De fantasmes
Diumenge III de Pasqua B
De fantasmes
Estimats germans i
germanes,
l’evangeli d’aquest
diumenge és molt interessant i molt actual. D’una banda tenim els deixebles d’Emmaús
que han tornat, entusiastes, a Jerusalem, que han vist a Jesús, que han menjat
amb ell i que l’han reconegut quan partia el pa. Noteu el contrast: uns eren
pelegrins, itinerants, havien perdut l’esperança (“nosaltres esperàvem”), però
l’havien recobrat. Els altres, els de Jerusalem, estaven còmodament instal·lats, i amb les portes tancades.
Uns són creients, els altres es mostren escèptics. Els creients conversos i els
del “vols dir...”?
És una experiència que ens
passa a molts: hem viscut un viatge engrescador, una experiència positiva que
ens ha trasbalsat, venim d’un recés -potser d’Emmaús o d’Effatà- que ens ha fet
créixer, de la presentació del llibre del bisbe Joan Carrera, una gran
experiència eclesial, dijous passat, o d’un
sopar tan festiu com el d’Aspanin que vam tenir divendres mateix... arribem a
casa i els de casa potser ens contesten fredament, o ens responen lacònicament:
“Ah, ja ets aquí? Ja has tornat? Potser com a màxim: Com t’ha anat? Bé, oi? Igualment
tenim un projecte, un pelegrinatge, un viatge d’estudis a Anglaterra o de negocis
a Costa de Marfil... el que sigui. I topem amb l’escepticisme de la família, o
dels companys, o dels amics, o de la comunitat: “Vols dir?” “Vols dir que és el
moment...?” “Vols dir que ara toca...?” És allò tan català que explica Jaume
Vicens Vives de posar sempre, sistemàticament, pals a les rodes.
Però no deixem l’evangeli:
quan aquell diumenge estan tots parlant, els d’Emmaús i els altres, és el moment que Jesús es presenta enmig d’ells.
I ells, tots ells, uns i altres creuen veure un fantasma. Encara que a les
nostres traduccions parlin d’un esperit, el text grec diu clarament fantasma (del
grec φαντασμα,
"aparició").
Igualment tant en Marc 6, 49, com en Mt 14, 26, els deixebles, en veure Jesús,
van creure que veien un fantasma, fan servir la mateixa paraula. Els fantasmes
o espectres en la mitologia popular de moltes cultures, són suposats esperits o
ànimes descarnades que es manifesten entre els vius de manera perceptible (per
exemple, prenent una aparença visible, produint sons o olors o desplaçant
objectes.). La creença en fantasmes és antiquíssima, està testimoniada des dels
primers textos escrits sumeris i egipcis, es troba estesa arreu del món i en molts
textos literaris. Aquí mateix, al Monestir hi ha contalles de temps dels monjos
de fantasmes o d’ànimes en pena. De petits tots creiem en els fantasmes i, tot
sovint, ens feien por. A mi me’n va fer
molta veure el fantasma del Louvre, la
llegenda que en el Museu del Louvre hi ha un fantasma assassí que vol
apoderar-se del tresor de Catalina de Medicis. Estudis recents indiquen que
encara avui molts occidentals creuen en els fantasmes. Tot i que el consens
aclaparador de la ciència és que no hi ha cap prova que els fantasmes
existeixin, encara hi ha molta gent que
hi creu, com hi ha molts terraplanistes o gent que nega que hàgim
arribat mai a la lluna. O els que aposten per la nova història...No és el tema
d’avui, però no podem menystenir ningú per les seves creences.
Quina és la diferència
entre fantasma o esperit i Jesús Ressuscitat? Que Jesús Ressuscitat no és una ànima
descarnada, té cos i tant com quan es va
aparèixer als deixebles d’Emmaús (Ulammaús, segons Rius) com ara que s’apareix
novament al cenacle, com a la platja, menja amb ells. És que l’evangeli segons Lluc
vol donar resposta a una heretgia, el docetisme. (del
grec δοκεῖν/δόκησις, semblar) una heretgia dels
primers temps de l'Església
que atribuïa
a la persona de Jesucrist un cos aparent i negava tota realitat a la seva vida
humana. S'originà
quan hom volgué
explicar racionalment l'encarnació
i passió
de Crist des del dualisme espiritualista de la gnosi. No arribà a constituir cap secta
determinada, però
es presentà
en el decurs dels segles sota diverses formes: valentinians i marcionites
(segles II i III), monofisites (segle VI) i càtars (segle XI). Per això, davant
del catarisme, hi ha imatges dels davallaments, que ja no són pintures, sinó
imatges en 3D, com el Davallament o el Santíssim Misteri de Sant Joan de les Abadesses Tot i que el docetisme fou condemnat pel concili de Calcedònia (451) avui,
la new age recupera aspectes d'un noudocetisme.
Per això nosaltres creiem
cada eucaristia és una trobada amb el Senyor Ressuscitat, no amb un fantasma,
ni amb un esperit... Perquè trobar-se amb el ressuscitat vol dir compartir el
pa i el vi, però vol dir també trobar-se en comunió amb aquells que ens volten,
perdonar-los i donar-los la pau.
Comentarios
Publicar un comentario