El vol de l'àliga
Homilia diumenge V de Pasqua 24704/16
Els darrers tres
diumenge de Pasqua llegim cada any un fragment del “Sermó del Sopar” segons
Sant Joan. L’evangelista Joan és representat amb una àliga perquè la seva manera
d’escriure fa pensar en el vol majestuós d’aquesta gran au: plana teològicament
a molta alçada, per baixar després en picat al més concret. És el testament
espiritual de Jesús, el seu adéu, plasmat pel seu deixeble més proper. El
fragment que llegim aquest diumenge és especialment breu i dens. Judes ja és fora
del cenacle; no és sols un moment
d’intimitat de Jesús amb els apòstols si no l’instant que comença el moment
decisiu de la Redempció. Subratllem dues idees estel·lars:
La primera, el
vol ample de l’àliga, és un terme propi de Déu: Glorificació. La glòria és un
bé exclusivament diví. La glòria és la Bellesa de Déu (Von Balthasar), d’un Déu
que va veure el que havia creat i va veure que era bo i bonic a la vegada... En
el decurs de la història s’ha contemplat Déu com a summa Veritat o com a
suprema Bondat, però Déu és també la
plena Bellesa. La glòria de Déu en relació amb els homes és com la resplendor
del sol quan il·lumina la terra. Per
això en el decurs de la història els
artistes van representar la glòria com uns raigs daurats, els raigs de sol que
travessen els núvols: recordem la glòria de Bernini a la Basílica de Sant Pere
del Vaticà, o la que coronava antigament aquest altar major de Santa Maria. La
glòria és la bellesa de Déu. Enmig d’un món pecador Jesús ha vingut a realitzar
l’Home perfecte. I notem que hi ha
l’adverbi “aviat”. És la donació absoluta de si mateixa per la salvació de
tots. Donar-se és estimar. Cada gest generós d’estimació, és una epifania, una
manifestació d’aquesta bellesa. Per això quan veiem un gest especialment
generós no diem simplement “que bo!” diem “que bonic!”. Cada vegada que
celebrem l’eucaristia actualitzem aquesta suprema glorificació de Déu en Crist,
que dóna sentit a la nostra existència i a tota la Creació. Déu és un amor que
crea tot donant-se. En la dècada dels 20
del segle passat, el jesuïta Teilhard de Chardin, al desert d’Egipte, va tenir
una experiència mística: va donar la volta a una pedra i de la pols que es va
aixecar va veure una xarxa lluminosa que connectava tots els éssers que estaven
al seu voltant. Per això parlava del Crist còsmic. I el papa Benet fa pocs anys
el va lloar.
La segona idea,
la baixada en picat, està dedicada a nosaltres: estimació. Jesús vol que els
seus siguin en el món la prolongació de la seva “glòria”. És una estimació cap endins, entre els
deixebles o cristians entre ells. Però també cap enfora, inclosos enemics i
perseguidors. Per què és un manament nou? Nou en cristià vol dir ple. Quina és
la novetat? Que ja no és estimar els altres “com a un mateix” si no “com Crist
ens ha estimat”, és a dir, en plenitud. En aquest
“com” radica tota la novetat de l’Evangeli. Estimar així serà el
distintiu del deixeble. La primera lectura dels Fets dels Apòstols és una
concreció d’aquest estimar a la manera de Crist. Explica la tornada de la
primera expedició missional de Sant Pau, els anys 45-49. En lloc de prosseguir
de Derbe fins a Antioquia pel camí més breu, refan en sentit invers un
itinerari esgotador i perillós de centenars de quilòmetres per visitar les
esglésies acabades de fundar, per
confirmar-los en la seva fidelitat
i designa i ordenar a cada comunitat un equip de responsables, ancians o
preveres. L’amor abnegat ni cansa ni es cansa.
Hem escoltat a
la segona lectura la darrera visió de l’Apocalipsi. La nova i eterna ciutat de
Déu. A la façana del Monestir de Montserrat hi ha una inscripció que traduïda
diu: “ Santa ciutat de Déu, joiosa visió de pau.” El projecte evangèlic de
Jesús no és per edificar només la persona, és també el projecte d’una ciutat
nova, és a dir d’una nova societat, plena de sentit, curulla de pau. Oberts al
misteri i amb unes relacions fortes i fecundes entre els seus membres. Cap a
ella, cap aquesta nova societat, alliberada de tota corrupció, caminem amb
delit. Cada vegada que celebrem l’eucaristia la pressentim i, d’alguna manera,
ja la comencem a veure i a viure.
Comentarios
Publicar un comentario