a
parlar públicament amb una dona, era absolutament contrari als ensenyaments
dels rabins, segons els quals un home no havia de saludar ni la seva pròpia
muller si la trobava pel camí. Però Jesús mai no fa diferències: tracta amb
tothom en peu d’igualtat i reconeix en aquella dona estrangera una veritable
interlocutora. És bo de recordar-ho avui en un món on tantes dones continuen
essent excloses i menystingudes quan no víctimes de maltractes i d’agressions
físiques o verbals...
El diàleg que hem escoltat
tantes vegades és bonic i és progressiu. Aquella samaritana va reconeixent
progressivament en Jesús un profeta i, finalment, el Fill de Déu. Jesús és un veritable pedagog. I Jesús dedica
temps a aquella dona, sense haver begut encara ni una gota d’aigua.
Deia mossèn Pere
Surribas, un sant rector del meu poble, que Déu ha confiat a senzilles dones
del poble els tres més grans secrets: l’Encarnació a Maria, la Messianitat de
Jesús a la Samaritana i el fet de la Resurrecció a unes dones galilees. I afegia
qui varen ser els qui varen trair, negar o desertar de Jesús en la Passió?:
Homes dels més pròxims a Jesús però mai això no es diu de cap dona.
Perquè aquest relat ens
fa pensar en el de la Passió. Al calvari també era el migdia. També els apòstols
eren absents. També Jesús diu “tinc set”. Prop del pou de Jacob, Jesús dialoga
amb una dona que es converteix i esdevé missionera. Al calvari Jesús dialoga
amb la Mare per encomanar-li una missió més alta: la humanitat sencera. També
al calvari raja una font d’aigua viva del costat traspassat del Senyor.
I avui ha estat una
dona, una psicòloga italiana, Francesca Morelli qui ha escrit encertadament
arran del coronavirus: “Crec que l'univers té la seva manera de tornar
l'equilibri a les coses segons les seves pròpies lleis, quan aquestes es veuen
alterades. Els temps que estem vivint, plens de paradoxes, fan pensar...En una
era en què el canvi climàtic està arribant a nivells preocupants pels desastres
naturals que s'estan succeint, a la Xina en primer lloc i al mateix nombre de
països a continuació, se'ls obliga al bloqueig; l'economia es col·lapsa,
però la
contaminació
baixa de manera considerable. La qualitat de l'aire que respirem millora, fem
servir mascaretes, però
tot i això
seguim respirant ...En un moment històric en què certes polítiques i ideologies
discriminatòries, amb fortes reclams a un passat vergonyós, estan ressorgint a
tot el món, apareix un virus que ens fa experimentar que, en un tancar d'ulls,
podem convertir-nos en els discriminats, aquells als quals no se'ls permet
creuar la frontera, aquells que transmeten malalties. Encara no tenint cap
culpa, tot i ser de raça blanca, occidentals i amb tota mena de luxes econòmics
al nostre abast.
En una societat que es
basa en la productivitat i el consum, en la qual tots correm 14 hores a el dia
perseguint no se sap molt bé què, sense descans, sense pausa, de cop i volta
se'ns imposa una aturada forçat. Quiets, a casa, dia rere dia. A comptar les
hores d'un temps a què li hem perdut el valor, si de cas aquest no es mesura en
retribució d'algun tipus o en diners.
En una època en què la
criança dels fills, per raons majors, es delega sovint a altres figures i
institucions, el Coronavirus obliga a tancar escoles i ens força a buscar
solucions alternatives, a tornar a posar a pare i la mare al costat de els
propis fills. Ens obliga a tornar a ser família.
En una dimensió en la
qual les relacions interpersonals, la comunicació, la socialització, es
realitza en el (no) espai virtual, de les xarxes socials, donant-nos la falsa
il·lusió de proximitat, aquest virus
ens treu –temporalment- la veritable proximitat, la real: que ningú es toqui, es besi, s’abraci;
tot s’ha de fer a distància, a la fredor de l’absència de contacte. Quan tan
sovint hem donat per descomptat aquests gestos i el seu significat. Això ens
ajuda a valorar-los més.
En una fase social en
què pensar en un mateix s’ha tornat la norma, aquest virus ens envia un
missatge clar: l'única manera de sortir d'aquesta és fer pinya, fer ressorgir
en nosaltres el sentiment d'ajuda al proïsme, de pertinença a un col·lectiu,
de ser part d'alguna cosa més
gran sobre el que ser responsables i que això al seu torn es responsabilitzi
envers nosaltres. La coresponsabilitat: sentir que de les teves accions depèn
la sort dels que t'envolten, i que tu depens d'ells.
Deixem de buscar
culpables o de preguntar-nos perquè ha passat això, i comencem a pensar en què
podem aprendre de tot això. Tots tenim molt sobre el que reflexionar i
esforçar-nos. Amb l'univers i les seves lleis sembla que la humanitat ja
estigui força en deute i que ens ho estigui venint a explicar aquesta epidèmia,
a car preu.”
Germanes i germans, en
aquests dies estranys, aprofitem el temps per dialogar amb Jesús prop del
nostre pou interior. Així coneixerem millor allò que Déu ens dona, que és
sobreabundant I cerquem maneres de compartir-ho amb els nostres veïns.
Comentarios
Publicar un comentario