Solitud acompanyada
Homilia diumenge cinquè de pasqua
Estimats germans i germanes,
L’evangeli d’aquest
diumenge se situa en un moment crític: Judes acaba de sortir del cenacle a
culminar la seva traïció i Jesús s’adreça als altres, als onze. I els revela la
seva intimitat: “Ara el fill de l’home és glorificat i Déu és glorificat en ell”.
Glorificar és una paraula tècnica, que nosaltres gairebé no usem, vol dir fer
insigne o venerable algú que no ho era. És a dir, en el moment que marxa el qui
és el delator i Jesús queda sol davant dels onze inquiets, que es pregunten on
van l’Iscariot, és en aquell moment precís comença l’ enaltiment de Jesús que culminarà a la creu
i del qual els apòstols no seran testimonis, perquè fugiran. Només veuran la
seva glorificació, la seva Mare, el deixeble estimat i un reduït cercle de
dones.
Però potser els apòstols
van començar a intuir que la glòria de Jesús no té res a veure amb les glòries
humanes ampul·loses
i vanes.
Allò que fa sentir-nos més
sols és no trobar interlocutors vàlids. Recordo una dama barcelonina, culta, la
Josepa. De família d’artistes, estava atenta a les novetats de l’Església i del
món. Fins que va poder va viure a casa seva, un pis gran i lluminós. Quan els
nebots la van portar a una residència i la vaig visitar, el seu dolor més gran era
que no es podia comunicar pràcticament amb ningú potser només amb aquells pocs
amics que l’anàvem a veure. Tots en un moment o altre de la vida hem
experimentat un dol semblant, quan els més propers sembla que esdevenen els més
llunyans, quan no trobem interlocutors vàlids.
Ara, sovint és també en els
moments més crítics que se’ns obre un porticó de llum. La paradoxa és quan ens
trobem més sols quan estem més acompanyats. Hi ha una frase atribuïda a Santa
Teresa de Jesús que potser no és literal d’ella però que resumeix la seva
mística: “Nunca estoy menos sola que cuando estoy sola”.
Tornem al Sant Sopar, és
aleshores, en aquell moment crític de soledat, que per primera vegada, Jesús,
preveient la desfeta del cercle dels Dotze, per la defecció de Judes i la seva
glorificació, els imparteix “un manament nou”. Notem-ho. Si Jesús diu als
apòstols que s’estimin és perquè no s’estimaven, ni potser l’estimaven. Sant
Agustí es pregunta: aquest manament ¿no es troba ja a la Llei de Déu antiga, en
el lloc on hi ha escrit: Estima els altres com a tu mateix? ¿Com és que ara el
Senyor anomena “nou” aquest manament del qual veiem convincentment que és tan
vell? I el mateix bisbe d’Hipona apunta la resposta: “no serà nou perquè Crist
ens va despullar de l’home vell i es va revestir del nou?”
Probablement per això és
que Jesús va enviar els apòstols de dos en dos. Pau i Bernabé en són testimoni
en el viatge que ens ha relatat els fets dels apòstols. I nosaltres també hem
de deixar de banda l’individualisme per caminar ni que sigui de dos en dos,
buscant col·laboradors
vàlids amb qui ens estimem i amb els quals ens veiem amb forces per anar si
convé fins a la fi del món. El matrimoni és un exemple paradigmàtic d’això:
ésser dos en la vida per ésser uns en l’eternitat.
I aleshores quan ens
estimem de debò, quan fonamentem les nostres opcions i les nostres institucions
en l’amor, quan som si més no dos en la vida, comença a fer-se realitat el cel nou i la
terra nova que prediu el vident de l’Apocalipsi perquè “el cel i la terra
d’abans, els vells, han desaparegut i de mar [el mar aquí és símbol del mal] ja
no hi és.
Germans, les coses passen
a una velocitat creixent. I quan més anem, més ràpidament passen. El que avui
és notícia demà serà aigua passada. Només restarà el bé que haurem fet.
Comentarios
Publicar un comentario