La lepra ignorada
Diumenge 28 de
durant l’any
Estimats germans
i germanes,
aquest evangeli
d’avui –altament simbòlic- se situa camí de Jerusalem. Jesús va cap a la Ciutat
Santa però sap que allí s’haurà d’enfrontar a la institució jueva que el
portarà a la mort. Entre tant està vorejant la frontera de dues regions
enemistades: Samaria i Galilea. Quantes vegades nosaltres avui hem de passar
també a prop i fins i tot hem de conviure amb persones enemistades potser per
raons polítiques o per interessos o per lluites de poder. Tots hem patit la
fredor d’una situació tensa, aquell silenci que es pot tallar, quan no l’enfrontament
obert... És com estar conduint un
utilitari entre dos camions grossos que en qualsevol moment ens poden aixafar.
I en aquell
context d’enemistat apareixen els deu leprosos. Mossèn Rius Camps, biblista, opina
i ho fonamenta que aquells leprosos en realitat eren sediciosos que la institució
central havia avortat titllant-los de leprosos, és a dir d’impurs. I és que en
temps de Jesús, els leprosos eren menystinguts no sols pel fet d’estar malalts
-i malalts contagiosos- sinó perquè se’ls considerava impurs, els tenien per
maleïts de Déu. És la manera d’ignorar l’altre: etiquetar-lo i posar-lo fora
del sistema, silenciant les seves raons. Jesús no creu en la Llei del pur i de
l’impur i vol que també els deu leprosos siguin conscients que ningú no els pot
marginar per motius legals. També avui, enmig de les tensions polítiques, dels
estires i afluixes, no podem menystenir ningú per les seves idees ni pel seu
capteniment, considerant-lo un empestat, ni podem caure en el parany d’aquells
que així ho formulen.
Només el
samarità, l’estranger, reacciona i Jesús finalment el reincorpora al grup de
deixebles. Aquest és el preludi del que li passarà a Jesús, a Jerusalem amb els
apòstols: de dotze, un el va trair, un altre el va negar, nou van fugir: només
un Joan romangué fidel.
Encara que
gairebé no se’n parli avui la lepra continua al món. Es calcula que cada any se’n
produeixen prop de 220.000 nous casos de lepra. Però això no és el més greu, a
l’Índia, per exemple la lepra està eradicada oficialment, però no realment, de
manera que les persones que la pateixen no existeixen ni en informes, ni en
registres, explica el P. Fernando Cordero, missioner dels Sagrats Cors. Com que
teòricament no hi són, tampoc no arriben els recursos estatals. El poder esborra aquell que li fa nosa, com si
no existís. A Catalunya Cristiana d’aquesta
setmana es recull el testimoni d’una dona índia la Basanti Maharana, que
participa amb d’altres companyes en un teler al poble de Ghandipalli on la
majoria dels habitants estan malalts de lepra. Basanti l’ha superat, però les
articulacions li han quedat afeblides i malgrat tot diu: “Mentre tingui forces
continuaré lluitant”, diu. Una dona
leprosa viu encara una situació més dolorosa i excloent. Són les més
invisibles.
En parlar de
leprosos cal recordar especialment el Pare Damià (1840-1889) que va viure i va
morir al costat d’ells a Molokai. Declarat Sant avui és el patró espiritual
dels leprosos, dels marginats, incloent-hi els malalts de sida. Gandhi va dir
d’ell que havia estat una inspiració per les campanyes socials a l’Índia,
assolint la llibertat del poble i assegurant l’ajut pels necessitats.
I cal tenir
també present l’Associació d’Amics dels Leprosos Raul Follereau (1903-1977) que
lluita contra la lepra des de fa 67 anys. Porta el nom d’aquest noble
periodista francès que va deixar la feina per dedicar-se a vetllar pels malalts
del tercer món, especialment a les persones leproses. Gràcies al seu esforç s’han
creat nombrosos hospitals d'infecciosos en aquests països. I juntament amb
aquesta epidèmia en podríem parlar de moltes d’altres...però aquest no és el
tema, sinó el rebuig dels poderosos.
Germans, Jesús és
capaç de fer que la lepra o la causa d’exclusió social i religiosa, esdevingui
un factor d’acollida del de fora. Jesús converteix el desafiament en
oportunitat.
Amb ulls de fe,
els deu leprosos simbolitzen aquells que viuen oberts a la guarició. Tenen
consciència de la pròpia misèria, creuen i confien en la força guaridora de
Jesús i l’expressen amb la veu de la fe.
Per això mateix
nosaltres venim aquí a l’església: sabem que no som purs, ni perfectes, però
confiem que Jesús ens sanarà. Ho direm abans de combregar: “Digueu-ho només de
paraula i la meva ànima quedarà salva”. Que el Senyor ens sani també de
qualsevol exclusivisme infecund.
Comentarios
Publicar un comentario