Natzaret: punt final o una font que brolla
Baptisme del Senyor 2024
Estimats germans i
germanes,
acaben els anys de silenci
a Natzaret, acaben els trenta anys de treball humil i callat, de silenci
social, els anys secrets d’identificació amb la vida dels humils: casa, sinagoga,
taller, potser un pelegrinatge... Ara Jesús, en plena maduresa (trenta anys d’aleshores
són potser com cinquanta d’ara), decideix fer un tomb en la seva vida i
posar-se en contacte amb l’escola religiosa de Joan. I fa un pelegrinatge de
tres o quatre dies, el mateix que feia la gent senzilla, per deixar-se batejar
per ell, un signe que serà la prefiguració de la Pentecosta.
En l’espiritualitat d’Israel, inspirada en l’Èxode,
el Jordà significa l’entrada a la Terra Promesa, és a dir: “el pas decisiu al
Regne de Déu”. Batejar-se és a dir, submergir-se en l’aigua del Jordà era un
signe impressionant d’estar disposat a fer aquest pas cap al regne. Recordeu
quan cantem: “Riu pregon, Jordà dels pares,/caldrà que travessis per a entrar
al repòs./La terra que delejaves/serà tota teva, farà el teu goig.”
Nosaltres. Un dia vam ser
batejats, la majoria de petits. Un altre dia potser ens van confirmar, alguns
tampoc no ho recorden...Però sí que tots recordem que hi ha hagut moments de la
nostra vida, de tocar a fons. El moment que algú ens va cridar en nom de Déu,
el moment de “deixar” la família de carn
i sang per “independitzar-nos”, el moment de dir un sí a Déu en el matrimoni,
en la vida religiosa, en el presbiterat...un sí total, irreversible i sense
condicions... a què? A ser homes i dones lliures, responsables i lliurats a
estimar... (El que passa és que ens equivoquem quan només parlem de la “meva”
llibertat i ens oblidem de la “nostra” llibertat, quan no entenem que
responsabilitat és capacitat de donar resposta, quan no estimem bé i no sabem
estimar-nos bé ni a nosaltres mateixos...). El dia del nostre “sí” ha estat realment
el dia del nostre baptisme que alguns, fins i tot, hem tingut el privilegi de
renovar en el Jordà que, repetim-ho no és encara el nou baptisme que Jesús ens
ve a portar que és amb aigua i Esperit.
Quan els antics profetes
anaven a començar la seva activitat enmig del poble, Déu els manifestava la seva
vocació. I el pas implicava un canvi de nom. Hi ha moltes narracions de
vocacions a l’Antic Testament, Moisès, Samuel, Isaïes, Jeremies... i també al
nou: Simó esdevé Pere, Leví esdevé Mateu, Maria Magdalena, esdevé senzillament Maria...
I en el decurs de la història de l’església, Aureli, esdevé Agustí d’Hipona, Teresa
de Cepeda, que ha esdevingut la Santa per antonomàsia, Agnes Gonxha Bojaxhiu,
la que coneixem com Teresa de Calcuta... Per això molts monjos i moltes monges
canviàveu el vostre nom en entrar en religió.
El baptisme imprimeix
caràcter. En el baptisme renunciem a Satanàs i a les seves pompes, a les seves
bombolles. Com ho podríem traduir en el llenguatge d’avui? Renunciar a Satanàs
vol dir deixar d’estimar el mal i renunciar a les seves bombolles, que poden
ser grans, fins i tot irisades, però estan buides, son un gran bluf, és a dir
un gran muntatge destinat a impressionar que després es revela fals, vol dir
renunciar a la frivolitat. Per actualitzar el nostre baptisme cal deixar de ser
frívols i prendre’ns seriosament tot el creat i el creador. (A. Rubio).
Jesús, en el decurs de la
seva vida pública, va viure molt condicionat: els fariseus, els mestres de la
llei, l’inquiriren fins al final; els saduceus li posaven paranys; la seva
família el prenia per boig, els seus deixebles no l’entenien...Però
interiorment des del moment de la teofania del Jordà, “ets el meu Fill, el meu
estimat...” se sabia lliure, la seva llibertat interior és la que li va donar
la possibilitat de donar la vida per amor. Nosaltres vivim també molt
condicionats, per un temps i un país... Però si vivim el nostre baptisme, si
avui som capaços de renovar-lo de debò ens sentirem lliures.
I aleshores el cel se’ns obrirà.
Veure el cel obert, en la nostra parla habitual, és trobar solució a una
situació difícil. Hi ha vegades que ens sentim
sobrepassats, atuïts, com si ens
haguessin tirat una terregada terra al damunt, que no trobem la sortida, que no
ens en sortim... i de sobte ve la persona oportuna en el moment oportú. “Quan
vaig veure tal persona, ja vaig veure el cel obert,” diem de vegades. Un
facilitador és una persona que ajuda a
un grup o a una organització a treballar de manera més eficient, a col·laborar i a assolir sinèrgies...no és fàcil, però n’hi ha. Però ésser facilitador segons l’evangeli és encara molt més, és fer possible la comunicació amb Déu. Abandonem-nos. Deixem-nos anar. És que ens creiem massa que som els
protagonistes de la nostra història, soc jo que faig, jo que decideixo, jo que
planifico i organitzo... I ens oblidem que és Déu el qui guia la nostra
història, que la presència de Déu irromp mentre jo m’entesto en fer els meus
plans. Davant de situacions complexes, ens calen facilitadors. Els sants,
seguint la seva vocació baptismal, en el decurs de la història han estat així,
facilitadors, han trobat en cada moment de la història la solució a una
situació concreta.
El cel obert, aquesta
expressió enigmàtica de l’evangeli d’avui apareix d’altres vegades a
l’evangeli. Recordem aquella, després de
dialogar amb Natanael, Jesús promet a ell i als del seu voltant: “Us ho ben asseguro: veureu
obert el cel, i els àngels de Déu pujant i baixant sobre el Fill de l’home.”.
Germans i germanes, si vivim a fons el nostre baptisme, tastarem la nostra
llibertat interior i cada dia, cada esdeveniment, cada conversa, esdevindrà un
signe eloqüent. I si som capaços de reviure aquell dia que algú ens va cridar i
potser ens va trasbalsar, potser en un tren en marxa, com Teresa de Calcuta,
potser a prop de una gruta de Lourdes, a Roca i Pi, com en Josep Maria....
veurem cada dia signes propers de la presència de Déu.
Fa pocs dies. Era l’enterrament
de la Mariona, mare, àvia, dona que sabia explicar-se, que omplia... una self
made women. Al final de la
celebració tal com permet la litúrgia, vaig convidar els seus fills a espargir
el fèretre, recordant el seu baptisme. I quan ho acabaren de fer, tots els nets
espontàniament van demanar de fer el mateix signe i alguns, abraçats al
fèretre, el mullaren amb les seves llàgrimes... quin signe tan bell del
baptisme! Quin anticipació de la vida perdurable que ara la Mariona ja viu en
plenitud!
Comentarios
Publicar un comentario