Un enigma desvelat
Diumenge segon de
quaresma
Quin contrast entre l’evangeli
de diumenge passat, el de les temptacions de Jesús, i el que acabem de
proclamar sobre la transfiguració! Aquell s’esdevingué en el desert, aquest és
una muntanya alta; al desert Jesús estava sol, a la muntanya tenia tres
testimonis, els seus grans amics, Pere, Jaume i Joan. Al desert Jesús lluitava
amb el temptador, per no deixar-se emportar ni per l’èxit, ni per l’espectacularitat,
ni pel poder, tres temptacions que el van acompanyar tota la vida pública. A la
muntanya alta el diàleg és una conversa amable i il·luminadora,
de cel, amb dos homes importants de l’antic testament, Moisès i Elies. Al desert
Jesús ha passat fam, a la muntanya alta, està sadollat. Contrasta la foscor de
la temptació, amb la llum de la temptació vençuda. No hi ha contrastos
semblants a les nostres vides?
A l’evangeli segons
sant Lluc (9,27), a la fi d'un discurs als dotze apòstols, Jesús afegeix,
misteriosament: "En veritat us dic que hi ha alguns, entre els aquí
presents, que no moriran sense haver vist el Regne de Déu". Aquesta
expressió misteriosa sovint s’ha pres com una profecia que la fi del món s’esdevindria
abans que la primera generació de cristians morís. No obstant això, la frase
"Regne de Déu" també pot referir-se a "l'expressió visible del
regne invisible de Déu".
El regne està encarnat
en Crist mateix i, per tant, es podria "veure" si Crist ho manifestés
d'una manera inusual, fins i tot en la seva pròpia vida terrenal, així com va
ser l'esdeveniment de la Transfiguració. El Papa emèrit Benet XVI afirma que
Jesús "va argumentar convincentment que la col·locació
d'aquesta frase immediatament abans de la Transfiguració relaciona clarament
amb aquest esdeveniment". "A alguns, és a dir, als tres deixebles que
acompanyen Jesús a la muntanya, se'ls promet que presenciaran personalment la
vinguda del Regne de Déu", afegeix el Papa emèrit.
Al Tabor Jesús
ressuscitat donarà sentit a la llei (personificada en Moisès) i a la profecia
(representada per Elies). Segons l’Antic Testament, Moisès va morir molt vell, als
cent vint anys sense poder trepitjar la Terra Promesa per haver dubtat de la
divinitat. Això és el que creien els jueus. Ara se’ls revela als apòstols el
fet que –malgrat els dubtes- el gran alliberador ha arribat per fi a la Terra
de promissió, aquella en que l’home podrà conversar llargament amb Déu cara a
cara, com ja havia pogut fer d’alguna manera Moisès al Sinaí. Elies, ésser com
nosaltres, subjecte a les nostres passions, fou profeta, eremita, pelegrí,
guaridor, capaç de ressuscitar el fill d’una vídua, home valent que s’enfrontà
als falsos profetes i que fou arrabassat cap al cel, al costat del seu amic i
deixeble Eliseu per un carro de foc. És una gran paradoxa que el profeta que
volia morir i que estigué a punt de ser assassinat, no experimentés la mort. En
la trobada amb el Transfigurat hi veiem l’acompliment dels seus gestos profètics.
El contrast de l’evangeli
d’avui és el mateix contrast de la vida de Jesús. Jesús viu trenta anys de vida
quotidiana, familiar, de treball i de lleure. I uns anys de vida pública
turbulents on ha de lluitar contra la temptació dels qui el volen fer rei,
contra les estratagemes dels fariseus i els saduceus, contra la incomprensió
dels apòstols. I després de la mort, els relats pasquals són plens de llum, de
serenor, de pau, d’alegria, de sana complicitat amb els seus deixebles, homes i
dones.
Tot i que els
apòstols no acabaren d’entendre aquella visió del Tabor, els va enfortir la
seva fe i temps després, per Pentecosta van entendre que la passió és
necessària per arribar a la glòria.
I nosaltres, avui? També
patim temptacions que ens volen allunyar del camí: volem que els problemes se’ns
resolguin instantàniament, som temptats de viure de cara a la galeria, som
temptats molt sovint pel poder. Però hi ha instants de la nostra vida plens de
llum, talment com flashos que ens diuen que al final del camí hi haurà una llum
esplendent. Per això en aquesta eucaristia, com diem en el cant, el recordem
transfigurat en el moment del comiat i això ens ha d’omplir de pau i de llum.
Però permeteu-me que
avui, dia internacional de les dones, esmenti aquelles que no apareixen a l’evangeli
d’avui, però que tingueren relació amb els
homes que en són protagonistes. Prop de Jesús hi ha Maria, mare nostra, que va
experimentar la llum en l’anunci de l’àngel i tantes dones que l’acompanyaren
en el camí i el sustentaren en la seva missió. Prop de Moisès hi ha la seva
mare, Joquèbed, que passà tanta tribulació i
després tan goig en el seu naixement, la seva germana Miriam, considerada
profetessa i la seva dona, una cussita desconeguda. Prop d’Elies hi ha la pobra
vídua de Sarepta, de qui ressuscità el fill. I la reina Jezabel, la seva
adversària. Recordem també que l’apòstol
Pere estigué casat i que Jesús s’hostatjà a casa seva a Cafarnaüm i va guarir
la seva sogra. I prop de Jaume i de Joan, hi hagué la seva mare Salomé, que fou
interlocutora de Jesús demanant-li, segurament de bona fe, un lloc d’honor pels
seus fills.
Quantes dones
silenciades i una mica oblidades, no és hora d’aprofundir en les seves figures
i en el seu missatge?
Comentarios
Publicar un comentario