Amics del desert
Homilia diumenge segon d’Advent
Estimats germans i germanes,
Dijous passat, dia 1 de
desembre, vam celebrar la festa de Sant Charles de Foucauld, canonitzat el
passat mes de maig pel Papa Francesc. Charles
de Foucauld és una personalitat molt rica: un convers, un enamorat de
la poesia i l’espiritualitat dels tuaregs o amazighs, -paraula que
significa “homes lliures”, aquestes ètnies avui tan presents entre nosaltres i
encara tan desconegudes- un explorador del nord de l’Àfrica, un místic
contemplatiu, ermità, monjo, finalment prevere i un referent contemporani de
l’anomenada “espiritualitat del desert” que avui suscita en molts atracció. És
probable que hàgiu sentit parlar de la xarxa d’amics del desert, persones que
practiquen la meditació amb l’impuls, entre d’altres, de Pablo D’Ors.
Doncs bé, dijous al
Seminari de Barcelona vam celebrar la memòria de Sant Charles de Foucauld amb
una pregària silenciosa i la presentació d’un llibre a ell dedicat l’autor del
qual és el professor Josep Lluís Vázquez Borau que va explicar molt bé la
constel·lació de persones que acompanyaren el
Germà Charles. Foucauld va tenir un gran director espiritual, un vicari de la
parròquia de Sant Agustí de París, el pare Henri Huvelin davant del qual va
culminar el seu procés de conversió. El P. Henri i Charles van mantenir una correspondència que va durar
vint anys. El P. Huvelin en un sermó deia que Jesús havia pres el lloc més
baix, que ningú no havia estat capaç de robar-li per tant li deia a Carles no
vulguis mai ser l’últim, perquè l’últim sempre serà Jesús.
Anem a l’evangeli d’avui. Un
segle abans de Jesús, un seguit d’homes que estaven fastiguejats de la
corrupció ambiental van sortir al desert de Judà per retrobar-se amb Déu en
l’oració pregona, en el silenci actiu, en la dignificant sobrietat. És veritat
que els ascetes que se’n van al Desert tenen el risc d’aïllar-se en la seva
pau, però Joan Baptista superava aquesta temptació conjugant l’espiritualitat
amb la missió en el món. Joan fou asceta no per aïllar-se en el desert si no
per infondre l’esperit en el desert en el cor de la ciutat. M’agrada que avui
s’estableixin en els trens vagons de silenci, que hi hagi persones que pugeu a
la muntanya a escoltar el silenci o que us n’aneu un temps a fer desert en
diversos llocs del món o a les hostatgeries dels Monestirs. Escriu el
professor Vázquez Borau, “si romanem en el silenci escoltarem allò que no se
sent, percebrem allò que no es veu, sentirem allò que no es toca, intuirem el
misteri essencial de tota criatura...”
Hi ha un lligam estret
entre el silenci i la bondat. Sant Bru, el fundador de la Cartoixa tingué com a
lema “O Bonitas!” “O bondat de Déu”, a aquesta expressió se l’ha anomenat l’al·leluia del desert. La lectura del
profeta i poeta Isaïes
que hem proclamat és també un cant a la bondat: “ningú no serà dolent ni farà
mal en tota la meva muntanya sagrada”.
La primera lectura i el
salm d’avui són un càntic a la justícia social, el seny i la pau. Les
breus línies de la carta de Sant Pau als cristians de Roma que hem proclamat,
són les darreres d’una càlida exhortació a la caritat que és l’atmosfera i la
garantia de la pau: tenir tots un mateix cor, un mateix sentir i un mateix
càntic de lloança al Messies.
Germans, convertir-se és molt més
que canviar, convertir-se és rectificar per millorar. Hi ha a pregària molt
bella amarada en l’espiritualitat d’abandó de Charles de Foucauld que ens convé
repetir:
Pare, em poso a les
vostres mans.
Feu de mi el que vós
voleu.
Sigui el que sigui, us en
dono gràcies.
Estic disposat a tot.
Ho accepto tot,
amb tal que es compleixi
la vostra voluntat
en mi i en totes les
criatures.
No desitjo res més, Pare.
Us encomano la meva ànima,
us la dono amb tot l'amor
que soc capaç,
perquè us estimo i
necessito donar-me,
posar-me a les vostres
mans sense límits,
amb infinita confiança,
perquè vós sou el meu
Pare.
Comentarios
Publicar un comentario