El sentit amagat del dolor
Diumenge II de
Quaresma A
Al prefaci d’aquest
diumenge diem una expressió molt veritable però que ens costa una mica: “la
passió és necessària per arribar a la glòria de la resurrecció”. Això és el que
meditem durant tota la Quaresma, camí lluminós cap a la Pasqua.
Som persones
limitades i sofrim. El dolor sovint té el seu sentit, començant pel dolor
físic... El doctor Jordi Gol, metge i humanista, deia que el dolor és com un
despertador que ens avisa quan alguna cosa no funciona bé en el nostre
organisme. Avui alguns científics estan dient que les mateixes malalties són
programes biològics de supervivència per adaptar-se a situacions d’impacte
emocional, fruit dels conflictes que afecten a tot ésser viu. Certament no s’ha de buscar ni el dolor ni la malaltia,
però quan venen hem d’entendre el seu llenguatge: tot això és per alguna cosa.
I en el cas del
sofriment moral deia bellament el bisbe Joan Carrera en una homilia: “tota la
foscor de la vida humana, tots els gemecs que ens provoca el mal del món, tot
el dolor de tota la humanitat, el misteri del mal que ens interpel·la i ens fa
patir... tot això són signes d’un gran part, el part del cel nou i de la terra
nova de Jesús ressuscitat.” Per això Quaresma és temps de contemplar la creu i
de deixar que la creu de Jesús il·lumini les nostres creus quotidianes, els
nostres patiments i també els de les persones estimades. L’apòstol li ha donat
un consell ben pràctic a Timoteu: “Tot el que has de sofrir juntament amb l’obra
de l’evangeli, suporta-ho amb la fortalesa que Déu ens dóna”. Senyor, doneu-nos
aquesta fortalesa!
El rostre de Jesús.
El rostre és el que identifica la persona. A la façana de la Passió de la
Sagrada Família hi ha una representació de la Verònica amb un mantell on hi ha
buidat el rostre de Jesús. Però ella no té rostre, per subratllar que l’important
és el rostre que està mostrant. El
rostre de Jesús en aquella muntanya alta, lloc de la presència de Déu, es torna
resplendent com el sol. A l’església oriental es veneren diverses icones del
rostre de Jesús que s’anomenen “fetes sense mans”. En algunes coves que
habitaren els monjos orientals hi ha el rostre de Crist, semblant al de la
Verònica, però sense els senyals de la Passió.
Recordo una persona
anciana a qui visitava. Tenia a la cara permanentment un rictus de dolor, però
al cap d’una estona d’enraonar, quan recordava vivències positives, quan
experimentava que encara valia la pena viure, somreia; la cara se li
transformava, li brillava. Aquesta experiència l’he viscuda altres vegades. Que
bo seria que fóssim capaços d’escoltar les persones fins que el rostre se’ls
transfigurés. A la persona que prega de cor el rostre també se li transfigura,
li brilla.
Pere col·loca en un
mateix nivell a Jesús, a Moisès i a Elies. I per això vol fer tres cabanes. No
s’ha adonat encara de la importància ni de la centralitat de Jesús a qui la Llei (Moisès) i els profetes (Elies)
anunciaven. I per això la veu del cel, la veu del Pare el ve a treure del seu
error: “Aquest és el meu fill, el meu estimat, en qui m’he complagut” i veuen a
Jesús tot sol.
Avui Jesús és posat
al costat de grans profetes o de grans líders religiosos o fins i tot dels
grans revolucionaris, però per a nosaltres és molt més el centre lluminós de la
nostra fe: tot és “per Ell, amb Ell i en Ell”.
Jesús vol també que
nosaltres ens anem transformant, compartint la seva vida ressuscitada. La
Quaresma és una ocasió privilegiada. Que aquesta eucaristia ens ajudi a
transformar-nos en aquell que mengem i bevem.
Comentarios
Publicar un comentario