L'abandó de Déu
Divendres Sant 2013
Acabem d’escoltar
l’impressionant relat de la Passió segons sant Joan que es proclama en
Divendres Sant i que és bo que meditem en silenci en el nostre cor. A tots ens
impressiona la mort de l’innocent posat enmig dels malfactor. Però també ens
esfereeix pensar que encara avui hi ha molts justos condemnats i molts
malfactors que s’han escapolit de la justícia.
Jesús es presenta com a rei, però explica com
és aquesta reialesa: és la de ser un testimoni de la veritat. “Per això ha
nascut i per això ha vingut al món”. Pilat no l’entén i deixa aquesta pregunta:
i la veritat què és? De quina veritat
parla Jesús? No és la veritat aristotèlica: A és diferent a B. O la mera
veritat matemàtica... La veritat dins la Bíblia és molt àmplia. Veritat que és
fidelitat. És autenticitat. És coherència entre el que pensem, diem i fem. Dins
d’aquesta veritat hi pot haver aparent contradicció. Veritat que va unida a la
bondat i a la bellesa. Tots som buscadors de la veritat i Jesús ens dóna des de
la creu la resposta, la causa de la veritat el porta a donar la seva vida per
amor. Ell que ha dit “jo sóc el camí, la veritat i la vida”. Al llarg de la
història hi ha hagut homes que han donat la seva vida per la veritat. Com
Sòcrates, com Jesús, com els màrtirs, com Gandhi i també l’han donada pas a pas
dia a dia, com Martí de Tours, com Agustí, com Francesc d’Assís, com Clara, com Ramon Llull,
Raimon de Penyafort, com Ignasi de Loiola, com Teresa de Jesús, com Lluís
Gonzaga, com Marie Poussepin, com Martí de Porres, com Teresa de Lisieux com la
mare Teresa de Calcuta, com Pere Casaldàliga... Els sants han estat testimonis
de la Veritat. Francesca Güell estava convençuda que la Veritat només ens hi podem
atansar des de la solitud i el silenci, que si ens hi fixem és una mena de
mort del món. El món queda allí a fora i nosaltres en la solitud i el silenci
cerquem la Veritat de la nostra vida.
Jesús dalt de la
creu ens fa el do de la seva mare. Maria va rebre de joveneta l’anunci de
l’Àngel que seria mare de Jesús. Ella de moment no va entendre aquell anunci,
però es va fiar i va dir un sí a Déu...
total irreversible, sense condicions. Ara al peu de la creu quan el projecte de
Jesús sembla fracassat, rep una nova anunciació. Ja no hi ha cap àngel, és
Jesús mateix, moribund, amb els braços estesos el qui li anuncia que serà mare
de la humanitat.
Jesús dalt de la
creu té set. És una set humana, però alhora és símbol d’una set divina. Té set
que molts segueixin les seves petjades lluminoses. Ell que ha passat fent el bé
i donant la seva vida per amor. Quantes persones avui tenen set de sentit, set
d’esperança, set d’afecte, set de veritat... Només poden sadollar-se d’aquesta
set si segueixen aquest Jesús, mort i ressuscitat per la humanitat sencera.
En Maria, Mare del
Dolor, trobem un estímul i un exemple. Uns braços amorosos que ens bressen com
bressaren a Jesús en ser davallat. Les Escriptures no ho diuen, però el model
de la Pietat es va començar a estendre a partir del segle XIV arran de les
pestes que assolaren Europa. Sovint a les portes de les cases hi havia dones
amb el fill mort en braços.
Ens arriba un
testimoni des de Síria. Un noi deia: “va caure un projectil a casa. El meu
germà va perdre un ull i una cama a l’explosió. Vam perdre el pare que va morir
ensagnat als meus braços. I afegia sense més “lloat sigui Déu”. A Síria malgrat
els perills hi ha un bon grup de fidels que va al rosari i a la missa de cada
dia. Senyor, quantes persones han de carregar la creu de la guerra i de la
violència! (Ajuda a l’Església necessitada)
Mossèn Joan
Busquets en un llibret recent que es diu Gent de Nadal i de Setmana Santa posa en
llavis de Maria aquesta pregària: “M’han mort el noi! Omple’l Tu de vida! Jo
sóc la mare, però Tu ets el Pare! Ha begut la copa fins al darrer glop, perquè
s’ha fiat de Tu. Omple’l de vida! Així sia.
Comentarios
Publicar un comentario