El llenguatge de les pedres
Homilia diumenge 21 de
durant l’any
Jesús, en el decurs de la
seva vida pública fou molt viatger. El
seu magisteri va ser itinerant. Avui hem escoltat que es va endur els seus
deixebles amb la barca a l’altra riba del mar de Galilea i a peu els va fer
pujar uns 50 quilòmetres fins a Pànies, anomenada Cesarea de Filip, al nord, a
dalt de tot, als confins del paganisme. Una llarga caminada, d’uns quants dies.
Anà i tornar.
A Pànies hi havia el santuari
del déu Pan, el déu dels pastors i dels ramats, el déu de la fertilitat i de la
sexualitat masculina. També és el déu salvatge, el déu dels boscos i dels llocs
naturals on els humans no hi han actuat. A la gran mola rocosa hi havia encara
molts nínxols excavats i dedicats a diverses divinitats. Ell i els seus
deixebles van poder veure la porta de l’Hades, la porta misteriosa del món
inferior. Només sortir al claustre podeu veure, en la clau de l’Anàstasi, la
imatge simbòlica de Jesús, rescatant a les portes de l’Hades els justos que
esperaven la resurrecció.
I en aquest marc, Jesús fa
com una gran performance, els posa davant d’una gran mola de pedra, planteja
als deixebles una pregunta clau: “Qui diuen els homes que sóc jo, el Fill de l’Home?”
Diversitat de respostes. Finalment “I vosaltres qui dieu que sóc?” I Pere, el
llançat, el més agosarat “Tu ets els Messies, el Fill de Déu que allibera”.
Inspirat per l’Esperit Sant. Jesús l’elogia i tot seguit fa un joc de paraules
en grec amb el seu nom “Simó” i el malnom que ell mateix li va imposar: “Pere”
que és una pedra llancívola: “Tu ets Pedra -còdol-, i sobre aquesta Petra (la
mola de Pànies, la del paganisme), jo edificaré la meva Església i les portes
de l’Hades, no prevaldran contra ella.
El primer que ens sobta és
la desproporció: Pere és molt petit, la base de la futura Església serà molt
més gran. Aquesta desproporció l’hem viscuda en el decurs de tota la història
de l’Església. I l’actual Papa Francesc, que estima el lema “servent dels
servents de Déu” n’és particularment conscient.
El que ens sobta també és
que el fonament de la comunitat nova sigui pagà. Com és possible? Jesús ja no vol construir l’Església sobre el
fonament del judaisme decadent. Aquesta roca, el paganisme, abasta tot el món. (Rius
Camps).
Normalment, els antics
santuaris, les capelles, fins i tot els monestirs, estan edificats en un lloc
on prèviament hi havia hagut una edificació pagana. En tenim un exemple a Santa
Maria de Badalona, bastida sobre el sòcol del temple romà. O la Creu de
Montigalà, molt a prop del lloc on es va trobar una ara solar. És el
cristianisme que derrota el paganisme? En cert sentit potser sí, però a mi m’agrada
veure el tracte tan franc que Jesús mateix tingué amb els pagans, com per
exemple amb el Centurió. I els pagans no eren ateus, tenien les seves divinitats,
el seu panteó, però no s’havien allunyat artificialment de la natura, sinó que
la llegien i la interpretaven. En el fons, la roca és el mateix Jesús que pren
sobre les seves espatlles el pagà i el més allunyat.
Estimats germans i
germanes, hi ha molts a qui plauen les pedres de mides, colors i morfologies
diverses. Hi ha també en el nostre país, grans formacions rocoses. Totes elles
han estat motiu d’inspiració i de creació. Jesús, mestre de l’Esperit, ensenya a partir del llibre obert de la
natura, del qual, com deia Antoni Gaudí, copien tots els altres llibres. I com
escrivia Sant Pau als de Roma: “quina profunditat i riquesa en la saviesa i en
el coneixement de Déu!” Una profunditat i una riquesa que en el decurs de la
nostra vida anem descobrint de dia en dia.
Comentarios
Publicar un comentario