Les mans alçades
Amics seguidors d'aquest blog. Disculpeu. Aquesta és l'homilia que toca avui. L'anterior que havia enviat, no del tot. Gràcies.
Diumenge XXIX de
durant l’any
El text que hem
escoltat del llibre de l’Èxode és pregonament simbòlic. Els amalequites eren una tribu nòmada de
beduïns que solien fer ràtzies, atacs sorpresa. La notícia d’un poble nombrós
recentment emigrat d’Egipte va ser una bona ocasió perquè fessin la seva ràtzia
anual, atacant-los ni que fos per la rereguarda. Moisès li demana al seu
successor Josuè que els faci front. Però per a Moisès, imaginem que ja ancià, la seva contribució a la lluita era pregar: quan
Moisès tenia les mans ben altes guanyava Israel, quan les abaixava per reposar
guanyaven els amalequites. Quan ja li
pesaven massa els braços el seu germà Aaron i Hur els hi aguantaven fins que
els israelites van aconseguir la victòria. Què ens diu avui aquest text?
Apliquem-ho a la lluita contra l’adversitat, contra la injustícia, contra la
malaltia... Alguns lluiten amb l’adversitat directament, buscant nous recursos,
sortides enginyoses, d’altres lluiten amb la injustícia denunciant-la i cercant
alternatives, d’altres encara s’enfronten a la malaltia amb la recerca
mèdica... Però molts d’altres, els ancians, els malalts, els impedits, els qui
ens escolteu us enfronteu contra el mal pregant, donant suport als qui estem
actius. És l’eficiència de la pregària. Els qui semblen més dèbils, són els més
forts. En una guerra com n’és d’important per als qui estan al front saber que
compten amb el suport dels qui són a la rereguarda.
Encara fem una altra lectura d’aquest
text: Moisès era un guia, un líder, però un líder també es cansa, també
necessita l’ajut dels altres que li sostinguin els braços. La pregària és també
comunitària.
Sovint, a l’eucaristia
els sacerdots alcem les mans, pregant per vius i difunts, per l’Església que
pelegrina a la terra, per la pau. Sabem que no estem sols. Tenim al voltant tot
un poble que prega. Que n’és d’important per a un prevere saber que compta amb
la col·laboració de tants seglars que preguen amb nosaltres i per nosaltres.
A Catalunya
Cristiana d’aquesta setmana llegim una entrevista impressionant. El nostre
redactor, el badaloní Joan Andreu Parra, entrevista el P. Michael Lapsley un
lluitador contra l’apartheid. L’abril de 1990 el P. Lapsley va patir un greu
atemptat. Va rebre una carta bomba que, en esclatar, li va provocar la pèrdua
de mans, d’un ull i de part del sentit de l’oïda. Ha superat aquestes pèrdues
tan greus i continua celebrant missa, ara amb dues pròtesis. El P. Lapsley és
un home de perdó i reconciliació que a més ha fundat un Institut per a la
guarició dels records. Impressionant.
Per mostrar
l’eficiència de la pregària insistent, Jesús explica la paràbola del jutge
pervers i de la pobra vídua. Una situació que humanament sembla del tot
asimètrica: d’una banda el jutge. D’un jutge n’esperem que sigui imparcial.
Avui quan veiem que la justícia és tendenciosa o està manipulada, en malfiem. L’evangeli
ens presenta un jutge pervers, que no té equitat i com a contrapunt una vídua que en aquella societat, juntament
amb l’orfe, era el prototipus de la indefensió. Sembla que la vídua té totes
les de perdre, però la seva insistència fa que arribi a doblegar la perversió
del jutge. Una paràbola quotidiana per expressar la força de la pregària. Un
estímul per dir-nos que la constància en la pregària arriba a tocar el cor de
Déu, jutge justíssim i misericordiós. La pregària venç el mal.
La justícia de Déu
no és com la justícia dels homes. La justícia cristiana es relaciona amb la fe.
El que s’anomena la justificació, és fer-se just per do gratuït. L’Evangeli d’avui
acaba amb una pregunta punyent. El fill de l’home, trobarà fe a la terra? Demanem-li el Senyor més fe. I encara que ens
sentim cansats com Moisès, o enfrontats a reptes que sembla que ens depassin
com la vídua de l’Evangeli o el P. Lapsley. No deixem de creure en la força de
la pregària ni de confiar en els amics que ens donen suport.
Comentarios
Publicar un comentario