Déu d'Abraham, Déu d'Isaac i Déu de Jacob
Diumenge XXXII de
durant l’any
Ja de petit, quan
aprenia història sagrada, m’impressionava molt el relat de la mort dels set
germans macabeus en presència de la seva mare que hem proclamat. I crec que
tots admirem la valentia amb què van anar al suplici aquells nois que ja tenien
fe en el més enllà.
Aquells saduceus
no creien en la resurrecció, no creien en el Déu de la Vida i posen un parany a
Jesús projectant una imatge límit del més ençà en la seva fosca pantalla del
més enllà. Per l’Antic Testament era fonamental el manament: “Creixeu,
multipliqueu-vos, empleneu la terra...” (Gènesi). Per això l’esterilitat era
vista com una maledicció i era dramàtic morir sense descendència. Per això la
llei del levirat, que manava que la vídua es casés amb el cunyat... El mandat
del Nou Testament, en canvi és: “aneu per tot el món i prediqueu el missatge
joiós a tota criatura batejant-la en el nom del Pare i del Fill i de l’Esperit
Sant”. No es tracta tant d’engendrar, si no d’engendrar en la fe.
En el marc de la
polèmica que acabem d’escoltar, Jesús cita una frase molt coneguda per als
jueus: “Déu d’Abraham, Déu d’Isaac i Déu de Jacob…” Ens podríem preguntar per
què no dir “Déu d’Abraham, d’Isaac i de Jacob” en lloc de repetir tres vegades
la paraula Déu? És el mateix Déu… doncs, no, la percepció que Abraham té de Déu
no és la d’Isaac ni la de Jacob. Encara que tracten amb el mateix Déu, amb els
mateixos valors és ben diferent la concepció que cadascú en té. És un Déu viu,
dinàmic, és un Déu de vius i no de morts. Jacob (o Israel) abans de morir,
demana als seus fills que estan reunits al seu voltant que mantinguin el
patrimoni religiós que se’ls ha llegat. Què responen aquests fills: “Escolta
Israel, Déu és nostre, Déu és u”. És a dir, Déu és el nostre Déu, tenim una
manera pròpia de viure segons el que comprenem d’aquest Déu infinit i
transcendent (Marc-Alain Ouaknin, rabí i filòsof). Tots creiem en Déu, però és
diferent la vivència d’aquesta fe que té la Montserrat, o el Manel, o el Ramon,
o la Nuri, o el Francesc... Hi ha una frase en llatí que traduïda diu: “Allò
que es rep, es rep en la mesura del recipient. El coneixement que es rep depèn
de les capacitats o de la intel·ligència de cadascú, o cadascú entendrà,
comprendrà o creurà, segons les seves capacitats. Crec que ací rau el dret de
la llibertat religiosa.
Tenir fe en
aquest Déu és creure en la vida després de la mort o en una vida que no acaba:
és aquella gràcia del consol etern, d’una bona esperança, de la fortalesa del
cor i de la constància, que Pau desitja als seus germans de Tessalònica i que
hem de desitjar-nos també cordialment els uns als altres.
Comentarios
Publicar un comentario