Pelegrins i fanàtics
Diumenge XV del temps ordinari
Estimats germans i germanes,
La primera lectura d’avui
se situa en el temps en què el poble hebreu estava
dividit en dos regnes: Israel al nord i Judà al sud. Amós era del sud era pastor
de Téqoa a dues hores de Betlem, al cor de Judà. Un pastor a qui una indefugible
crida divina el va arrencar de la seva comoditat i, sense ser profeta professional,
se’l va emportar a predicar al nord. El santuari estatal del nord es deia
Beth-el. Allí la inesperada veu del profeta pastor de Judà s’alça com un crit
dels pobres i anuncia un perill: l’amenaça de la poderosa Assíria.
Amós, denuncia la
idolatria, les injustícies socials, la immoralitat ètica, i el culte corrupte
reduït a l'exterioritat en uns temps pròspers. Una veu dissonant enmig de l’opulència, la despreocupació i el complex de seguretat de què gaudia una
minoria afortunada (Cf. Gomà). Amós
havia anunciat la mort violenta del rei i la deportació del poble lluny de la
seva pàtria. El passatge que hem proclamat se situa en el moment que Amassià,
sacerdot de Beth-el, el denuncia al poderós rei d’Israel Jeroboam i li ordena a Amós que fugi
i que es guanyi el pa fent de profeta a sud, a Judà, perquè Beth-el era un
santuari estatal, un lloc de connivència del poder polític i religiós. Un text que
llegit en pregària és de gran actualitat.
Després que Jesús no és
acceptat a la seva terra -ho escoltàvem diumenge passat- i abans de donar per
conclosa la seva missió a Galilea, l’evangeli d’avui explica un assaig de
missió. El Mestre vol entrenar el seu equip de dotze deixebles en una reduïda
campanya missional. Des d’un punt de vista històric la iniciativa marca un
canvi de tàctica: l’evangelització surt de la sinagoga als camins. L’evangelista
Marc que escriu els fets uns quaranta anys després sota l’experiència de la
predicació apostòlica ja per tot el món, considera aquell assaig primerenc com
a model de missió cristiana en general.
Avui estem assajant també
noves formes missionals, d’acord al nostre temps. Els més grans recorden
aquelles missions populars que omplien els temples amb predicadors abrandats.
Les formes han de canviar, però la missió continua. Ja no són predicadors que
venen de fora, hem de ser nosaltres que sortim de les nostres àrees de confort
per dialogar amb el món, amb la política, amb la ciència, amb la cultura i amb
les arts, amb els joves... Això i no altra cosa és el que en diem “Església en
sortida”.
Per això convé fixar-se en
les característiques d’aquell assaig:
Enviar de dos en dos té la
força dels testimonis. Perquè un acord sigui vàlid calen dos testimonis. Aquest
sortir avui s’ha de fer sinodalment no individualment, no fent gestions paral·leles que prescindeixen dels
responsables.
Jesús els recomana que
fora del bastó i les sandàlies no prenguin res pel camí: ni pa, ni sarró, ni diners, ni un altre vestit... Jesús envia els dotze escollits sense mitjans,
lleugers d’equipatge i confiant que els acullin. L’hospitalitat és sagrada en
moltes tradicions religioses. Els hostes han de ser tractats com el mateix
Crist. Una pobresa exterior que els convida a confiar en la Providència.
Li hem de demanar al
Senyor de ser més sensible al seu amor provident. L’excusa econòmica és una
bona excusa: “no tenim mitjans”, si no en tens busca’ls i si estem ben atents, quants
signes de la providència palpem cada dia! els palpem també quan sentim que nosaltres
mateixos esdevenim signes d’aquesta Providència per als altres.
Ben aviat comença l’any
Xacobeu, alguns d’aquí la parròquia fareu el Camí. I el pelegrinatge és el
símbol de tota la vida humana. I els qui heu peregrinat sabeu que al cap d’uns
dies de caminar, tot és sobrer, tot fa nosa i sembla que només vulguem
alleugerir l’equipatge. I, per això, els autèntics pelegrins sou sensibles als
signes de la Providència.
I en aquesta missió trobem
també els esperits malignes són les ideologies fanàtiques contràries al
projecte de Déu. A alguns països de llatinoamèrica i aquí mateix, de vegades la
paraula fanàtic no té connotacions negatives. Un fanàtic vol dir una gran
afeccionat. Un fan, un afeccionat, diem escurçant la paraula. Però tots temem
els altres fanàtics, els extremistes radicals, aquestes persones malaltisses amb
les quals és impossible dialogar. Hem d’estimar tots perquè hem d’estimar els
enemics.
Aquesta és la nostra vida.
Fem camí en comunitat, encara que sigui en petites comunitats i confiant sempre
en la Providència. I ens trobem persones acollidores, respectuoses i també amb
persones tancades de ment i de cor. Son aquelles feres de què parla l’Evangeli
amb les quals convivia Jesús en el desert. Afortunadament també hi havia “àngels”
que el servien.
En aquest assaig de missió
Jesús convida als apòstols a ungir malalts. Dijous a la tarda, ungint un moribund
vaig palpar la tendresa i el respecte de l’esposa i dels fills que l’acompanyaven
al voltant del llit. L’esposa emocionada li va cantar aquest cant de confiança:
“Vos sou Senyor ma fortalesa/ ma roca viva sou Senyor...” Vaig constatar una
vegada més el bé que la unció fa no solament al moribund, si no als qui el volten.
Sí en aquest camí missional i sinodal, el nostre tresor més preuat són els
sagraments. Avui l’Ariadna que es prepara pel matrimoni, participarà per
primera vegada de l’Eucaristia. Que siguem conscients de la importància de
prendre la comunió, per viure en comunió.
Comentarios
Publicar un comentario