Estimar més enllà de la mort
Diumenge XXVII de
durant l’any (4/10/2015)
Recordo que en una
ocasió, parlant amb uns nuvis que es preparaven pel matrimoni, els vaig
preguntar per què es volien casar “per l’Església” i ell em va contestar de
seguida, “perquè vull continuar estimant-la més enllà de la mort.” Aquesta
resposta, tan profunda em va sorprendre: sempre havia sentit dir: “fins que la
mort ens separi” però aquell home intuïa que l’amor del matrimoni té vocació d’eternitat.
Certament que no posseïm el futur, i ens poden passar moltes coses, però els
nuvis es diuen tres vegades davant del ministre “sí ho vull”, expressen la seva
voluntat que allò sigui per sempre, per la eternitat.
L’evangeli d’avui
diumenge que comença a Roma el Sínode sobre la família, ens parla precisament
del divorci. En aquell context de controvèrsia i de duresa de cor, Jesús,
davant la pregunta maliciosa dels fariseus, que se sabien de memòria la
resposta, els recorda una cosa molt bonica: que els esposos estan cridats a
viure una unitat profunda, tan profunda que l’Església dirà que és signe de l’aliança
entre Déu i la humanitat.
Tots coneixem (potser
dins de la nostra mateixa família) matrimonis que s’han trencat o que estan a
punt de trencar-se. És una situació dura i difícil, sobretot quan hi ha fills
petits. El Sant Pare s’ha preguntat públicament com tenir cura d’aquells que
després de l’irreversible fracàs del seu
vincle matrimonial han començat una nova unió. I ha dit clarament que aquestes
persones no estan excomunicades, fora de de la comunió, i que “formen part
sempre de l’Església.” També, a la tornada del seu viatge als Estats Units, ha
dit una cosa evident: els sacerdots hem estat anys preparant-nos per rebre el
sagrament de l’ordenació. Les preparacions dels nuvis per al sagrament del
matrimoni, que és per tota la vida, no pot quedar reduïda a tres o quatre
sessions: és tot un procés que necessita d’acompanyament no solament abans del
matrimoni si no després del matrimoni. Els qui hem tingut la sort de conèixer
els Equips de la Mare de Déu o d’altres moviments matrimonials o familiars,
sabem com en són d’importants per mantenir viva la flama de la unió.
Veiem també com
Jesús a l’evangeli li sap greu que renyin els infants i arriba a dir que “el Regne de Déu és per als
qui són com ells.” En aquell temps els infants socialment no comptaven gens: només
eren valorats en funció del que estaven cridats a ser. Per què el Senyor
reivindica la infantesa. Suposo que entre moltes d’altres coses perquè els
infants avantatgen els adults en la seva vivència del temps. Els grans sempre
estem mirant o al passat (amb el risc de tornar-nos nostàlgics) o al futur (amb
el risc de tornar-nos ambiciosos insaciables). Per als infants tot és present.
Per al nen o la nena- ho sabeu bé els qui sou pares o avis, o educadors, només
hi ha “ara” o “no ara”- viuen el moment present i ens recorden contínuament que
nosaltres també l’hem de viure. Certament que hem de recordar i que hem de
projectar sovint, però això no ens pot fer perdre la vivència de la meravella
del dia a dia.
Que Sant Francesc d’Assís,
pobre i últim, ens ajudi a viure l’amor amb vocació d’eternitat. Que ell que
tenia un cor d’infant, ens faci capaços d’admirar-nos i ens ajudi a lloar la Creació
per les seves meravelles. I que l’eucaristia, sagrament de la unió, enforteixi
els nostres llaços.
Comentarios
Publicar un comentario