Testimonis del món nou
Estimats germans i germanes.
Vivim immergits en el
misteri. I ho podem constatar cada dia, quan els esdeveniments, les trobades
inesperades, els fets nous ens interroguen, ens sacsegen… tot el que ens passa,
ho podem llegir en clau de fe. I descobrir com el Senyor ens pica l’ullet i
posa en qüestió les nostres excessives previsions. I això desvetlla en
nosaltres el temor de Déu del qual parla el profeta Malaquies a la primera
lectura que hem proclamat que no és la por de Déu, si no que és el principi de
la saviesa. El temor de Déu és un dels set dons de l’Esperit Sant, el do que
ens salva de la supèrbia de creure que estem sols en l’univers. El llibre dels
Proverbis diu també que el temor de Déu és avorrir el mal: “Déu avorreix la
supèrbia i l’arrogància i el mal camí i la boca perversa”. Els que temen el
Senyor no es deixen enganyar pels profetes de calamitats. Tot el que Jesús
anuncia: persecucions, terratrèmols, epidèmies i fam ha passat en el decurs de
la història i continua passant avui. Tot el que no poden controlar. Però també
en un altre lloc de l’Escriptura l’Apòstol diu que res no podrà separar-nos de
l’amor de Déu: ni les persecucions, ni la fam i la nuesa, ni la mort sagnant.
Perquè l’important és com vivim allò que passa i com fem experiència d’aquest
amor que ens depassa.
En una pel·lícula sobre la vida de Jesús, en
l’escena de l’hort de Getsemaní, apareix un dimoni que va vestit amb esmòquing.
És un d’aquells dimonis elegants que el Papa Francesc diu que són els que més
tem. I li fa veure amb una ràfega tot el que passarà a l’església en el decurs
de la història: persecucions, martiris, tortures, croades, inquisició, fams,
guerres, exterminis... I li pregunta de què servirà Jesús el teu sacrifici? No
val la pena! La temptació de desertar,
de fugir, la temptació en la qual tots podem caure.
Aquests dies hem llegit
que el Papa Francesc està amoïnat per alguns seminaris del nostre país. Perquè els preveres que en sortiran, que ja
estan sortint, han de ser referents per les comunitats i no poden viure
replegats en les seves seguretats en un món apart i allunyats de la mateixa
gent que tenen confiada. La por és la que porta a l’integrisme. En lloc d’una
església replegada en si mateixa, en la seva zona de confort, hem de viure una
església en sortida, esperançadora, que aplegui... I els preveres i els laics
compromesos hem de sortir d’estar a prop de la gent. Han d’anar allí on la gent
viu: al carrer, a l’hospital, a l’estadi, al centre cívic... Recordo que un bon
formador de vocacions adultes al sacerdoci els propiciava que els futur
preveres que tenia confiats assistissin
als parts i als moribunds. Veure el principi i el final de la vida, ajuda molt
a viure-la en plenitud.
Siguem sinodals amb fets
concrets. No fem només una aparença de sinodalitat, un títol després del qual
no hi ha cap contingut. No fem com aquelles empreses que usen el màrqueting per
a promoure la percepció que els seus productes, objectius o polítiques són
respectuosos amb el medi ambient, quan en realitat funciona de manera oposada,
no fem a nivell eclesial això que en diuen ecoblanqueig (greenwashing).
Avui, en aquesta sisena
jornada dedicada als pobres tenim una bona notícia: demà el bisbe Javier
beneirà els nous locals de Càritas Badalona, al carrer Sant Marc 29, al barri
de la Salut. Els pobres que truquen a les portes del nostre cor, que ens
sacsegen, que ens ensenyen tantes coses. Hem d’acompanyar-los en els seus
processos, sovint llargs. I ho hem de fer en equip, colze a colze, els qui en
tenim vocació, els voluntaris i els professionals. Germans i germanes, seran els pobres que
haurem estimat i servit els qui ens
sortiran a rebre un dia en el Regne.
Comentarios
Publicar un comentario