El recés dels apòstols
Diumenge II de Quaresma 2022
Estimats,
Jesús era un gran pedagog.
I els escenaris que tria per ensenyar els seus deixebles tenen intenció: són
passejades contemplatives, molt pensades, com ara es tornen a fer.
Tots recordeu aquella
pàgina: un dia se’ls va emportar lluny, a Cesarea de Felip, per mostrar-los una
gran roca i explicar-los, a partir d’ella, que l’església –la comunitat
creient- es fonamenta en una pedra alhora tan sòlida i porosa com Ell mateix. I
que Pere serà només realment la primera pedra d’aquesta nova edificació si està
unit, en comunió, a Ell mateix, a Jesús. Una lliçó que el primer de la colla no
entén gens, perquè de seguida vol dissuadir el Senyor de la seva missió i es
posa a contradir-lo fins al punt que Jesús, cridant, el fa adonar que darrera seu
hi ha el diable de la divisió i arriba a anomenar Pere, Satanàs. Com és que
avui al món hi ha governants que es confessen cristians o jueus -fills
d’Abraham- i que ens estan portant al límit per una visió deformada del poder?
Perquè en el fons es creuen investits d’un poder diví. Com combatre aquest
error interessat i mil·lenari?
A l’evangeli d’avui, Jesús
s’emporta els deixebles a un recés, perquè els fa pujar a una muntanya a
pregar. S’emporta només tres deixebles, Pere, Jaume i Joan. Els tres que es
creien els preferits, els mateixos tres als qui ha d’alliçonar més a fons sobre
el poder perquè són els que estan més temptats de caure-hi. Recordeu quan Pere
es va treure l’espasa a l’hort de Getsemaní per anar en contra del criat del
Summe Sacerdot i tallar-li l’orella? Es feia hereu de segles de violència
armada. L’Antic Testament n’és ple. Recordeu el passatge en què Moisès pregava
sense defallir, sostingut per Aaron i Hur, perquè Josué desfés les tropes
amalequites a cops d’espasa (Ex 17, 8-16)? Recordeu quan Jaume i Joan li havien
proposat a Jesús de pregar perquè caigués foc del cel i consumís els aquells
samaritans, (Lc 9, 54) com feu Elies amb els qui adoraven altres déus ? Avui,
Pere Jaume i Joan, temptats tantes vegades d’exercir el poder a base de la
violència destructiva, tenen una visió molt diferent de Moisès i Elies. Els
veuen conversant a tots tres i el tema de conversa és la fi de Jesús a
Jerusalem, que no serà la d’un messies poderós i triomfant, sinó que serà talment
com els anyells occits que sacrificaven al Temple.
Però Pere encara enyora la
festa dels tabernacles dels jueus, la festa que recordava el llarg èxode del
seu poble durant un llarg exili i, per això vol instal·lar-se en el judaisme i fer allí
tres cabanes. I ha de ser la veu del cel la que el tregui novament del seu
error. Pere, Jaume i Joan: heu de seguir només aquest Jesús que ha caminat, que
ha menjat i ha begut amb vosaltres, que ha patit i ha gaudit amb vosaltres i
que morirà per vosaltres i els qui vindran.
Germans. Estem molt
preocupats. Tot som testimonis de com un abús de poder ha conduït el món a una
guerra inversemblant, absurda, insensata, que està destruint vides i patrimoni.
I constatem, tristament, que “avui el que mou el món no és la lluita de
classes, sinó la llibertat de les nacions” (Muñoz Espinal). I avui diumenge heu
pujat aquí a Santa Maria, cercant consol i esperança. No és una muntanya alta
però sí que és un turó sobre la Mediterrània. Cada eucaristia és, o hauria de
ser, un recés breu, però intens. Ens allunyem una mica del dia a dia per pregar
units. I escoltem oportunament l’evangeli que ens alliçona sobre els abusos de
poder. I sobre aquells que “en nom de Déu” (els principals dirigents de la
guerra d’Ucraïna es confessen cristians o jueus) han convertit la vella Europa
i el món en una batalla campal. No perdem ni un minut en criticar-los ni
blasmar-los. Emprem les nostres energies en fer tot el bé que puguem fer, amb
almoina de diner o de temps, per atendre no sols les víctimes, sinó aquells que
entre nosaltres estan més psicològicament afectats. I professem la fe només en
Ell i contemplem-lo transfigurat en l’hòstia blanquíssima i en la comunitat
reunida i alimentem-nos d’Ell mateix que és l’únic que pot saciar la nostra fam
de sentit i d’esperança. Que avui quan tornem a casa, no caiguem en la
temptació, més o menys subtil, d’exercitar una vegada més el poder sobre el
marit o la muller, sobre el fill o la neta, sobre els pares ancians, sobre
l’amic o sobre les persones que ens ajuden, ni ens perdem en picabaralles
familiars, socials o de partit que només comporten patiments absurds... Que la
nostra única comesa sigui discernir per encertar cada dia en com servir més i
millor en pau i amb alegria. Fins que tots arribem transfigurats als braços
amorosos del Pare del cel que ens espera.
Comentarios
Publicar un comentario