Bellesa del baptisme i llibertat interior
La bellesa del baptisme
i la llibertat interior
Les paraules de
la Bíblia que llegim i proclamem a l’eucaristia ens han arriba després de
moltes traduccions. N’hem de ser conscients. Fora una meravella poder escoltant
Jesús parlant en la seva llengua materna, l’arameu. Diuen els experts que les
paraules del Senyor en aquella llengua tenen un accent propi que enamoraria
tots els qui l’escoltessin. Allò que diu
Jesús és sempre més dolç i alhora més clar i contundent que el que llegim en
les traduccions de l’Evangeli fetes a partir del grec o del llatí. Així, segons
un expert, en l’escena de la qual avui fem memòria la resposta de Jesús a Joan
Baptista no seria “accedeix per ara a batejar-me. Convé que complim d’aquesta
manera tot el que és bo de fer” sinó “permet que ara sigui així de bonic per a
nosaltres, els qui completem plenament la justícia”. Jesús parla al Baptista
amb molta dolcesa i inclou la decisió que prengui Joan en la bellesa d’allò que
s’està esdevenint. No és un fred: “s’ha de fer així” o un arrogant “deixa’m
ara!", no sinó “és bonic, és bell portar la justícia a plenitud”. I així
el seu cosí estimat, se sent també implicat en l’obra redemptora de l’Ungit.
Germans, Jesús
de Natzaret, històricament parlant, visqué molt condicionat. Aquests dies hem
contemplat la precarietat del seu naixement fora de lloc, quasi a la intempèrie.
Fill d’un poble petit, menystingut, dominat i oprimit –de Natzeret en pot
sortir res de bo?, deia Natanael. Sempre sota la mirada escrutadora dels
fariseus, dels escribes, dels mestres de la llei. Patint sovint la incomprensió
dels deixebles que no acabaven d’entendre el seu messianisme i de les multituds
que el volien fer rei, segons el món. Però malgrat tots aquests
condicionaments, el Senyor se sentia lliure interiorment, amb la llibertat del
qui és plenament conscient de la seva filiació divina. Lliure per estimar fins
a donar la vida. I aquesta consciència la pren en plenitud en la teofania del
Jordà, el primer misteri de Llum, que hem proclamat quan el cel s’obre i l’esperit
de Déu davalla i la veu anuncia “Aquest és el meu Fill, el meu estimat, en qui
m’he complagut”. I aquesta consciència que és fill estimat del Pare, que l’Esperit
reposa sobre ell, és el motor de la seva llibertat interior.
Nosaltres avui
també vivim molt condicionats, per les nostres pròpies contradiccions, perquè
sovint fem el mal que no voldríem fer i no fem el bé que desitjaríem. Vivim
condicionats pel context, per la família, per la feina, per les dificultats
econòmiques, potser pel que diran. Però si vivim en plenitud la nostra condició
de batejats, ens hem de sentir interiorment lliures, amb la llibertat dels qui
saben que són fills de Déu... Lliures per estimar i per donar la vida amb
aquest amor abnegat.
Hi ha una peça
molt important en el context de l’exposició del Cardenal Anselm M. Albareda, monjo
de Montserrat, assessor de quatre papes i català universal (que prorroguem fins
a final d’aquest mes): és la pila baptismal. És una pila molt bonica, amb uns
ocells en relleu esculpits. Quan el Cardenal venia a Badalona, ciutat de la que
era fill adoptiu, hi administrava el sagrament del baptisme. Aquí hi va batejar
el seu renebot i biògraf, l’Anton Torrents, que avui és qui ensenya l’exposició.
Quan la mostra té el goig de dir “aquí el tiet em va batejar”. En aquesta
mateixa pila molts de vosaltres també hi heu estat batejats...
El bisbe Pere
Tena feia un suggeriment a tots aquells que volem viure la nostra condició de
batejats. Que és que un dia busquem la pila on ens vam batejar i davant d’ella
resem el Credo renovant les nostres promeses baptismals. És el que farem ara
mateix renovant aquella fe que un dia els nostres pares i padrins van professar
en nom nostre. I sentirem la bellesa de la llibertat interior que Déu ens
regala.
Comentarios
Publicar un comentario