Amic de la vida
Amic de la vida
Tots recordem la
pàgina de l’evangeli anterior al relat de Zaqueu: sí, és aquella que Jesús diu
que és més difícil que un ric entri en el Regne del Cel que no pas un camell
passi pel forat d’una agulla. Però afegeix que “a Déu res no li és impossible.”
I avui veiem que no li és impossible: Lluc
il·lumina aquesta afirmació de Jesús amb la conversió de Zaqueu (“el pur”). En aquella ciutat de Jericó aleshores opulenta, Zaqueu, alt funcionari, per
tant home ric, es va deixar portar amb la senzillesa d’un nen per aquella
atracció que sobre el poble exercia i exerceix Jesús. I el va voler veure. Ahir
mateix jo era testimoni de la senzillesa d’uns
infants de catequesi de la parròquia de Sant Josep, amb els seus catequistes,
a qui vaig ensenyar aquesta església, els seus retaules i els seus sants: quins
ulls d’admiració, quines preguntes encertades, quines respostes tan profundes! Quina catequesi que ens fan els nens i nenes!
Zaqueu, sense
por al ridícul, corre i s’enfila en un arbre per veure Jesús. Ja ha fet el
primer pas. Ara és Jesús que se’l mira i es convida a casa seva. Quan Jesús és l’hoste, quan Jesús
ve a casa, tot es transfigura, ho veiem a Betània, al Cenacle, a Emaús. Un
bisbe de Catalunya, ja emèrit, el Dr. Jaume Traserra diu que el seu fragment
preferit de la Bíblia és aquella cita del llibre de l’Apocalipsi: “Mira, sóc a
la porta i truco. Si algú escolta la meva veu i obre la porta, entraré a casa
seva, i soparé amb ell i ell amb mi.” (Ap. 3, 20)
Alguns, a l’escola
vam aprendre de memòria aquell sonet de Lope de Vega, inspirat en aquest text:
¿Qué tengo yo, que mi amistad
procuras?
¿Qué interés se te sigue, Jesús
mío,
que a mi puerta, cubierto de rocío,
pasas las noches del invierno
oscuras?
¡Oh, cuánto fueron mis entrañas
duras,
pues no te abrí! ¡Qué extraño
desvarío,
si de mi ingratitud el hielo frío
secó las llagas de tus plantas
puras!
¡Cuántas veces el ángel me decía:
«Alma, asómate ahora a la
ventana,
verás con cuánto amor llamar
porfía»!
¡Y cuántas, hermosura soberana,
«Mañana le abriremos», respondía,
para lo mismo responder mañana!
Sant Lluc al seu
evangeli parla del ric egoista i del rics desassenyat. Ara, en canvi, ens parla
d’un ric que està en camí de la Salvació (Gomà). Malgrat que tots, tots
murmuren en contra de Jesús perquè ha anat a hostatjar-se a casa d’un pecador,
el relat remarca que Zaqueu s’ha
convertit. En la hipòtesi que hagi fet un frau, la seva penitència voluntària
equival a la multa que aleshores imposaven a un lladre: restituir quatre
vegades més. Zaqueu entén que la millor manera d’obsequiar Jesús és donant i
donant-se als pobres
Jesús també vol
entrar a casa nostra. El pensador Josep Maria Esquirol, en el seu assaig “La resistència íntima: assaig d’una
filosofia de la proximitat” (Quaderns Crema, Assaig, 2015), recentment
guardonat, diu que la casa és sempre símbol de la intimitat descansada. Assentament, repòs, detenció. També per això la
cabana és més casa que el gratacels. Perquè el que preval és el recer i el
repòs de la intimitat. No és tant el confort, ni el luxe, com el recolliment i
l’acolliment...” (p. 38-39)
No perdem l’esperança:
la conversió és possible. En tenim lluminosos exemples en el decurs de la
història. El llibre de la Saviesa és una llarga meditació sobre el sentit
religiós de la història del món. En las seva manera de tractar els pecadors,
Déu sap castigar, corregir, esperar i
perdonar amb una pedagogia que harmonitza Justícia, Misericòrdia i Amor: Déu és
amic de la vida. “Amic de la vida”, quina expressió tan bonica!
En aquesta
eucaristia Jesús és el nostre hoste. Ell ve en aquesta casa de Santa Maria de
Badalona i a la casa de tots els qui s’uneixen a aquesta celebració de lluny
estant. Ell no ha deixat de trucar a la nostra porta, malgrat les nostres
excuses. Si l’obrim, ens repetirà a cau d’orella: “la salvació ha entrat avui
en aquesta casa”.
Comentarios
Publicar un comentario