Tot es transfigura
Diumenge II de Quaresma.
25 de febrer de 2024
Estimats germans i
germanes,
el científic i poeta
catòlic David Jou, diu que l’episodi d’Abraham i el sacrifici d’Isaac que hem
proclamat a la primera lectura és ben problemàtic: «Jo no creuré mai en un Déu
que m’exigeixi el sacrifici d’un fill, diuen molts. Però molts d’ells han
renunciat a tenir fills per la seva comoditat, o van tenir fills i no se’n van
ocupar, o van tenir fills i els van enviar a la guerra, o van avortar, però
diuen que no creurien en un Déu que exigeixi el sacrifici dels fills.» Quina
contradicció!
Jove, des que comences a
treballar, o acabada la teva carrera universitària, has de produir i pagar
impostos per poder-te sostenir-te tu mateix i la societat en el context del
qual vius, has de sostenir l’estat, amb totes les seves tremendes càrregues i has
de sostenir un nombre cada vegada més gran de primerencs jubilats. I això ho
fas amb greu minvament del teu temps i de les teves energies per conèixer el
món, per a conrear l’amistat, per viure l’amor, per fer esport i per fruir de
l’alegria de viure. A més això t’obliga a definir i decidir una vocació laboral
o d’estudis a una edat inadequada per a tu, perquè com ja deia el Dr. Marañón,
encara no tens experiència, ets molt impressionable i estàs sotmès als durs
vaivens de la teva efervescència corporal... o d’altres han ocupat el lloc dels
teus progenitors i decideixen per tu. Tens dret a rebel·lar-te...t’he d’escoltar molt més, no puc prendre el teu nom en
va i t’he d’acompanyar molt més amb l’escolta i amb l’exemple. Perquè encara que penso que et conec,
desconec el misteri de la teva personalitat transcendent.
L’evangeli de la transfiguració
ens situa a la mateixa muntanya de les temptacions. Aquella que avui es pot
visitar, pujant amb uns taxis que hi ascendeixen, veloços. Diu que els vestits
de Jesús es tornaren blancs que cap dels tintorers del món no hauria pogut
blanquejar-los així. En una societat del prêt-à-porter sembla que els tintorers
ja només siguin per treure taques. Però els tintorers foren un gremi tan
important com d’altres i el beat Maurici
Proeta de Castelló d’Empúries -que ha estat estudiat i recuperat pel nostre
estimat diaca Lluís Cortada, és el seu patró. En un univers simbòlic què
representen aquests vestits blancs? Són una anticipació evident de la
resurrecció. Què vol dir ressuscitar d’entre els morts? És una pregunta que es
feren els apòstols i que avui molts es continuen fent fins al punt que hi ha
persones que creuen en Déu però no creuen en la resurrecció de la carn, com si
no fossin articles del mateix Credo que professem en cada eucaristia.
Tornem a l’evangeli. Recordeu
que després de la confessió de Pere a Cesarea de Filip “Tu ets el Messies”,
Jesús l’exorcitzà perquè, aquell apòstol impetuós, aparentment de bona fe, el
volia allunyar de la seva missió. I li diu “Fuig d’aquí Satanàs!.” Sorprèn que el Senyor el tracti així el cap de
colla, però deu ser que Pere cau en la temptació i es pot deixar instrumentalitzar
pel mal. Quantes vegades probablement de bona fe, ens equivoquem i volem
apartar els altres de la seva missió.
Al cap de sis dies, en dia
de sàbat, demana en Pere i en Jaume i en Joan per separat de fer un
pelegrinatge i pujar a la mateixa muntanya altíssima on el diable li havia
mostrat tots els regnes del món i havia promès que els hi donaria si acatava la
constitució d’Israel. Els tres líders del grup, Pere, Jaume i Joan, s’havien
acarat amb Jesús perquè nostre Senyor, no compartia el tarannà violent d’Elies
i anava molt més enllà de la llei de Moisès. La transfiguració transporta Jesús
al costat de l’un i de l’altre: “Se’ls aparegué Elies juntament amb Moisès i es
posaren a conversar amb Jesús.” A Pere, erròniament li sembla bé d’acollir
Jesús en la troica del poder (J. Rius Camps) “Rabí es bo que nosaltres estiguem
aquí! ¿Vols que faci tres tendes, una per a tu i una per a Moisès i una altra
per Elies? Enyora la festa jueva de les tendes i situa Moisès en el centre a l’esquerra
de Jesús i a la dreta d’Elies. Avui diríem que Pere era un bon polític. Però l’evangelista
el desautoritza: “No sabia de què parlar perquè estaven aterrits.” La veu del núvol
recalca que aquells pescadors han de ser deixebles de Jesús, i no de Moisès i
Elies. A partir d’ara Jesús és l’únic intèrpret autoritzat del Pare. Ells no
pogueren replicar car a l’instant, mirant al voltant, ja no veieren ningú més que Jesús. El seu mestre quotidià. Quan mirem els altres amb ulls de fe, aquells
companys amb qui vivim, els nostres amics, el més petit de cada casa, el més
vellet, aquella jove tatuada que ens explica amb emoció el sentit del body art
en els seus braços, aquella persona que fa temps que no veiem i que ens trobem
providencialment, aquella que ens busca o que pidola, aleshores, quan la mirem
amb ulls de fe tot, tot, tot es transfigura i descobrim la presència viva del
Jesús de cada dia. Però per això cal
abans cultivar el silenci, com ens recomana el nostre arquebisbe en la seva
carta dominical d’avui.
Comentarios
Publicar un comentario