Ecce Homo

 

Divendres Sant 2025

Acabem d’escoltar el bell testimoni del Santiago Montobbio sobre poesia i silenci, pastat en la pregària i en la reflexió.  Ja tindrem l’ocasió de llegir-lo. Al pati d’honor ens ha presidit la imatge de l’Ecce Homo de temps dels monjos. Aquesta imatge, fou donada fa pocs anys al Monestir per Enriqueta Rodríguez Jalencas (1935-2020). Ella la tenia a casa, tancada en un armari. Quan les visites venien i li deien: “Estàs molt sola, Enriqueta”, ella somreia perquè quan tots marxaven obria l’armari i dialogava amb Jesús. Anit en la Processó del Silenci, vaig veure una dona que se senyava plorant mirant-se la imatge del nostre Ecce Homo. A Roca i Pi hi ha ancians que es queden estones llargues als peus del Crist Crucificat del vestíbul de la Capella. Algunes persones mai no pregaran davant d’una imatge. Cal respectar-ho. Però no menystinguem mai aquells que dialoguen amb el qui la imatge representa.

En el relat de la Passió segons Sant Joan que acabem de proclamar hi ha moltes imatges que ens venen a la ment... no ens cansem de meditar en la Passió de Crist, no solament perquè és la Passió del món, sinó perquè és el preludi de la resurrecció.

Em va impressionar molt veure l’exposició l’Home del Misteri (The Mistery Man) a la Basílica del Pi, acompanyat del Javier Bustamante. Sobre tot pel verisme d’aquell cadàver, en 3D, amb les nafres de les mans, dels peus i del costat, amb els senyals dels fuets, l’ull de vellut i el cabell recollit en una trena... Quan fa uns els capellans de Barcelona vàrem ser convidats a veure la Passió de Crist, de Mel Gibson, i alguns ens esfereíem de la duresa d’algunes escenes, el P. Vicent Igual, dominic, recordo que deia que, segurament, encara més dura, devia ser la passió de Jesús de Natzaret. Però el sofriment exterior és el senyal d’una sofrença interior molt més pregona. D’un Déu que pateix. Segurament aquesta és la gran aportació de la teologia del segle XX. Els nostres sofriments només són senyals exteriors de sofrences majors. Cada vegada més la ciència ho estudia. En una entrevista recent,[1] David Ponce, osteòpata i fisioterapeuta, explicava que hi ha emocions amagades rere les dolències i els dolors i que la més mal fa és l’emoció de la por.  

Aquí, a la Capella de Sant Sebastià, hi ha l’Ecce Homo pintat per Francesca Güell. També la seva germana Mercè n’havia pintat un d’Ecce Homo. Ella mateixa, la Francesca, té un quadre d’un Sagrat Cor en flames i al costat hi té l’expressió Ecce Homo. Germanes i germans, heus aquí l’home de dolors, però heus aquí també el Ressuscitat.



[1] La Contra. LV 17/03/25

Comentarios

Entradas populares de este blog

10 claves para comprender la Sagrada Familia de Barcelona

Carta oberta al nou director de Ràdio Estel

Carta abierta al profesor Lorente sobre los restos de Colón