El regateig entre amics
Jesús, a petició dels seus deixebles, els ensenya una pregària: el
parenostre. L’oració que a l’Església es resa de manera pública diverses
vegades al dia, a laudes, a vespres i a l’eucaristia, diàriament. I també la que
resem en gairebé tots els sagraments...fins i tot en la celebració de la
reconciliació d’un sol penitent, si bé no hi és al ritual, se sol indicar com a
obra penitencial. La pregària que tantes
vegades resem a soles o a casa. L’hem apresa dels nostres pares o dels nostres
avis. Hi porta l’empremta de la primera persona que ens la va ensenyar. La resen
fins i tot persones que no practiquen gaire. Aquella oració que veiem escrita
en lletres de motllo a les portes de la Sagrada Família, aquelles portes de
bronze de la façana de la glòria que va empènyer el Papa Benet aviat farà vint
anys per inaugurar el nou temple i en una imatge molt bonica que va donar la
volta al món. Allí, en aquelles portes, seguint
el disseny de Josep Maria Subirachs, el començament del parenostre està escrit
en cinquanta-quatre llengües diferents. Es dóna un fenomen curiós: els
visitants, de tot el món que acuden al Temple reconeixen de seguida la pròpia
llengua. És com si estigués inscrita també en el fons de la seva ànima. El Senyor,
doncs, ensenya el parenostre als seus amics i tot seguit els fa unes
consideracions que glossen la pregària que acaba d’ensenyar i els mostra quan
què i com cal demanar.
En primer lloc, els parla d’un amic que ens busca en una hora inoportuna. Per
trobar-se amb un amic, com per trobar-se amb Déu, totes les hores són
propícies. A la primera lectura hem escoltat com Abraham, anomenat “l’Amic de
Déu”, sembla talment que estigui regatejant amb Déu, aquell regateig tan propi
del món oriental... algun comentarista diu que si hagués insistit una mica més,
el Senyor hauria salvat Sodoma encara que no s’haguessin trobat aquelles deu
justos. Perquè seguint el que ens diu
Sant Pau a l’epístola, Déu perdona generosament totes les nostres culpes i
cancel·la el compte desfavorable on constava el nostre deute.
En segon lloc els explica que sempre hi ha resposta, Déu s’hi posa sempre,
no ens desatén. Recordo que una política molt emprenedora em va dir en una
ocasió, abans de començar uns col·loquis on invitava sempre persones d’Església
em va dir: “mossèn, és que Déu no se m’hi posa.” Després, vist l’èxit d’aquella
jornada li vaig preguntar: “Déu, s’hi ha posat?” i em va respondre, amb humor,
bé diguem que m’ha enviat un SMS...!”
En tercer lloc hi ha una
correspondència entre el que demana i allò que se li dóna. Pot ser que sembli
que Déu no ens dóna exactament el que demanem ni en el moment que ho voldríem. Però
en realitat sempre dóna resposta justa i apropiada a les nostres demandes. Perquè ens dona no tant allò que ens sembla
necessitar sinó el més convenient.
Ara al final de tot com, la guinda del pastís, ens diu el que li hem de
demanar, l’Esperit Sant, amb tots els seus dons: saviesa, enteniment, consell,
fortalesa, ciència, pietat i temor de Déu. Aquest pack és més important que la salut el diner o les relacions
amoroses, perquè si hem rebut aquests dons, no ens mancarà la salut global, ni
la riquesa interior ni l’Amor perdurable.
Comentarios
Publicar un comentario