Renyir i junyir
Homilia diumenge xx de durant l’any/C
L’evangeli d’avui ens presenta un
missatge fort, que sacseja els deixebles adormits en les seves cabòries de
poder i que si l’interioritzem, ens sacseja a cada u de nosaltres. Situem-nos: Jesús està parlant poc abans de la
seva mort, que pressentia imminent. I anuncia que la seva mort anirà seguida de
la desfeta del seu poble i, aparentment, també, del seu projecte. Immergim-nos en el seu univers simbòlic: Jesús
parla de cinc d’una mateixa casa, aquesta casa és el Poble d’Israel. El cinc en el judaisme,
és un número altament simbòlic: cinc són els llibres de la Torà, els cinc
llibres de Moisès, units com els cinc dits d’una mà. I cinc són les puntes de l’estrella
de Salomó (aquí al costat de l’església tenim l’estrella dels Salamó, jueus
conversos). Arran de la mort de Jesús, en una mateixa casa, que és la casa
d’Israel, entre els jueus, n’hi haurà cinc que quedaran dividits, tres dividits
en dos clans, el regne del nord i el regne del sud i dos en tres clans: jueus,
samaritans i palestins. Els vincles de sang que conformaven les dotze tribus
també s’haurà esvaït. I aquesta dispersió durarà fins el dia d’avui. Però no
solament el seu poble, també el projecte de Jesús sembla fracassar. Arran de la
seva detenció, els apòstols desertaran i es dispersaran. Ja no regiran les
dotze tribus d’Israel.
Al principi de la seva missió Joan assenyalarà
Jesús com l’anyell de Déu. Si era un anyell estava destinat al sacrifici, per
això Jesús és mor a la mateixa hora que sacrificaven els anyells al temple. La passió i mort de Jesús va ser el resultat
de les divisions i de les lluites de
poder, també entre els seus mateixos seguidors... En un context de divisió, Jesús
sap molt bé que el mataran, però Ell dóna la vida per amor. La seva gran
preocupació, la de Getsemaní, és si aquesta mort tindrà algun sentit, sobretot
veient la manca de consistència i la divisió dels apòstols.
Avui els clans continuen. Un clan és un
grup de persones unides per llaços de parentiu i d’ascendència. Tots els
membres del clan creuen que són descendents d’un ancestre comú, és a dir, que
són de la mateixa sang. I en nom d’aquesta consanguinitat poden caure en
exclusivismes temibles. Quan veiem un atemptat sagnant contra un personatge públic,
per un presumpte delicte comès fa trenta anys, ens adonem que hi ha clans i
cultures en les que la set de revenja no s’apaivaga fàcilment, que la revenja
té arrels molt pregones. I quan veiem i
sentim que hi ha persones que aplaudeixen l’atemptat, ens adonem fins a quin
punt les divisions porten als ressentiments i els ressentiments porten a la
revenja, a la guerra i a la mort.
El pecat de la divisió és una bola de
neu que va creixent mentre roda. Segurament tot comença en el si de les
famílies, és fa més gran en els grups socials i pren majors proporcions en els partits
i en els blocs. Era un poble petit de Catalunya.
Tenien solament dos carrers i els del carrer de baix celebraven la festa major.
Ens hi van convidar. Vaig preguntar perquè no hi venien els de dalt i em van
explicar que feien una altra festa major, perquè havien renyit feia anys i ni sabien
el perquè. Quan vaig mostrar la meva estranyesa, em van dir que més avall hi
havia un altre poble que tenia només dues cases i que també estaven renyides
entre elles. Renyir és trist. Quin dolor els d’uns pares, quan senten que els
seus fills s’han distanciat o han renyit entre ells! Quin dol els dels germans
desunits! I quant dolor innecessari es deriva d’aquests trencaments... La
pregària sincera és la millor prevenció contra la divisió. I la pregària
autèntica ens porta al diàleg i a l’acció.
Una vegada al desert es van trobar dues
persones que tenien creences diverses: un europeu cristià i un beduí, musulmà
fervorós. Es van fer amics i van acordar que volien pregar per una causa
comuna. Però, a l’hora de la pregària, van decidir allunyar-se l’un de l’altra
uns metres i estar una estona sols. Quan es van tornar a trobar el beduí li va
dir: “oi que quan preguem és quan som més autèntics?” ben cert. Cada u de
nosaltres té la seva peculiar relació amb Déu, més o menys explícita. La fe ni
es pot mesurar ni es pot comparar. El Déu d’Abraham, Déu d’Isaac i Déu de Jacob
és un sol Déu, però és diversa i personal la manera que Abraham, Isaac i Jacob
tenen de relacionar-s’hi. D’aquest caràcter personal de la fe, neix la
llibertat religiosa que és un dret de la persona. I vénen els carismes que són
dons de l’Esperit Sant. Naturalment a aquest dret s’hi correspon el deure de
respectar –es a dir d’esguardar atentament- la relació de l’altre amb Déu.
Diverses paràboles de Jesús parlen de
la relació entre pares i fills, la més famosa és la del pare que perdona o la
del fill pròdig. Aquell pare que malda
no sols perquè el fill torni, sinó perquè els dos germans es reconciliïn. Jesús
no basa la seva proposta de Regne en la consanguinitat si no en l’amistat.
Tenir la mateixa sang, no garanteix res, és un fet que ens ve donat, no demana
cap esforç. L’amistat, en canvi, és fruit de la llibertat. Triem els nostres
amics. Déu ens els posa al davant. L’amistat és una relació nova no basada en
el parentiu ni en el clan. L’amistat es treballa de dia en dia. I es cultiva
tota la vida. I també hem de treballar les nostres relacions d’amistat en el si
de la família: amb converses, fent memòria agraïda de tants bons moments
viscuts, amb silencis, amb presents, amb
mostres sinceres d’afecte i de tendresa...
En el baptisme del Jordà, Jesús va
sentir-se embolcallat per l’amor del Pare i va viure l’experiència de ser el Messies
d’Israel. Avui, als batejats amb aigua ens parla d’un altre de baptisme, el de
l’Esperit Sant, que ell viu ja a Getsemaní que és quan al límit del dolor,
experimenta la seva condició de Fill. I, després, Jesús enviarà el foc
purificador de l’Esperit Sant que enforteix tota feblesa, que tornarà a aplegar
els deixebles i els farà universals. S’escamparan arreu de la terra. L’Esperit
Sant que condueix a la plena unitat. Per això el seu missatge, amorosament
repetit serà, “Pare que siguin veritablement uns” com ho són els membres d’un
mateix cos.
Comentarios
Publicar un comentario