Dijous Sant 2021
Homilia Dijous Sant 2021
Avui, primer d’abril fa 82
anys del final oficial de la guerra civil espanyola, un dels temes que més llibres
ha produït i continua produint. Un d’ells, ben recent, parla de La increïble
història del bisbe Irurita, de Josep Maria Ràfols. Més enllà de la figura del qui fou bisbe
nostre, de Barcelona, i la seva enigmàtica desaparició, crec que el valor d’aquesta
obra és que mostra la complexitat d’aquesta guerra civil.. A molts ens ho han
explicat, i alguns, els més grans de tot, encara se’n recorden: durant la
guerra hi hagué morts, ferits, dificultats econòmiques, no es podien fer plans
a llarg termini ni a mig, ni gairebé a curt. Molts lluitaven al front, però
molts més eren a la rereguarda, intentant portar una vida més o menys normal,
amb l’esperança que aquell malson acabés. I al matí quan s’acomiadaven, ho
feien com aquells que ja no es veuran més. Però també hi havia molts interessos
creats, pactes subterranis, maniobres dels serveis secrets, intents d’intercanvi
de presos, que desconeixíem. Una mica
força com ara. Convé preparar-nos per al shock de la postpandèmia, com es
titula un llibret de Cristianisme i Justícia. I convé recordar que la realitat
que estem vivint és només la punta de l’iceberg.
També en temps de Jesús,
malgrat la pau d’august, es vivia la revolta i, si més no, un ambient pre-bèl·lic. El sant sopar es va produir
en un ambient de persecució i de revolta, entre els mateixos apòstols hi havia
enveges, lluites de poder., resistències a acceptar el messianisme de Jesús.
Diumenge passat, en motiu
de la Moixiganga, ens van fer uns regals personalitzats a tots els que en el
decurs d’aquests trenta anys hem col·laborat
en aquesta antiga mostra de pietat popular. A l’altar hi he posat una placa de
ceràmica sobre una pissarra amb una ceràmica impresa que mostra una
representació que crida l’atenció: en primer terme hi ha tres figures vestides
de blanc. Darrera, dotze figures vestides de negre, talment com si conversessin
entre elles. El dibuix és de l’Albert Navarro, dissenyador, i la impressió
sobre pissarra de Trofeus de Badalona. És el Sant Sopar de la Moixiganga
badalonina que enguany acompleix trenta anys (1991-2001). Les tres figures
vestides de blanc representen Jesús (que a la Moixiganga és representat per una
enxaneta) i les altres dues (dos homes fornits agenollats) formen la taula on
descansen les mans del Mestre que alliçona.
Com es pot interpretar
aquest simbolisme tan encisador? Jesús fa una nova aliança, que basa en el
servei, representat en els dos homes agenollats. Com contrasten els seus
vestits blancs amb la negror dels apòstols i de tots els qui en el decurs de la
història desertaran! Només l’esperança clara d’una dona els tornarà a aplegar.
El text poètic que en la
representació anual (enguany suspesa però oferta en versió musical) acompanya
aquesta escena del Sant Sopar, és de Salvador Espriu. Diu així: “La vella i
fràgil tarda/parada en la claror damunt els camps./ Sí, comprèn-la i fes-la
teva, també/des de les oliveres/ l’alta i senzilla veritat de la presa veu del
vent:/”Diverses són les parles i diversos els homes,/i convindran molts noms a
un sol amor.”
Dijous Sant, tarda de
festa fràgil, que es romp com el pa partit, en l’esguard de la traïció de
Getsemaní, quan en el silenci del cenacle, de l’hort i de la capella del
monument tot ho embolcallarà. Només en el silenci podem escoltar. Escoltar és
estimar, estimar és servir. Si en el silenci de les nostres nits ens posem als
peus dels altres podrà ressonar, transfigurada, la Paraula, és a dir el
Projecte de Déu per a tota la humanitat.
Aquest any per raó de les
mesures higièniques i sanitàries no podem fer el rentament de peus. Però us
convido, en un minut de silenci a que cadascú de vosaltres des del fons dels
vostres cors, penseu què vol dir avui, per a vosaltres rentar els peus. Potser
no ser frívols i prendre’s més seriosament l’altra persona, potser escoltar-la,
potser fer una feina domèstica amb naturalitat, potser fer una almoina de
temps, potser enviar una bona onda a una
persona que està lluny, potser intentar caminar al pas del qui camina més lent...
potser preveure i preparar-nos pel que vindrà després de la pandèmia.
Que tingueu una bona festa
i un sant Dijous Sant.
Comentarios
Publicar un comentario