Amor de pare i de mare
Estimats germans i germanes
Avui a Roma serà
beatificat Joan Pau I, Albino Luciani, el papa del breu pontificat de 33 dies,
que, amb el seu somriure i la seva humilitat va seduir a molts. En un Àngelus
memorable a la plaça de Sant Pere digué:
«els que som aquí tenim els mateixos sentiments; som objecte d’un amor
sense fi per part de Déu. Sabem que té els ulls fits en nosaltres sempre, també
quan ens sembla que és de nit. Déu és Pare, més encara és mare. »
La Bíblia en efecte parla
de les entranyes de Déu, un terme femení. A la carta de Sant Pau a Filemó, l’apòstol
en parlar d’Onèssim , que hem proclamat,
l’apòstol diu que l’ha engendrat en la fe estan a la presó i que li retorna com
a “fruit de les meves entranyes”. Amor que és alhora de pare i de mare.
Aquesta
paternitat/maternitat de Déu, fa pensar en aquelles bellíssimes meditacions
sobre el quadre de Rembrandt del llibre El retorn del fill pròdig d’H.
Nouwen, que tenim reproduït a la Capella del Santíssim, en què l’autor s’adona
que de les dues mans que el fill retrobat té sobre les espatlles, l’una és
masculina i l’altra és femenina.
Jesús tingué una relació distinta
amb Josep i amb Maria. I això no vol dir que no fos igualment profunda. Josep, tan
present en els evangelis de la infància, desapareix en el passatge dels doctors
de la llei, ja no se’n parla més.. La tradició ha meditat sobre la seva mort,
la més dolça, perquè Josep morí en braços de Maria i de Jesús. La mort del just
la tenim també representada a la capella del Sagrat Cor. En canvi Maria es fa present a la vida
pública des de les noces de Canà fins a Pentecosta. Això vol dir que la relació i també la manera
d’estimar al pare o a la mare, és distinta, però no menys profunda. Uns amics
són pares d’unes filles bessones. El matrimoni està molt unit, però el pare em
diu que cada any es reuneix algunes vegades a dinar només amb les seves filles,
per fer de pare, no hi convida la dona, que ho entén i ho accepta.
Com harmonitza, doncs, el
quart manament de la llei de Déu, honorar pare i mare, amb aquest passatge de
l’evangeli on Jesús parla de posar-lo a ells abans que els progenitors? El pare
i la mare solen ser els signes més transparents de l’amor de Déu. El nostre pare i la nostra mare en molts casos han
estat els primers que ens han parlat de Jesús, de paraula i, sobre tot, amb les
obres. Ells han acompanyat en les nostres decisions. No hi ha doncs contradicció entre estimar Déu
i estimar els pares, sempre que i quan pare i mare ens portin a Ell i no siguin
un obstacle per seguir-lo, com ho han estat i, en alguns casos, tristament ho
continuen essent.
Josep, artesà de la
construcció, fou el qui li ensenyà a Jesús que per construir una torre cal
calcular-ne les despeses. Quant
molts volien fer rei a Jesús, l’evangeli ens parla d’aquells cinc mil homes de
la multiplicació dels pans i els peixos. Era talment un exèrcit en peu de
batalla, però desproporcionat davant dels vint mil homes de l’exèrcit de
Tiberi. Ara que comença el curs cal ser previsors. I mesurar bé els nostres
recursos i les nostres forces amb seny i realisme. Hem de posar bons fonaments
si ens proposem construir una comunitat de persones.
Sor Vicenza, la religiosa
que trobà mort Joan Pau I, abatut per tantes pressions, va declarar que el pontífex
als llavis encara tenia esbossat el seu somrís. Aquell del qui se sent estimat
per aquest Déu, un amor de pare i de mare, que experimentem sempre però més encara
quan sembla que sigui de nit.
Comentarios
Publicar un comentario