Dones interlocutores 23/03/2014
Diumenge III de
Quaresma
Després d’aquella
pujada fatigosa des de la vall del Jordà, sota la calda implacable del sol de
migdia i en l’època de més xardor a Palestina, Jesús té set i s’atura al pou de
Jacob i allí es troba amb aquella samaritana. Com va reconèixer aquella dona que Jesús era jueu? Potser pels
flocs i les franges del vestit (el tal·lit o mantell de pregària dels
samaritans solia ser blaus i els dels jueus blancs) potser per l’accent...
Sigui com sigui els jueus es creien superior als samaritans. Qualsevol demanava
feta de part d’un jueu a un samarità ni que fos demanar un vas d’aigua,
implicava un descens de categoria, una renúncia a la dignitat nacional. A més,
entretenir-se un home a parlar públicament amb una dona, era absolutament
contrari als ensenyaments dels rabins, segons els quals un home no devia
saludar ni la seva pròpia muller que trobés pel camí. Però Jesús mai no fa diferències tractar amb
tothom en peu d’igualtat i reconeix en aquella dona una veritable
interlocutora. És bo de recordar-ho avui en el món mil continuen essent
excloses, menystingudes quan no víctimes de maltractes i d’agressions físiques
o verbals...
El diàleg prop del
pou de Sicar que hem escoltat tantes vegades és bonic, és profund i és
progressiu. Aquella samaritana va reconeixent progressivament en Jesús un
profeta i, finalment, el Fill de Déu. Jesús és un veritable pedagog. Les plantes no
creixen perquè se’ls estirin les branques, creixen per dinamisme interior. Per
això calen temps i espais. I Jesús dedica temps a aquella dona, sense haver
begut encara ni una gota d’aigua.
La samaritana li planteja a Jesús una qüestió religiosa:
“els nostres pares adoraren Jesús en aquesta muntanya, però vosaltres els jueus
dieu que el lloc on cal adorar-lo és a Jerusalem”. La samaritana no fa altra
cosa que assenyalar amb la mà el Garizim, la muntanya que es dreçava justament
davant d’ells. Ja aleshores hi havia
murs al país de Jesús. Aquella muntanya havia esdevingut el veritable mur d’enemistat que separava els jueus dels
samaritans. El fet d’aixecar un temple i la celebració del culte en tot altre
lloc que no fos Jerusalem i en el mont Morià era per als jueus una sacrílega
infracció de la Llei. Per contra el samaritans invocaven en favor de la seva
muntanya el fet que hi havia tingut lloc el sacrifici frustrat d’Isaac i a més
deien per tradició que tots els patriarques havien adorat Déu des dels seus
cims (Cf. J.M. RIERA, La Bíblia, versió
dels textos originals i comentari pels monjos de Montserrat, 1933)
Però Jesús li
indica que la trobada amb Déu Pare no quedarà restringida a aquella Muntanya o
a un Temple, sinó que els veritables adoradors podran adorar-lo “en esperit i
en veritat”. Per això en el moment en que mor Jesús s’esquinça el vel del
temple que tancava el Sancta Sanctorum de les seves pregàries exclusives.
Déu ha confiat a
senzilles dones del poble els tres més grans secrets: l’Encarnació a Maria, la
Messianitat de Jesús a la Samaritana, el fet de la Resurrecció a unes dones
galilees. Qui varen ser els qui varen trair, negar o desertar de Jesús en la
Passió? Homes dels més pròxims a Jesús però mai això no es diu de cap dona (Mn.
Pere Surribas).
El Papa Francesc ha
escrit que “encara és necessari ampliar els espais per a una presència femenina
més incisiva en l’Església. Perquè el geni femení és necessari en totes les
expressions de la vida social; per això, s’ha de garantir la presència de les
dones (...) en els llocs on es prenen les decisions importants.” (JE, 103) I
això no s’ha quedat només en paraules, fa un temps va incloure una jove
consultora entre experts designats per reformar l’estructura econòmica i
organitzativa de la Santa Seu i n’acaba de donar ara un exemple concret
nomenant a una dona que fou víctima d’abusos per part d’un sacerdot quan era
nena en la comissió per combatre la pedofília a l’Església Catòlica
En el missatge final del Sínode de 2012 per a
la nova evangelització llegim: “Com
Jesús en el pou de Sicar, també l’Església sent el deure d’asseure’s al costat
dels homes i dones del nostre temps, per fer present el Senyor en les seves
vides, de manera que puguin trobar-lo, perquè només el seu Esperit és l’aigua
que dona la vida veritable i eterna.”
“Si coneguessis el
do de Déu” diu Jesús a la Samaritana. “Si coneguessis el do de Déu” ens diu
avui a cadascun de nosaltres. I nosaltres que no l’acabem de conèixer ni de
reconèixer li supliquem amb el salmista “Senyor el nostre cor té set de vos,
deu-nos l’aigua de la vida”.
Comentarios
Publicar un comentario