Dir sí i anar a la vinya
Dir sí i anar a la vinya
Tots coneixem persones que
són com algun dels dos fills de la paràbola. Persones que d’entrada diuen no,
ja tenen la negació incorporada al seu llenguatge, però després es penedeixen i
fan allò que se’ls diu. I també coneixem persones –de vegades cultures sencers-
que sembla que tinguin prohibit el no, diuen sempre que sí... i sovint acaben
fent el que volen.
Tots dos comportaments són
aspres. La negativa és tal com una fuetada i la incoherència també ens dol. El
que caldria és fer les dues coses, dir que sí i anar a la vinya. Dir sí i fer
les coses que se’ns encomanen amb diligència.
Els publicans eren tinguts
per pecadors públics, com les dones de mala vida. Fixem-nos que al costat de la
creu de Jesús hi havia també dos bandolers, dos pecadors públics, un dels quals es penedeix en el darrer
moment. I als peus de la creu hi havia una pecadora, també penedida, la
Magdalena. Dos penedits en qui s’acompleix la profecia d’Ezequiel: “Només que
reconegui el mal que ha fet i es converteixi, salvarà la seva vida”. El calvari
així esdevé, d’alguna manera, l’acompliment d’aquell anunci de Jesús que li
promet al lladre penedit: “Avui seràs amb mi al paradís”.
Estimats, la Covid-19 posa
en relleu la nostra finitud personal i també els límits dels models econòmics
que estan fent fallida. Ja no és solament una emergència sanitària: es tracta
d’una emergència social. I com podem donar un sí a Déu a aquest temps present,
estrany i difícil? Davant la pandèmia cal
evitar dues temptacions: l’histerisme i el relaxament i cal fer una opció per
un serè realisme. En aquest sentit, la Pontifícia Acadèmia per a la Vida
assenyala que “aprendre de la finitud i acceptar els límits de la nostra
llibertat és més que un exercici sobri de realisme filosòfic, implica obrir als
ulls a la realitat dels éssers humans que experimenten aquests límits en la
pròpia carn.” Pensem avui i preguem pels col·lectius més vulnerables, per exemple els
ancians que estan confinats en residències
o en les persones amb trastorn mental o en aquells que, ja en circumstàncies habituals, patien
maltractaments de tota mena. Per a molts avui és un repte sobreviure,
assegurar-se les condicions mínimes de subsistència, alimentar els infants i
d’altres membres de la família o superar l’amenaça de malalties. A Catalunya ja hi havia, abans de l’inici de
la pandèmia, un 30% de pobresa infantil i els estudis ens diuen que ara ha
pujat al 34%. En aquest sentit els nens
tornen a ser “la crisi de la crisi” perquè el teixit social sempre
comença a esquinçar-se per la part més dèbil.
I com podem “anar a la
vinya”, és a dir com podem fer allò que hem de fer? Com ha implorat bellament
Sant Pau: “us suplico que em doneu plenament el goig de veure-us units per uns
mateixos sentiments i per una mateixa estimació dels uns pels altres, unànimes
i ben avinguts (...) Mireu els altres amb humilitat i considereu-los superiors
a vosaltres”. Cal superar, doncs, la falsa distinció entre els que estem dins,
és a dir els que poden exhibir la pretensió de pertànyer plenament a la
comunitat i els que estan fora, esperant una suposada participació en ella. No:
l’accés a una atenció de salut de qualitat i als medicaments essencials s’ha de
reconèixer com un dret humà universal. (cf. Declaració Universal sobre Bioètica
i Drets Humans, art. 14). I tots ens hem
de sentir uns.
Avui es parla d’una “ètica
del risc” basada en un concepte més ampli de solidaritat. Deia Núria Gispert,
recentment desapareguda, que feu de la seva vida una ofrena als més pobres: “La
justícia és imperfecta i ha de ser compensada amb sentiments d'ajuda,
d'amistat, de col·laboració.” És un temps propici per al
voluntariat.
Joan Carrera i Carrera,
jesuïta, professor de moral fonamental, sosté que “ha arribat l’hora de
replantejar-nos el model productiu com un avenç, un graó més de consciència que
assoleix la humanitat. Un canvi per sobreviure, per tal que hi hagi futur per a
les properes generacions. Un canvi que ha de passar per un període
d’incerteses, per un període de patiment, d’anades i tornades fruit de les
pors, de la resistència al canvi dels que ostenten el poder econòmic i
polític.” Seran tot plegat aquells dolors de part de què parla sant Pau (Rm 8,
22) que anuncien el naixement d’un cel nou i una terra nova? Renovem el nostre
sí a Déu i anem decidits i contents a la vinya.
Comentarios
Publicar un comentario