Afirmar-nos o negar-nos
Homilia Diumenge XXI de
durant l’any
Normalment sempre ens
estem afirmant. Hi ha persones que enraonen o criden o s’enfaden, o fan broma,
o envien missatges de watsapp cada dia, només per afirmar-se, per dir-nos “ep!
sóc aquí”, estic viu. Cal respectar-los. Sovint procurem salvar la cara de les
situacions adverses i si de cas, la culpa que les coses no vagin bé sempre les
té algú altra.
I Jesús avui ens parla
d’abnegació, és a dir de negar-nos a nosaltres mateixos. I la paraula i el
concepte ens costen perquè semblen precisament és el contrari d’allò que la
nostra naturalesa ens demana que és afirmar-nos, refermar-nos... Afirmar-nos o
negar-nos, aquest és el dilema. El diccionari ens diu que l'abnegació és un tipus de virtut moral que consisteix en el sacrifici espontani o
per mitjà de la voluntat dels propis interessos, desitjos i fins i tot de la
mateixa vida en favor d'altres o de tots.
D’entrada per tant, l’abnegació
no ens resulta simpàtica. No volem sentir parlar de sacrificis ni de renúncies.
Ara, l’abnegació no s’improvisa. És el resultat de tot un itinerari vital. No
és qüestió de proposar-nos-ho: “a partir d’avui seré abnegat”, és demanar-ho a
Déu i ell ens brindarà moltes ocasions per negar-nos a nosaltres mateixos i
buscar el bé i la felicitat de l’altra. I només així trobarem la nostra.
Però hi ha un matís
important en la definició del diccionari: l’abnegació crea cohesió social. És a
dir, per més que una persona cregui que té un comportament abnegat, de negació
d’un mateix, si aquesta abnegació no afavoreix la cohesió social -i en l’àmbit
cristià podríem dir la comunió, no és veritable abnegació.
I això és el que passa
precisament amb la figura de Pere. Acaba d’afirmar solemnement la divinitat de Jesús, però com
que no ha entès ben bé la missió del Mestre, comença a intentar dissuadir-lo
amb arguments aparentment raonables. De vegades massa semblants als que
diem per ajudar aparentment una persona
i allunyar-la de la seva missió...
I Jesús s’hi enfada molt
amb Pere que el contradiu en el més essencial de la seva missió, i arriba a anomenar-lo Satanàs, paraula que el Senyor no fa servir ni
davant dels fariseus ni dels mestres de la llei. La paraula “Satanàs”,
significant originàriament
en 'aquell qui s’oposa', l'adversari, l’antagonista i especialment l'acusador o
fiscal en un judici. Pere sembla que no s’adoni que amb les dificultats que li
està posant a Jesús en realitat no solament s’oposa al pla de Déu sinó que està
trencant la comunió que és la que Jesús ha vingut a aportar.
Per tant hi ha un criteri
de discerniment davant l’abnegació. Aquesta persona tan abnegada, tan
aparentment lliurada als altres, crea comunió? Crea bon rotllo? Com a exemple d’abnegació se’ns proposa la
Mare Teresa de Calcuta, una santa universal, i molts altres sants són també
model d’abnegació: Clara i Francesc d’Assís,
Joan Maria Vianney, Tomàs Moro, Joana de Chantal... Ara notem que són
persones que també han creat comunió, que han generat comunitats adultes, cossos
socials. Han estat abnegats des de la comunió. I l’abnegació els ha portat a la
comunió.
“No us emmotlleu al món
present; transformeu-vos renovellant la vostra manera de veure les coses”, ens
ha dit Sant Pau. En un món de la imatge, on mirem de refermar el nostre
prestigi personal, Jesús ens convida a prendre la pròpia creu i a
acompanyar-lo... Recordant que la creu és el jou i que fa de bon portar, perquè
és Jesús mateix qui el duu al costat nostre.
Comentarios
Publicar un comentario