Feres, àngels i discerniment
Diumenge primer de Quaresma 18 de febrer de 2024
Estimats germans i germanes,
veure l’arc de Sant Martí, és una visió que sempre té un punt
d’emoció. El llibre del Gènesi explica que és el signe de l’aliança de Déu amb
el seu poble, el final del diluvi i el pacte amb tota la Creació. La bella aliança de Déu amb Noé és una aliança
en primer lloc amb els éssers humans i els seus descendents, però és també una
aliança amb tota la creació: els altres éssers animats, els ocells, el bestiar
i tots els animals domèstics i feréstecs que han sortit de l’arca. Cal que
tinguem una justa relació amb els animals, també són creatures de Déu, els hem
de respectar i podem aprendre d’ells moltes coses, la fidelitat, la tenacitat,
la tendresa... sense caure ni en la ideologia animalista ni en la supèrbia de
creure’ns el reis de la Creació.
El Papa Francesc a la Laudato si denuncia que cada any
desapareixen milers d’espècies vegetals i animals que ja no podrem conèixer,
que els nostres fills ja no podran veure, perdudes per sempre (n. 33) I cita el
catecisme quan recorda amb fermesa que el poder humà té límits i que és contrari
a la dignitat humana fer sofrir inútilment els animals i sacrificar sense
necessitat les seves vides. És un tema actual en el qual cal aprofundir-hi...
Aquí al claustre tenim en pedra dues representacions de la
carta de Sant Pere que hem proclamat: en una clau de volta, sobre la porta del
De profundis es veu l’anàstasi, el moment en que Jesús dona la mà a aquells
esperits encadenats des del principi que esperaven la resurrecció, representats
com Adam, Eva i els patriarques. I al centre del claustre hi ha el brollador
dels vuit costats -com tenien tantes piques baptismals- que ens recorda que vuit
foren els qui se salvaren de les aigües diluvials: Noé, la seva esposa, Naamah,
els seus tres fills, Sem, Cam i Jàfet i les seves tres nores. Tradicionalment
es considera que Sem fou el pare de jueus i àrabs, que Cam i els seus
descendents poblaren l'actual Àfrica i que Jàfet i els seus descendents van
poblar l'actual Europa. Sigui com sigui, la Quaresma és un temps propici per refermar
la nostra identitat baptismal amb vocació universal.
Marc no descriu les tres temptacions com faran Mateu i Lluc,
les temptacions de la màgia, del poder o de l’espectacularitat. Diu,
senzillament, que Jesús “vivia entre els animals feréstecs i l’alimentaven els
àngels” (Mc 1, 12). Amb article “les” feres i “els àngels”. En la mentalitat simbòlica de la bíblia, tant
els animals feréstecs com els àngels són persones, persones conegudes pels seus
oients o lectors. Les feres poden ser els qui devoren els béns de les vídues i
els orfes. Les feres poden ser també els poderosos d’aquest món que volen
instrumentalitzar Jesús pretenent imposar-li com s’ha de presentar davant
d’Israel. Però Jesús no es veu afectat davant dels poderosos, com ho veiem en
el decurs de tota la seva vida pública, sap torejar els fariseus, els mestres
de la llei, Ponç Pilat o Herodes, a qui, recordem-ho, Jesús el compara a una
guineu. En surt airós. I àngels, són per exemple, les dones que el sostenen amb
els seus béns i tots aquells en qui el Mestre pot reposar.
Tota la vida pública de Jesús quedarà emmarcada dins d’aquesta
escena. Trobarà feres i trobarà àngels. Però Jesús farà que uns i altres
convisquin. Així en ell es complirà l’ideal messiànic anunciat per Isaïes 11,
6-9 quan diu: “El llop conviurà amb l’anyell, la pantera jaurà amb el cabrit;
menjaran junts el vedell i el lleó, i un nen petit els guiarà. La vaca i l’ossa
pasturaran juntes, jauran plegades les seves cries. El lleó menjarà palla com
el bou, l’infant de llet jugarà vora el
cau de l’escurçó, el nen ficarà la mà a l’amagatall de la serp. Ningú no serà
dolent ni farà mal en tota la muntanya santa, perquè el país serà ple del
coneixement del Senyor...”
De la mateixa manera que l’Esperit Sant empenyé Jesús cap al
desert, aquesta empenta la podrem experimentar cada vegada que ens abandonem,
que deixem que flueixi la vida, sense presses, cada vegada que ens embadalim i
contemplem la creació sense passar-ho tot pel filtre de la raó. I per això
encara que en el decurs de la vida ens trobem amb persones que no ens volen bé,
que ens volen fer caure en algun parany, que ens renyen, que ens increpen, que
ens amenacen, fins i tot que ens esgarrapen, no fora cristià conspirar per
respondre’ls de la mateixa manera. I
també en trobem d’altres que ens acompanyen com els àngels, en qui podem
reposar confiadament. Demanem en aquesta eucaristia en aquest inici de la
Quaresma, lucidesa per guardar-nos de les feres, docilitat per posar-nos en
mans dels àngels i capacitat per deixar-nos embadalir per cada arc de Sant
Martí que el cel ens regali.
Comentarios
Publicar un comentario