Més fe
Diumenge XXVII de durant l'any
A l’oració
col·lecta del començament de la missa hem pregat perquè el Senyor ens
concedeixi “allò que la pregaria no gosaria demanar”. M’he preguntat moltes
vegades què és allò que no gosem a demanar en la pregària. Sovint hem estat i
som molt agosarats en demanar coses al Senyor: salut, feina, que una persona
canviï d’actitud, que en sortim bé d’una empresa complicada... Però potser no
li hem demanat gaire de tenir més fe. Ens sembla que no cal, o que si en tenim
més és perquè haurem de travessar encara més dificultats... i ens acontentem
amb aquella fe que tenim que de vegades és minsa i escarransida, perquè busquem
seguretats a d'altres llocs.
L’epitafi que
escriu el profeta Habacuc, seguint la inspiració del Senyor és modèlic i,
alhora paradoxal, és a dir que va contra l’opinió comuna, que xoca:
“L’home
d’esperit orgullós se sentirà insegur, però el just viurà perquè ha cregut”. En
aquell context històric, poc abans de la invasió de Nabucodonosor, l’impiu, l’invasor,
acabarà en el fracàs, però el just (Judà) viurà gràcies a la fe (Cf. I. Gomà)
I això ens ho
diu l’experiència, els que semblen més segurs (la
meva mare ho diu expressivament dels orgullosos i dels superbs: “té un rei al
cos”) en realitat són els que ho són menys. Els justos, en canvi, que són
humils, viuen gràcies a la fe. Diuen els psicòlegs que la persona madura és
aquella que viu segura enmig de la inseguretat. Avui vivim en un clima d’incertesa
política, avui notem especialment la falta de líders o dirigents, la privacitat
sovint es veu amenaçada, estem exposats a robatoris... Tot això ens pot
submergir en un estat d’inseguretat. Però no hem de témer. Diuen els
submarinistes que encara que la mar en la superfície estigui embravida, quan se
submergeixen en el fons hi ha la calma. Si davant d’un problema tenim una
actitud superficial deixarem que les onades ens facin trontollar d’ací d’allà.
En canvi, si anem a fons, si ens endinsem en la pregària i en la contemplació,
si ens mirem la realitat “amb ulls de Déu”, experimentarem la serenor de l’esperit.
De fe, com d’esperança
i de caritat, sempre en podem demanar més, mai no en tindrem prou. En aquest
sentit, la pregària dels apòstols és modèlica i sincera: “Senyor, doneu-nos més
fe”. Si ells convivien en Jesús, si menjaven amb ell, si el podien tocar... els
calia més fe? O si visqués en temps de
Jesús! pensen alguns...Però és que en realitat a Jesús no l’entenien prou ni
endevinaven del tot la seva divinitat. I els miracles no eren evidències perquè
fins i tot amb miracles i tot, alguns creien i d’altres no
creien (S. Pié). I Jesús ja sabia que els apòstols no en tenien gaire de fe i,
per això, com una certa provocació, fins i tot els planteja una situació
inversemblant que vulnera les lleis de la natura: dir-li a una morera que s’arrenqui
de soca-rel i es planti al mar. En realitat sembla que aquí Jesús no parla de fenòmens
naturals o sobrenaturals, sinó de la missió evangelitzadora encomanada als
apòstols. Aleshores tot s’entén millor, per més difícil que sembli humanament
que algú es pugui convertir, per ermes i eixutes que semblin les persones, els
destinataris de la bona notícia de l’Evangeli, finalment els pot arribar la
joia de la salvació.
La persona que s’ha
consagrat a Déu, fa el bé de la manera més natural, podríem dir que ni se’n
recorda del bé que ha obrat: “Senyor, quan et vam veure afamat i et vam donar
de menjar...” I se sent “inútil”, en el sentit que tot i que ja hagi fet el bé
està sempre disposada a fer-ne més. Així doncs, si la fe es tradueix en obres,
quanta més fe, millors obres.
Comentarios
Publicar un comentario