Ús social del diner
Estimats germans i germanes,
Diumenge passat l’evangeli
acabava amb aquestes paraules de Jesús: “Ningú no pot servir dos senyors,
perquè si estima l’un, avorrirà l’altre, i si fa cas de l’un, no en farà de
l’altre. No podeu servir alhora Déu i el diner”.
Son unes frases que les
llegim per sobre perquè sembla que ens molestin i, com que el diner és tan
necessari per viure, pensem de seguida que va adreçada a uns altres perquè al
nostre país cap persona ni institució sol dir que tingui diners, no fos que li
prenguessin. Crec que en el decurs de la meva vida de rector, una sola vegada
un feligresa anciana em va dir, contenta: “tinc diners, perquè un nebot m’ha
fet un vitalici sobre la casa”. El diner és útil i necessari, ens n’hem de
servir, però no l’hem de servir ni idolatrar. Una idolatria que es tradueix en
malbaratament o en acumulació, quant del diner n’hem de fer un ús social. És certament
un tòpic que el poble català és gasiu, avariciós. Sovint s’atribueix que Dante a la Divina
Comedia parlava de «l’avara povertà dei catalani». És una cita errònia quant a
la forma i quant al fons: perquè al «Paradís» (vers 77 del cant VIII) parla de «l’avara
povertà di Catalogna». A més, aquest vers no fa referència a la Catalunya
peninsular, de la qual el poeta degué tenir una idea summament vaga, sinó a
Sicília, dominada pels reis de la Corona d’Aragó. Amb tot, a cada error hi ha
un nucli de veritat i la generositat és una virtut que els catalans hauríem de
cultivar molt més. I tenir present el que deia Rosa Vassallo l’àvia del Papa
Francesc: “a la mortalla no hi ha butxaques”.
Ja aleshores la sentència
del Senyor “no podeu servir alhora Déu i el diner” va fer que alguns amics del
diner se’n mofessin. I Jesús, bon polemista, no s’hi enfronta, els respon per
alt i els explica una paràbola carregada d’intenció, que titulem del ric Epuló
i del pobre Llàtzer. Sí, aquesta que hem escoltat és la única paràbola de Jesús
on hi ha un personatge que porta nom: Llàtzer, un bell nom que vol dir: “Déu és
la meva ajuda.” Ja sabeu que un Llàtzer fou també el gran amic de Jesús, aquell
que formava part de la seva Betània, el lloc on el Senyor trobava el consol i l’esperança
de la petita comunitat. I així com
Llàtzer fou l’amic ressuscitat, el pobre de la paràbola també ressuscita.
Com fa notar Sant Jeroni,
el ric de la paràbola no té nom; encara que la tradició l’hagi anomenat Epuló
és un nom genèric, vol dir el qui s’afarta en banquets. Els epulons eren una
classe de sacerdots pagans, creada inicialment per dirigir el banquet de
Júpiter (Epulum Jovis) i altres deus per aplacar la seva ira. Aquesta
paràbola és també d’alguna manera un acompliment del Magnificat, quan Maria exulta
perquè constata que Déu omple de béns els pobres i els rics se’n tornen sense
res. També de les benaurances de Jesús: feliços els pobres, ai de vosaltres els
rics, se situa en la mateixa línia. Joan Salvat-Papasseit, en un poema nadalenc
que cantava Ovidi Montlló: “Demà posats a taula oblidarem els pobres/-i tan
pobres com som-./Jesús ja serà nat./Ens mirarà un moment a l'hora de les
postres/i després de mirar-nos arrencarà a plorar”
Els famosos solen ser
sempre rics. Els pobres mai no son famosos, si no és perquè han comès algun
delicte i això ha motivat que durant molts anys hi hagi hagut la creença difosa,
però en general errònia que els rics són honorables i els pobres sospitosos. És
a dir que si alguna persona era rica és perquè havia treballat i s’havia
guanyat la vida i si era pobra era perquè segurament n’havia fet alguna... En
veure avui que els rics també cometen delictes es trenca aquesta perillosa
dualitat. A més avui coneixem el nom
d’alguns famosos, actrius i actors, esportistes de fama, models...
protagonitzen les pàgines roses, però un pensa que els realment poderosos, els
qui mouen els fils del poder i de les finances, romanen amagats, són anònims.
En algunes pintures
romàniques hi apareix el pobre Llàtzer, cobert de nafres. D’aquí deu venir la
frase catalana “semblava un sant llàtzer” quan una persona estava damnada i
plena de ferides. I el nom de llatzeret per assistir als leprosos té també
aquest origen.
El ric de la paràbola
porta una vida superficial, frívola, però el més greu és que té el pobre
Llàtzer a la porta i no el veu o no el vol veure... És el drama de la
indiferència, el pitjor mal segons Santa Teresa de Calcuta. Alerta, no ens hi
deixem arrossegar. De vegades professionalitzem tant la caritat que ens oblidem
de mirar els ulls als que en són destinataris. La pobresa no és sols una
categoria sociològica. Hi ha moltes menes de pobresa. Hi ha persones mancades
d’afecte, de consideració, de reconeixement persones que se senten molt
soles... Les tenim a la porta i no les veiem. Qui és el més pobre de la meva
família? I de l’escola o de la feina? I de la meva comunitat?
A la litúrgia de les
exèquies, cantem, des de fa segles, adreçant-nos a la persona difunta: “Que el
cor dels àngels t'aculli,/i tinguis amb Llàtzer, el pobre, un repòs etern.” Llàtzer
és també una imatge de Crist: també el Senyor apareixerà després la seva
resurrecció amb les seves nafres.
Germans, cada vegada que donem
la ma a un pobre per posar-lo dempeus, estem ajudant-lo a ressuscitar, a passar
de mort a vida. Ningú no ha dit que fos fàcil, però tinc la certesa que val la
pena tornar-ho a intentar.
Comentarios
Publicar un comentario