Accessibiliat
Estimats germans i germanes,
Per les xarxes ha corregut un vídeo que mostra la porta estreta del monestir el d’Alcobaça, a Portugal, que fa només 32 centímetres d’amplada, de manera que només s’hi pot passar de perfil i encara amb molta dificultat. La llegenda, que és el perfum de la història, explica que aquest monestir tenia una de les cuines més grans del món, i fins i tot hi havien construït un canal que desviava el riu perquè passés directament per la cuina, i així els monjos podien pescar els peixos directament de l’aigua... El fet és que molts d’aquests monjos estaven força grossos i la golafreria és un pecat capital. Per evitar, doncs, que els seus monjos hi caiguessin, l’abat va decidir construir aquesta porta tan estreta per no deixar passar els grossos. La intuïció és bona. És una manera de complir al peu de la lletra aquest “entreu per la porta estreta”.
Els pelegrins que fan el
camí de Sant Jaume aprenen a caminar lleugers d’equipatge, a molts, havent
caminat uns quilòmetres tot se’ls fa feixuc. I si el pelegrinatge és un símbol
de la vida, vol dir que també hem de caminar així, amb poques coses... I tant
que acumulem!
La porta estreta impedeix
també l’accés massiu a un determinat àmbit.
El P. Jordi Latorre, salesià, al Full Dominical, explica que Jesús
exhorta a apressar-se a passar per aquesta porta estreta, perquè quan arribi la
multitud el pas quedarà bloquejat. Jesús convida, en definitiva, a aprofitar
l’hora present per accedir a la salvació de Déu. Personalment és una
interpretació que m’agrada més. “Déu vol que tots els homes se salvin i arribin
al coneixement de la Veritat” però no podem deixar les grans decisions “ad
calendes greques”. Les hem de prendre
ara i aquí, si és possible, avui mateix, sense pressa però sense pausa, perquè
no som amos del futur.
Mireu: els passats 9 i 10
de juny sor Lidwine Ndayirage, de la congregació de Bene Mariya, ens va visitar
a Roca i Pi, amb la germana Victoire Ndabirorere, la superiora general. Quan van
arribar a Can Gusi i van veure la imatge de la Moreneta a l’antiga xemeneia de
la fàbrica que avui és residència d’ancians, vam parlar de la seva
espiritualitat ignasiana i de la possibilitat de visitar Montserrat. Es van
entusiasmar. Hi vam anar, ens vam poder entrevistar amb l’abat emèrit Josep
Maria Soler, ens va acompanyar al cor,
vam visitar la Moreneta i les va beneir. Aquestes religioses estaven felices d’haver
vist amb els seus ulls els llocs ignasians de Montserrat. Doncs bé, la germana
Lidwine ha mort aquesta setmana, encara jove, d’una caiguda. El Senyor l’ha
cridat per nosaltres abans d’hora, per a Ell, no.
Lo scorso
9 e 10 suor Lidwine Ndayirage, della congregazione di Bene Mariya, ci ha fatto
visita a Roca i Pi, con suor Victoire Ndabirorere, superiora generale. Quando sono
arrivati a Can
Gusi e hanno visto l'immagine de La Moreneta nella vecchia ciminiera della
fabbrica che oggi è
una casa di cura, abbiamo parlato della loro spiritualità ignaziana e della
possibilità di visitare Montserrat. Erano molto felici. Siamo andati lì,
abbiamo potuto intervistare l'abate emerito Josep Maria Soler, ci ha
accompagnato nel coro, abbiamo visitato La Moreneta e li ha benedetti. Queste
monache erano felici di aver visto con i loro occhi i siti ignaziani di
Montserrat. Ebbene, sorella Lidwine è morta questa settimana, ancora giovane, a
causa di una caduta. Il Signore lo ha chiamato per noi in anticipo, non per
Lui.
Jesús mateix es presenta
com a la porta de les ovelles. Us ho ben
asseguro: jo sóc la porta de les ovelles. Tots els qui han vingut abans de mi
eren lladres i bandolers, però les ovelles no se'ls escoltaven. Jo soc la
porta: els qui entrin per mi se salvaran, podran entrar i sortir lliurement i
trobaran pasturatges. El lladre només ve per robar, matar i fer destrossa; jo
he vingut perquè les ovelles tinguin vida, i en tinguin a desdir (Jn 10, 8-10)
La porta és també el
símbol del pas d’un àmbit profà a un àmbit sagrat. A casa miràvem amb respecte
la porta d’entrada a l’habitació dels pares... hi ha portes humils, com les de
tantes ermites i portalades monumentals com les del Monestir de Ripoll (l’arc
de triomf del cristianisme) o les de la Catedral de Santiago, durant segles
obertes de dia i nit als pelegrins.
Per Jesús cada un de
nosaltres té una porta, la del cor. Cada sagrament és el tiquet per franquejar
les portes de l’itinerari cristià, camí de l’abnegació. Ell mateix, de manera
misteriosa i sorprenent, es presenta en el llibre de l’Apocalipsi 3, 20, com aquell
que truca a la porta i ens crida a l’hora més insospitada. “Mira, sóc a la porta i truco. Si algú escolta
la meva veu i obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb ell, i ell amb
mi.” El text bíblic que més plaïa al bisbe Jaume Traserra. Com dèiem al cant: “Jesús
s’espera, no ho sents, Jesús està
trucant!” Per tant a la pregunta si són molts els que se salvaran, Jesús respon
d’una manera enigmàtica pels qui no tenen fe, ben concreta pels qui afirmem
tenir-la. Estem doncs atents.
Com escrivia Lope de Vega,
prevere:
¿Qué tengo
yo, que mi amistad procuras?
¿Qué interés
se te sigue, Jesús mío,
que a mi
puerta cubierto de rocío
pasas las
noches del invierno oscuras?
¡Oh cuánto
fueron mis entrañas duras
pues no te
abría! ¡Qué extraño desvarío
si de mi
ingratitud el hielo frío
secó las
llagas de tus plantas puras!
¡Cuántas
veces el Ángel me decía:
«Alma,
asómate agora a la ventana,
verás con
cuánto amor llamar porfía!»
¡Y cuántas,
hermosura soberana,
«Mañana le
abriremos», respondía,
para lo
mismo responder mañana!
Germans, obrim la porta, Jesús està trucant. Ell no ve a treure'ns res, si no a dar-nos-ho tot i portar-ho a plenitud.
Comentarios
Publicar un comentario