Sense exclusions
Diumenge VI de durant l'any
Estimats germans,
Què ens diu el Senyor en
aquest evangeli d’avui?
A primera vista és un
evangeli que parla de la guarició d’un leprós. Però avui la lepra, malgrat que
avui encara afecta 16 milions de persones en el món i unes cinquanta mil a
Europa, ens pot quedar un mica lluny Amb tot, ens diuen els entesos que la
referència a la lepra a la Bíblia no solament es refereix a aquesta malaltia
concreta, sinó que la paraula hebrea té un significat més ampli que incorpora
diverses afeccions de la pell, fins i tot a floridures a parets, mobiliari o
roba (Pilar Casals). Recordo que, de petit, al poble quan es parlava de “pesta”
s’usava la mateixa paraula per parlar de la malaltia dels conills, que per
indicar figuradament que hi havia moltes formigues o molts mosquits: “és una
pesta”, es deia amb evident exageració. Ara sí que en la pandèmia tots hem
experimentat molt de prop el que és una pesta i encara molt més contagiosa que
la mateixa lepra! Sigui com sigui ja en temps de Jesús, la lepra era una
malaltia coneguda i segurament concebuda com un càstig diví, que tornava impur
el que la patia i, per tant, en exclòs.
Què ens diu doncs el
Senyor? Si avui potser ens diu tant la lepra, sí que ens diu, o ens hauria de dir
l’exclusió. Hi ha hagut moments en la vida que tots podem sentir-nos exclosos,
sols, deixats de banda, discriminats... pensem només en aquells infants i adolescents que al col·legi pateixen exclusió per part dels seus companys.
Quant sofriment inútil! Però és el mateix sistema en el que vivim el que és
excloent: Dimarts va fer dos mesos de l’incendi de la nau del carrer Guifré, on
malvivien uns germans nostres sense papers i sense llar, amb un balanç de
quatre morts i diversos ferits. I justament dimarts passat va quedar “desallotjat”,
per ordre judicial el solar, que algunes persones damnificades havien tornat a
ocupar perquè “no complien les mesures establertes per la Covid-19.” Així com
quan hi havia la nau el contingent de persones era important -tot i que ningú
no sabia el nombre amb certesa- ara estem parlant d’un grup petit, de 8 o 10
persones. Tan se val. L’Església a Badalona, l’administració local i diverses
institucions i plataformes badalonines ens hem pres molt seriosament el tema
dels sense llar i hem començat una campanya de sensibilització i cooperació amb
entitats que ja des de fa anys treballen amb aquests germans nostres. Tenir una
llar, aquesta és la principal reivindicació dels qui malvivien en la nau
incendiada al barri del Gorg de Badalona, un incendi que va posar al descobert
l’existència de setanta assentaments similars a l’àrea de Barcelona... Ara no
trobeu que és contradictori desallotjar els que no tenen allotjament? En contra l’exclusió, Jesús vol integrar tots
en un projecte comú, el projecte del Regne. I això li va comportar també dols i
fracassos aparents com el d’avui:
Perquè, fixem-nos: en
l’episodi del leprós que hem escoltat a l’Evangeli, es planteja un interrogant.
Si un malalt de lepra tenia prohibit d’apropar-se a ningú, com és que aquest
acudí a Jesús? Segons alguns biblistes es tractava d’un dels seus deixebles
titllat de “leprós” que anava pregonant per tot arreu que Jesús no observava la
Llei de la puresa ritual, com de fet ho manifesta el seu gest d’estendre la mà
i tocar-lo. Per això aquell leprós, a més, no fa el que Jesús li diu, el
desobeeix, i comença a divulgar la seva guarició. És, podríem dir una mena de
traïció. I a partir d’ara serà Jesús el que no podrà entrar públicament a cap
ciutat i haurà de restar fora, en llocs despoblats, talment com si fos un
leprós. Es començava a covar la seva Passió.
Avui és dia d’eleccions.
Més que mai hem de sumar i d’incloure. Crec que hauríem d’allunyar de la nostra
parla frases com : “ja estic cansat” “tots son iguals”, “voto el menys dolent”:
no! tenim el dret de votar perquè tenim el deure de votar. No hem d’excloure
ningú, a menys que, voluntàriament, s’autoexclogui. Certament que cal una regeneració de la
política, però això no significa omissió. Tenim el dret, perquè tenim el deure
d’informar-nos ben bé de quin lloc ocupen en els programes qüestions tan
serioses com els més vulnerables, la família, la vida humana, l’ecologia, el diàleg o la pau i votar en consciència. Que l’Esperit Sant ens il·lumini perquè complim dignament
el nostre deure cívic sense exclusions ni exclusivismes.
Comentarios
Publicar un comentario