El Regne és el Paradís
Crist Rei 2022
Estimats,
En el moment que Lluc va
redactar la història de la Passió, tenia molt present els condicionaments de l’Església
del seu temps. En aquelles primeres comunitats, ho relata la segona part de l’evangeli,
el llibre dels fets dels apòstols, alguns havien acusat els cristians de tenir
per Rei a Jesús en detriment del Cèsar. I la intenció de l’evangelista és
provar que la intenció de Jesús era oposada a la de l’Imperi.
El fragment que hem llegit
està emmarcat en aquest context històric. Lluc, bon pintor, menciona el rètol de la creu: “el rei dels
jueus”. Escrit en vàries llengües per ordre de Pilat, aquell rètol era un
equívoc sagnant: pels romans una mofa, pels jueus un insult. Però també entra
dins de l’estil de Déu escriure la seva veritat per ma pecadora. I Lluc ens
convida que el llegim amb els ulls de la fe. És veritat que Jesús és Rei, el
rei és el que regeix, el que governa, el que decideix, però la reialesa de
Jesús no té res a veure amb el poder, ni amb el domini, ni amb l’autoritarisme
eixorc. Lluc defineix aquesta reialesa: Déu
només regna allí on hi ha amor autèntic, allí on l’odi no hi pot entrar. I regnar
és, tot sovint, perdonar. Jesús mor perdonant els seus botxins i perdonant el
lladre penedit que se li adreça dient-li familiarment “Jesús” de tu a tu, amb
confiança i amb familiaritat. És un dels pocs personatges que no el tracta de
mestre ni de Senyor, li diu senzillament “Jesús”. Un insigne predicador mataroní
del segle XX, el doctor Joaquim Masdexexart, en un sermó de les Set Paraules,
deia, amb enginy: “Lladre! Eres un
lladre tan hàbil que a darrera hora encara vas saber robar-li a Jesús el
Paradís.”
Lluc mostra que Jesús en
la seva resposta identifica el Regne amb el Paradís, un Paradís que és
infinitament millor d’aquell que van perdre els nostres primers pares per la
supèrbia, un jardí on floreixen totes les virtuts.
De vegades caminem amb l’enyorança
del paradís perdut i pensem que qualsevol temps passat fou millor. I no és
veritat. Alexandre Dumas deia amb humor: “aquells temps feliços en que fórem tant
desgraciats” No caiguem en la temptació de ser nostàlgics. Lluc demostra que per damunt dels errors i les mofes, brilla la
Veritat i és precisament en aquella hora culminant del Gólgota que es revela de
quin Regne parla Jesús.
Així les respostes
sinodals que van arribant d’arreu del món i que han cristal·litzat en un document de treball “Eixampla
la teva tenda”, són realment encoratjadores del nou escenari mundial que
desitgem i cap al qual volem avançar. El Poble de Déu expressa el seu desig
profund d’escoltar el crit dels pobres i el de la terra. Ens conviden a reconèixer
la interconnexió entre els reptes socials i ambientals i a respondre-hi col·laborant i creant aliances amb
altres confessions cristianes, creients d’altres religions i persones de bona
voluntat (n. 45).
Sí, germans, el Regne és
el Paradís. Els claustres dels monestirs amb els seus jardins centrals simbòlics
amb els quatre rius, les herbes medicinals, les flors, les plantes, ens ho
recorden.
Cada vegada que estimem,
que perdonem, que oblidem el mal que ens hagin pogut fer... cada vegada que
tractem el Senyor de tu a tu, com un Amic i enfondim els vincles de l’amistat,
estem anticipant aquest Paradís en la terra.
Com diem en un himne
litúrgic: “si el món ja és ple de gràcia i de perfum/quin paradís el cel ens
prometia!”
Comentarios
Publicar un comentario