Dos tipus de relació
Diumenge XXXII de durant l’any
Tots recordem aquella escena de Jesús adolescent enmig
dels doctors al Temple de Jerusalem, escoltant-los i fent-los preguntes, davant
la sorpresa dels seus pares que l’han buscat tres dies amb ànsia. Aquesta
escena d’alguna manera es reprodueix avui, anys després. Trobem a Jesús adult
al Temple, ensenyant al poble i anunciant la bona notícia. Però també dialogant
amb els personatges cultes del seu temps. És un diàleg difícil (el diàleg amb
la cultura sempre és difícil però necessari). És difícil perquè segons Sant
Lluc tots s’han anat rellevant per caçar-lo en alguna expressió comprometedora.
Situacions incòmodes, del tot contràries a les relacions d’amistat que Jesús
proposava. I una de les condicions de l’amistat és no caçar ni deixar-se caçar
(A. Rubio). I tot i que aquests il·lustres interrogadors pretenen caçar-lo,
però Ell no es deixa caçar. Primer són els summes sacerdots i els escribes amb
els ancians; a continuació els fariseus que li envien uns espies per interpel·lar-lo
sobre el tribut al César, l’envestida final corre a càrrec dels saduceus que,
com que no creuen en la resurrecció, s’inventen un cas moral complicat per posar Jesús en ridícul: el de la dona
dels set marits (Cf. Rius Camps). Pobra dona! aquells set marits no la
consideraven persona, només buscaven tenir descendència amb ella, en un context
on no tenir fills era considerat una maledicció i on la dona era tinguda només
com un camp on l’home dipositava la llavor. Un camp, que podia ser abandonat
fàcilment (el repudi) si la relació no era fecunda. Ha estat així durant segles
i dissortadament encara és així en algunes cultures.
Per tant, mala relació la dels inquisidors amb Jesús i
nefasta relació la que li proposen com a casuística els saduceus.
En canvi, la relació que Jesús ha vingut a proposar és
del tot diferent. Vegem-ho. Jesús replica els seus adversaris servint-se també
d’un text del Pentateuc, la única part de l’Escriptura, la més antiga, que els
saduceus acceptaven com a normativa: “Déu d’Abraham, Déu d’Isaac i Déu de Jacob”.
I podríem preguntar-nos perquè aquest text tan important pel judaisme repeteix
tres vegades la paraula “Déu”? No podria simplement dir “Déu d’Abraham, d’Isaac
i de Jacob” en lloc de repetir tres cops el sant nom de Déu? És que Déu és el
mateix però no és idèntica la relació que té amb Ell Abraham, la que té Isaac o
la que té Jacob. (Marc-Alain Ouaknin, rabí i filòsof). Recordem que l’Escriptura qualifica Abraham d’”amic de Déu”. És un Déu viu, dinàmic,
amic. És el Déu que Jesús ha vingut a
proposar-nos quan ha proclamat: “A vosaltres us he dit amics” Aquí tots creiem
en Déu, segurament enmig de dubtes i incerteses, però en qualsevol cas és
diferent la relació que tenim amb ell cada un de nosaltres: en Quim, la
Montserrat, en Francesc, la Pilar o l’ Enric... I una concreció molt important
d’aquesta amistat és el servei.
A la llum, doncs, d’aquests dos tipus de relació, la
que proposen els saduceus i la que proposa el Senyor, hauria de preguntar-me: realment
serveixo els altres o me’n serveixo? Cultivo la veritable amistat? Sé que en l’amistat
no hi ha jerarquies? Que diferent fora si en el matrimoni tots dos fossin
realment amics! Segurament no hi hauria tantes ruptures. Perquè l’amistat si és
veritable, és indissoluble, té llavors d’eternitat. Que diferent fora si els
polítics fossin també entre ells amics! De vegades són bons camarades, però en
realitat molts d’ells no són amics, perquè els amics no es desqualifiquen
recíprocament en públic ni busquen orejar les febleses del proïsme. I
apliquem-ho a tantes d’altres relacions, també dins de l’Església i de les
nostres comunitats.
Ser amic de Déu i dels germans és afirmar també la
vida després de la mort o més aviat encara és afirmar una vida que no acaba:
perquè no s’és amic de temporada, volem ser “amics per sempre” com proclamava
la cançó olímpica.
Pau desitja als seus germans de Tessalònica la gràcia
del consol etern, d’una bona esperança, de la fortalesa del cor i de la
constància. És el hem de desitjar-nos també cordialment els uns als altres. Uns
desigs que són fruits del cultiu de la veritable amistat.
Comentarios
Publicar un comentario