Diumenge de Pasqua 2021
Diumenge de Pasqua 2021
Pocs anys abans de Jesús
havia començat a regnar la pau de l’Emperador August. La Pax romana estava
representada per l’ara pacis, l’altar de la Pau. Però aquesta Pau estava
fundada en les victòries militars. En endavant la història de la humanitat no es
comptaria a partir del naixement d’August. La raó n’era de pes. Ell, August
havia estat “Bona Notícia” per a tothom perquè havia dut la pau introduint al
món un ordre nou, però un ordre fundat en les armes. Què són les grans calçades
romanes sinó avingudes perquè passin els exèrcits... Però hi
ha un gran contrast entre la Pau d’August i la Pau Cristiana, entre el
monumental altar de la pau i l’humil pessebre de Betlem. A partir de la Resurrecció la bona notícia ja
no és August, si no Jesús. Per això l’evangeli de Marc que anem proclamant tot
aquest any es titula: “Bona Notícia de Jesús, el Messies, el Fill de Déu” i per
això al seu evangeli, el manament final del Ressuscitat és aquest: “Aneu per
tot el món i proclameu la Bona Notícia a tota la creació.” Per què la gent de
Galilea sent que Jesús és Bona Notícia? Perquè el que Ell diu i viu els fa bé:
els pren la por de Déu, els fa sentir-ne la misericòrdia, els ajuda a viure
perdonats per Ell. Jesús és compassiu i proper, acull els més oblidats, abraça
els més petits, beneeix els malalts, es fixa en els darrers (Pagola). La
resurrecció de Jesús no és un retorn a les coordenades d’espai i de temps d’aquest
món, és una nova creació (Ricart), nova en el sentit, no de diferent, sinó de
portada a plenitud...
Els evangelis foren
escrits arran de l’experiència pasqual.
A partir d’aquest esdeveniment lluminós, gratuït i sorprenent, tota la
vida anterior de Jesús pren per als seus deixebles un altre significat. I per transmetre
aquesta Bona Notícia veiem en els relats pasquals que tothom corre: la
Magdalena, les altres dones, Pere, el deixeble estimat, els deixebles d’Emaús...
Però la diferència de córrer d’uns i d’altres
reflecteix el seu diferent estat d’ànim. Pere va al sepulcre encara apesarat per
la seva triple negació traïdora; el Deixeble estimat empès pel gran amor que professa
a Jesús. El Deixeble estimat té la delicadesa d’esperar-se a l’entrada fins que
arribi Pere, haver experimentat l’amor de Déu ens fa més sensibles, més
tendres, més propers als altres... Però Pere impetuós com sempre, entra al sepulcre...
i l’evangeli no ens diu que cregués. En
canvi del Deixeble estimat sí que s’explicita que veié i cregué... A la primera
lectura d’avui, dels Fets dels Apòstols se’ns presenta un Pere completament diferent,
renovat ple de l’Esperit Sant de Pentecosta, ressuscitat.
Aquests dies, per les
nostres muntanyes, veiem que tothom corre, per fugir d’un estil de vida sedentari.
L’exercici i el contacte amb la naturalesa és lloable, però que diferent és
quan un corre amb una meta: la de portar els altres una bona notícia: la de que
un món nou, transfigurat, és possible.
La paraula “al·leluia” que repetim tantes vegades
en el temps pasqual i que ha passat a la nostra parla ordinària, és una de les
paraules més antigues de la nostra fe i és utilitzada en la tradició
judeocristiana en demostració de goig o per a donar gràcies a Déu per alguna
cosa. La seva traducció literal és 'Lloeu el senyor!' Sant Agustí relaciona la
litúrgia amb el temps celestial dient que aquells que a la Terra diguin amén
per a acceptar Déu plenament, al cel diran “al·leluia” per cantar la seva glòria, la seva bellesa.
Avui és Pasqua la festa
central de la nostra Fe. L’anticipació del diumenge sense posta quan la
humanitat sencera entrarà al vostre repòs. I cada eucaristia és una trobada amb
el Ressuscitat.
Tornem al començament. En
alguns pessebres romànics, Jesús no apareix representat en un pessebre amb palla,
si no en un sarcòfag embolcallat de benes. Simbolitza que Jesús en néixer
comença a morir, i en morir comença a ressuscitar. Sigui com sigui hi ha un
gran contrast entre l’Ara Pacis i el pessebre. Entre la pau d’August i la pau
que Jesús ens ha vingut a portar que no és la pau de les armes sinó que és un
ordre nou, la del món nou que anticipem cada vegada que ens estimem i mirem de
fer feliços als altres. Cada vegada que experimentem instants de plenitud.
Comentarios
Publicar un comentario