Cares dures
Diumenge XIV de durant l’any
El profeta Ezequiel se sent
enviat per Déu a un poble “de cara endurida i cor empedreït.” Vet aquí dos
trets que encara avui continuen ben vigents. Ésser una cara dura és una
expressió col·loquial
que encara avui fem servir per designar una persona desvergonyida, descarada...
que no l’importa mentir per aconseguir els seus objectius. La persona que es
creu que la fi justifica els mitjans, i com que la finalitat és bona, tots els
mitjans són útils per arribar-hi. Doncs resulta que no, la fi no justifica els
mitjans. Tot i que tantes persones, potser
fins i tot ben intencionades, s’ho creguin, la fi no justifica els mitjans. Per
més que la fi sigui excelsa, sublim, la millor fi... no justifica els mitjans.
A més sembla que l’autor d’aquesta frase
perversa, “la fi justifica els mitjans”, no és Maquiavel com molts pensen i
citen acríticament, sinó Napoleó Bonaparte un dels homes més poderosos de la
història que la va dir després de llegir El Príncep de Maquiavel, una
obra que per cert, ell mateix va comentar.
Però Napoleó no era un intel·lectual
i sembla que ni amb això
no fou original perquè
la majoria d’experts
i historiadors coincideixen a assenyalar que la famosa cita atribuïda a Maquiavel, és en realitat el resultat i la
transformació
d’una frase
del jesuïta
i teòleg alemany Hermmann Busenbaum: Cum
finis est licitus, etiam media sunt licita, quan la fi és lícita també ho
són els mitjans. Doncs no, reverend Busenbaum, aquesta lògica falla: la fi
lícita no fa lícits els mitjans. A l’Església ens hem de cuidar molt d’aquesta
temptació, la de pensar que perquè la nostra finalitat és excel·lent -el Regne de Déu-, tots els mitjans són propicis per arribar-hi. N’hi ha que no tenen cap escrúpol per usar la mentida, la
tergiversació,
la falsedat, la corruptela, la mitja veritat... per aconseguir el bon fi que
persegueixen i s’equivoquen perquè en lloc del Regne de Déu només sembren la
divisió i el desconcert.
Quant al cor empedreït que
va unit a la cara dura és quelcom també terrible. Les grans tradicions
religioses: jueus, cristians i musulmans tenen un denominador comú, la
compassió. El Dalai Lama diu que la compassió és l’arrel de totes les formes de
veneració. En canvi el satanisme i les sectes satàniques tenen com a
característica desconèixer qualsevol compassió.
El P. Jordi Latorre,
salesià, en comentar aquest evangeli al Full Dominical, la publicació que
dirigeix mossèn Ramon Ollé, diu: “Jesús fracassa davant d’alguns ambients de la
seva època i aquest fracàs es mostrarà en tota la seva cruesa a la creu”. Una
afirmació interessant, però no explica que els qui creuen que volen fer
fracassar a Jesús són precisament la gent de cara endurida i de cor empedreït.
Per què preguntem-nos: qui va matar Jesús? Els apòstols que el van trair i van
desertar? Caifàs que va dir: val més que un sol home mori pel poble (Jn
11,45-56) una frase també digna del millor Maquiavel? Els jueus que deien “caigui
sobre nosaltres la seva sang”? El Procurador Romà que el temia
i que se’n desentengué? Herodes que el va titllar de boig perquè ell mateix ho era i se’n mofà
públicament? Van ser tots sumats o la cultura perversa o corrupta de la que tots
bevien? Però Déu Pare el va ressuscitar
i mentre el just posat entre malfactors era hissat, els rics se’n tornaven
sense res.
Recordo que el mateix dia
de la nostra ordenació sacerdotal, ara fa 35 anys, a la sagristia de Sant
Vicenç de Sarrià prop de la tomba del beat Pere Tarrés, el Dr. Jubany em va
demanar que em dediqués al món de la comunicació diocesana: “cal treballar amb
els peixos, però cal també treballar amb l’aigua on viuen aquests peixos, és a
dir, la cultura, dins de la qual els mitjans de comunicació hi tenen un paper
cabdal.” Ho he intentat fer, amb moltes
defallences. Ara que després de tretze anys -amb un equip magnífic, amb el qual
he treballat sinodalment- he acabat el meu servei com a director de Catalunya
Cristiana i de Ràdio Estel, m’adono encara més de la vigència de les
paraules del Dr. Jubany.
Jesús va cridar els qui va
voler perquè estiguessin amb ell, perquè anunciessin el Regne i perquè lluitessin
contra el mal. No oblidem aquesta darrera dimensió: lluitar contra el mal,
contenir les inclinacions dolentes, els paranys... pensant sempre que només
podem vèncer el mal a còpia de bé.
Que Maria, ferma al peu de
la Creu, ens ajudi a combatre tots els abusos de poder. Que intercedeix davant
el Senyor perquè ens doni un cor de carn, capaç de dir la veritat i de fer
nostre el sofriment dels altres.
Comentarios
Publicar un comentario