Estupefacció i corporalitat
Diumenge III de Pasqua (18 d’abril de 2021)
Podem imaginar l’esglai i
l’alegria dels apòstols quan veieren el Ressuscitat. Què ens passaria a
nosaltres si una persona estimada morta, tornés a la vida? Quedaríem
estupefactes i amb una alegria que no ens podem imaginar.
Aquell Jesús Ressuscitat
és corpori, no és un esperit. És aquell que havien vist morir, té carn i ossos,
demana que el palpin, menja a gust un tall de peix, com havien fet tantes
vegades... El centre de la nostra fe és un cos viu. Sant Pau usa a bastament la
imatge del cos i els membres i d’aquí a unes setmanes celebrarem el Corpus, la
festa del Cos i la Sang de Crist.
Però ja des del principi,
hi havia comunitats docetes que afirmaven que el Salvador tenia un cos aparent,
purament espiritual. Aquest docetisme ha travessat la història i, en formes
diverses, ha arribat fins als nostres dies. Tots recordem aquell magnífic grup
escultòric, el Davallament de Sant Joan de les Abadesses, també conegut com el
Santíssim Misteri, del segle XIII, amb set imatges molt expressives, que
representa el Davallament de la Creu i que es troba a l’església de l’antic
monestir. Doncs bé, en aquells temps medievals hi havia els càtars que creien
que Jesucrist era un àngel que, per la
seva condició d’esperit pur, no va encarnar-se en cap cos, sinó que, per fer-se
entenedor a les persones, va dotar-se d’aparença humana. Per això aquest
Davallament i d’altres que hi ha a les valls pirinenques, volen mostrar la
corporalitat del Senyor. Ja no són frescos, ja no són pintures, són imatges de
ple volum, avui en diríem en 3D, perquè Jesús no és una pura aparença, és un
cos.
I avui? En poc temps m’han
demanat dues conferències sobre la mort i el més enllà. I la invitació no ha
partit de cap grup d’Església, si no d’institucions civils. Què vol dir això?
Que arran de la pandèmia, ens hem familiaritzat amb la mort i ens preocupa el
més enllà. I també que voldríem saber què passa amb el nostre cos, després de
la mort. La mort és una evidència: naixem per morir. Però la resurrecció de la
carn no és cap evidència, és objecte de fe, és atansar-nos de puntetes al Misteri
i arraulir-nos davant d’ell. I aquesta experiència de creure ens omple de pau,
és el resultat de la Pau que el Ressuscitat volia infondre’ls.
La fe en la resurrecció
està íntimament lligada a la fe en l’encarnació. Aquell Jesús que neix és un
nen com els altres nens, no és una aparença d’infant, és un nen de carn i ossos
al que la mare faixa amb bolquers perquè es fa a sobre el que es fan tots els
nens. Per això hi ha molts artistes que en el decurs de la història ens han
mostrat imatges que subratllen aquesta corporalitat. Una bona novel·la recent d’Erri de Luca, molt
documentada, que es titula La natura exposada, va precisament en aquesta
línia. Com la corporalitat ens fa la humanitat de Jesús més propera. Santa
Teresa d’Àvila, la Santa, no es feia dir “Teresa de Crist”, sinó Teresa de
Jesús.
Avui, abans de la comunió
diré “el Cos de Crist”, i tota respondreu “Amén”, “m’ho crec”. La mort és una
evidència. La resurrecció és un acte de fe. Convertir-se no és simplement canviar d’estil
de vida o rectificar. Convertir-se és creure. I pecar no és solament conculcar
els manaments – com hem recordat a l’epístola i de què em parlat amb els joves
de les nostres parròquies aquesta setmana, aquí mateix. Pecar (que vol dir errar
el tret, no encertar) és resistir-se a creure. I per això la missió del Ressuscitat
és enviar els apòstols a predicar per tot el món la fe i la conversió començant
per Jerusalem. Senyor dona’ns més fe en la resurrecció de la carn!
Comentarios
Publicar un comentario