El desert: feres i àngels
Diumenge I de Quaresma
Quaresma és el temps de posar nom a les nostres temptacions, que es tornen més subtils i sibil·lines com més anem avançant en el camí del seguiment de Jesús, com més grans ens fem.
La bella aliança de Déu
amb Noé que hem escoltat en la primera lectura és una aliança en primer lloc
amb els éssers humans i els seus descendents, però és també una aliança amb tota
la creació, els altres éssers animats, els ocells, el bestiar i tots els animals
domèstics i feréstecs que han sortit de l’arca. Cal que tinguem una justa
relació amb els animals, també són creatures de Déu, els hem de respectar i
podem aprendre d’ells moltes coses, la fidelitat, la tenacitat, la tendresa...
sense caure ni en la ideologia animalista ni en la supèrbia de creure’ns el
reis de la Creació. El Papa Francesc a la Laudato si denuncia que cada
any desapareixen milers d’espècies vegetals i animals que ja no podrem
conèixer, que els nostres fills ja no podran veure, perdudes per sempre (n. 33)
I cita el catecisme quan recorda amb fermesa que el poder humà té límits i que
és contrari a la dignitat humana fer sofrir inútilment els animals i sacrificar
sense necessitat les seves vides. És un tema actual en el qual cal aprofundir-hi,
però en tot hem de trobar un equilibri.
Marc no descriu les tres
temptacions com faran Mateu i Lluc, les temptacions de la màgia, del poder o de
l’espectacularitat. Diu, senzillament, que Jesús “vivia entre els animals
feréstecs i l’alimentaven els àngels”, és a dir que estava en companyia de
feres i que els àngels el servien.
En la mentalitat simbòlica
de la Bíblia, tant els animals feréstecs com els àngels són persones, persones
conegudes pels seus oients o lectors. Les feres poden ser els qui devoren els
béns de les vídues i els orfes. Les feres poden ser també els poderosos d’aquest
món que volen instrumentalitzar-lo pretenen imposar-li com s’ha de presentar
davant d’Israel. Però Jesús no es veu afectat davant dels poderosos, com ho
veiem en el decurs de tota la seva vida pública, sap torejar els fariseus, els
mestres de la llei, Ponç Pilat o Herodes (recordem que Jesús a aquest el compara a una
guineu). En surt airós.
I els àngels? Els qui fan
l’ofici d’àngels, són els voluntaris que presten servei a les comunitats. Els
àngels són les persones lliures que es posen al servei de la missió del Mestre:
Marta, Maria, Llàtzer, Nicodem, el deixeble estimat., les dones que sostenien
Jesús amb els seus béns.
Tota la vida pública de Jesús
quedarà emmarcada dins d’aquesta escena. Trobarà feres i trobarà àngels. Però
Jesús farà que uns i altres convisquin. Així en ell es complirà l’ideal
messiànic anunciat per Isaïes 11, 6-9 quan diu: “El llop conviurà amb l’anyell,
la pantera jaurà amb el cabrit; menjaran junts el vedell i el lleó, i un nen
petit els guiarà. La vaca i l’ossa pasturaran juntes, jauran plegades les seves
cries. El lleó menjarà palla com el bou,
l’infant de llet jugarà vora el cau de l’escurçó, el nen ficarà la mà a
l’amagatall de la serp. Ningú no serà dolent ni farà mal en tota la muntanya
santa, perquè el país serà ple del coneixement del Senyor...
El desert i les
temptacions. A partir del segle IV els anomenats pares del desert, amb les
seves sàvies sentències, també hauran de conviure amb animals feréstecs i àngels (Joan Perucho).
Jesús convertirà el desert
en un paradís. Sabrà veure venir els poderosos i els tractarà airosament. Sabrà
detectar les lluites de poder dels seus deixebles i convèncer-los que aquest no
és el camí... A la vida també nosaltres hem d’aprendre a conjugar uns i altres,
serpents i coloms. Hem d’aprendre a ser homes i dones de comunió. Per això avui
no podem ser ingenus davant l’estratègia dels poderosos del món que volen
manipular i oprimir i procuren treure profit fins de les vacunes... i hem de
ser agraïts envers aquells que dediquen el seu temps abnegadament als altres,
el personal sanitari o els voluntaris dels ponts solidaris, dels corredors
humanitaris i de les campanyes de sensibilització.
Jesús comença a predicar
la bona notícia del Regne de Déu, precisament quan “Joan fou entregat” en mans
del poder i decapitat per Herodes. La
passió de Joan fou resultat d’una conxorxa frívola. La de Jesús un xoc frontal
amb la cultura perversa del seu temps i seva la darrera gran temptació, la de
Getsemaní, probablement va ser la de pensar si el seu sacrifici tindria algun
sentit.
Quaresma és el temps de
posar nom a les nostres temptacions. Potser algunes de les més grans són la
peresa i la queixa constant. El Papa ho repeteix sovint: “la peresa és un verí,
és una boira que rodeja l’ànima i no la deixa viure)”. Posem-hi nom a allò que
ens vol allunyar de la nostra missió i adonem-nos també que en els nostres dies molts fan l’ofici
dels àngels i fan més lleu la nostra lluita.
Comentarios
Publicar un comentario