Organitzem-nos
Un dels temes més interessants i enigmàtics de la
història és el de les dotze tribus d’Israel, 10 d’elles perdudes. Però no és
hora d’entrar en aquest enigma. Sí de parlar un moment del concepte tribu que
avui continua viu en moltes cultures. Un amic, molts anys missioner a l’Àfrica,
diu que no es pot entendre el catolicisme en aquest continent, sense entendre
el sistema tribal. I posa com a exemple
que una vocació al sacerdoci que ell va suscitar, abans d’acceptar de ser
ordenat, va haver d’anar a demanar permís al cap de la tribu. Igual podríem dir
del món musulmà o del món gitano. Entendre el paper del cap de la tribu,
entendre les relacions que s’estableixen, fins i tot els enfrontaments entre
tribus diverses. Amb totes les ambigüitats el sistema tribal continua viu i pot
il·luminar molt el diàleg intercultural i interreligiós.
Mossèn Rius Camps explica que Jesús, com havia fet
amb els Dotze, d’ètnia jueva, quan els elegí perquè representessin les dotze
tribus d’Israel, confereix ara als deixebles d’ètnia samaritana que se li han
adherit una configuració pròpia, que no sols els reintegri a Israel. I recorda
que setanta-dos és un múltiple de 12. Dotze multiplicat per sis.
I aquí una primera reflexió: l’organització és necessària,
també a l’Església d’avui. No tot pot quedar a la pura improvisació. El
voluntariat a l’Església és molt fecund, fins i tot hi ha qui diu que tota l’Església
és un gran voluntariat. Però amb el voluntariat no n’hi ha prou. Perquè una
comunitat o una entitat d’Església rutllin cal un trípode: els consagrats
(ministres, o religiosos), els professionals (remunerats) i els voluntaris. Si
falla una d’aquestes tres potes, tot falla. ... I això vol dir dedicar
recursos, l’evangelització necessita instruments i els instruments costen
diners. Sempre es clar amb una economia de comunió. Perquè les persones som molt importants, si
falla el subjecte tot falla, però també són molt importants les institucions,
les universitats, les fundacions, les associacions, els moviments d’Església.
Tornem a l’Evangeli. Notem que és diferent com
portaren la missió els dotze jueus i els setanta-dos samaritans. Els Dotze tornaren molt contents però són
parcs. En canvi els 72 expliquen el motiu: “fins els dimonis se’ns sotmeten
invocant el teu nom.” Jesús, està convençut que la lluita contra el Maligne és
de les primeres missions del deixeble, però els fa veure que sobretot s’han d’alegrar
“perquè els seus noms estan escrits en el cel”, és a dir per la gratuïtat del
seu lliurament. No estan escrits en l’arena que s’emporta l’aigua marina, sinó
com cisellats en pedra, més enllà. “L’únic que val és que hàgim estat creats de
nou”, dirà Sant Pau.
Avui hem de continuar lluitant contra el mal: al
laboratori, a l’aula, als fòrums democràtics... Però els cristians amb una visió
gratuïta de la nostra acció. Treballant com si tot depengués de nosaltres i
confiant com si tot depengués de Déu.
El profeta Isaïes anima el poble recordant-los que “a
Jerusalem sereu consolats”. En el projecte de ciutat i de poble que els recents
consistoris estan cridats a construir, hem d’obrir espais de repòs, de
retrobament, de reconciliació, de reflexió, on es puguin cicatritzar tantes
ferides obertes en els darrers temps al nostre context social. Serem capaços
entre tots de fer-ho?
Comentarios
Publicar un comentario