Ser savi, la millor riquesa
Homilia diumenge
XXVIII de durant l’any (11/10/15)
La primera
lectura ens ha dit que la millor riquesa és la saviesa: “la prefereixo a
ceptres i a trons, i, comparada amb ella, tinc la riquesa per no-res. Ni tan
sols la comparo amb les pedres més precioses, perquè tot l’or del món al seu
costat, no val ni un gra de sorra.” I, podríem preguntar-nos: “I la saviesa què
és?” Algú ha dit que és el pòsit que
queda en el fons de la nostra ànima quan ja hem oblidat tot allò que creiem
saber. Saviesa ve de sapere, assaborir: és el saber elaborat,
aprofundit, paladejat, és l’experiència. El P. Ignasi Ricart comenta que “la
veritable saviesa consisteix a acollir la crida de Jesús i seguir-lo, posant en
ell tota la nostra esperança (...) el veritable savi és aquell que davant del
dilema [el seguiment o el diner] escull el Crist i esdevé més lliure i més ric
en els valors del regne de Déu.” Per això hem de pregar amb el salmista: “Ensenyeu-nos
a comptar els nostres dies/per adquirir la saviesa del cor.”
Quan als mitjans
de comunicació va començar a aflorar escàndols financers entre alguns famosos,
un mossèn gran i que havia treballat a Càritas, em va dir que se n’alegrava
perquè fins aleshores hi havia la creença comuna –tot el simplista que vulgueu-
que la gent pobra era dolenta, i la
rica, bona. És a dir que si un era ric era perquè s’havia guanyat bé la vida i
si un era pobre és perquè probablement havia tingut un comportament irregular.
Veure que els rics també obraven malament era, doncs, si més no pedagògic: els
rics també s’equivoquen. Avui els escàndols de corrupció han crescut tant que
tot això ja és una dolorosa evidència.
Fixem-nos en la
pregunta d’aquell home: li demanava a Jesús què havia de fer per posseir la
vida eterna. Aquest era el seu primer error, creure que la vida eterna es pot
posseir, es pot guanyar, es pot heretar segons el que fem, quan la vida eterna
és un do, del tot gratuït. Si estem aferrats als béns terrenals, difícilment
tindrem les mans lliures per abraçar. Els mateixos deixebles deien que ho
havien deixat tot, però això només era una teoria, s’havien de desprendre
encara de moltes idees caduques.
Avui, segon
diumenge d’octubre, celebrem la Mare de Déu del Remei i és també el dia mundial
de les cures pal·liatives. M’agrada que s’hagin relacionat aquestes dues
commemoracions perquè abans, popularment davant de la malaltia, més que
medicaments hi havia “remeis”... D’altra banda, un podria pensar que les cures
pal·liatives l’únic que fan és preparar la gent per la mort però que realment
no guareixen. L’Associació Europea de Cures Pal·liatives, les defineix com “la
cura total activa dels pacients la malaltia dels quals no respon al tractament
curatiu. El control del dolor i d’altres símptomes i de problemes psicològics,
socials i espirituals és primordial.” En aquest sentit, es tracta d’una teràpia
global en profunditat. Diuen els experts que la paraula “salvació” en arameu
equivaldria a “sanació” i sanar en profunditat és una cosa que tots, d’una
manera o d’una altra necessitem.
L’atribut de la
Mare de Déu del Remei, allò que la diferencia d’altres representacions de Maria
és que a la mà hi porta una herba remeiera. A ella ens encomanem parafrasejant
els seus goigs escrits per Esteve Suñol i musicats per Lluís Millet: “Déu vos
salve o Maria Immaculada/ Verge Santa del Remei/ a Vos, prega i sospira ben
confiat/ tot aquest poble fidel.”
Comentarios
Publicar un comentario