Sé que venen pels camins
Diumenge V de Quaresma
Ens anem acostant a la
Pasqua i aquestes cinc setmanes de pelegrinatge interior, cada un de nosaltres hem
anat fent el nostre procés personal i comunitari de conversió, amb quatre
mirades: la primera al desert, una invitació a fer desert personal, una
mirada interior que ens va fer descobrir que -com Jesús al desert- estem voltats
de feres (els enemics) i d’àngels (els amics); la segona, la setmana de
la transfiguració, ens ensenyava que, malgrat tot, quan mirem la realitat amb
ulls de fe tot, tot, tot es transfigura i quan cultivem el silenci personal,
podem descobrir la presència viva del Jesús de cada dia en cada persona i en
cada esdeveniment, és a dir en els amics i en els enemics; feta aquesta
descoberta la tercera setmana ens empenyia a la violència, a la força
transformadora de de l’amor i de la tendresa envers amics i enemics; i la
setmana passada, la quarta, era un reclam a deixar de mirar la pantalla
i a mirar de tant en tant el firmament estelat és a dir a mirar cap al cel i,
en concret, cap al cel aquí a la terra. Aquesta cinquena setmana, l’evangeli
ens convida a dialogar sobre la vida, la mort i el més enllà entre nosaltres.
En concret l’evangeli ens presenta
uns pelegrins grecs que s’adrecen al temple de Jerusalem. Hem de pensar que
d’Atenes a Jerusalem hi ha 3000 quilòmetres, un llarg recorregut. Aquells
pelegrins van a veure el Temple, famós per les seves riqueses, potser amb el
recel de si els deixarien entrar o no, perquè eren pagans, però amb la
confiança que un dia les portes del temple s’obririen a totes les nacions. Però ells no van solament a fer turisme, van
especialment a veure a Jesús. I en arribar es troben amb uns deixebles que
parlen grec: Andreu, potser el més obert dels deixebles i Felip i, tots dos, els
porten Jesús. Jesús davant d’aquests pelegrins fa un sospir i s’alegra de la
seva vinguda: ha arribat l’hora, ha arribat l’hora que s’obri tot això que està
tancat.
Cada vegada més aquí al
monestir venen visitants de diversos països, turistes de tot l’any. Avui amb
aquesta jornada de viure el parc. Però no solament aquí avui també hi ha
persones que venen a les nostres comunitats i venen de molt lluny i no em
refereixo tant a la distància física, si no a la cultural. Persones que entren al
monestir o als temples amb curiositat, potser recordant la seva infantesa...persones
que han deixat la pràctica religiosa però que segueixen practicant la
generositat...
Tornem a l’evangeli:
aquells grecs escolten de bon grat i també amb sorpresa els ensenyaments de
Jesús sobre temes tan importants com la mort i el més enllà. El gra de blat per donar fruit ha de morir. Per
aquells pelegrins grecs creients en el cos i en l’ànima, com devia ressonar
aquell ensenyament d’un rabí com Jesús, de mentalitat semítica que els unia
tots dos, cos i esperit i que parlava de la resurrecció de la carn.
Ahir mateix, a la tarda,
una bona amiga, la Teresa, una religiosa que durant molts anys ha estat fora del convent però que hi ha retornat
d’anciana, ara té 96 anys em deia que havia demanat l’eutanàsia - una paraula
que en grec significa mort dolça- i que
ara s’estava acomiadant dels seus amics. Em deia que havia parlat feia poc amb
un amic seu teòleg, l’Antoni que l’escoltava, li discutia i finalment, li
parlava de la importància de l'eudokia, una altra paraula grega que significa bon seny... Un tema que no ens pot deixar indiferents.
Anit, a l’Hospital de Can
Ruti, acompanyava una estona al Rafa, un malalt probablement terminal i a la
Rosario la seva esposa. El Rafa, que encara estava conscient i que al mateix
matí havia rebut la unció dels malalts, em va dir amb senzillesa, lúcidament: “espero
el porvenir”. En sortir de la cambra, vaig parlar amb el fill gran, un acreditat
metge psiquiatre, que es mostrava pessimista. La Rosario, l’esposa, en canvi, es
mostrava més optimista. Em recordava aquelles paraules del doctor Jordi Gol: “us
diran que mentre hi ha vida hi ha esperança, jo us dic, mentre hi ha esperança
hi ha vida.” I aquelles altres de l’Alfred Rubio: l’optimista sap que aquesta
realitat que tenim és òptima, perquè és l’única.
Tornem a l’evangeli, Jesús
i els pelegrins grecs, mentre dialoguen (aquells passeigs peripatètics!) experimenten
quelcom fort i trasbalsador que ve del cel -una altra transfiguració adreçada
al món hel·lènic- però aquells pelegrins
grecs, són incapaços d’interpretar-ho. I Jesús els ajuda a fer-ho i els explica
que aquella veu del Pare ha ressonat per a ells: “aquesta veu no ha vingut per
mi si no per a vosaltres.”
Deia Melquiades Andrés -
historiador de l’espiritualitat- que el místic és el cristià madur. En aquest
sentit, tots estem cridats a ser místics, però no pas pel nostre esforç, si no
per la gràcia trasbalsadora de Déu. Potser en el decurs de la nostra vida
experimentarem quelcom vingut del cel, inexplicable des del punt de vista
racional, que ens farà trontollar i que potser no gosarem ni explicar a la
persona que més estimem, però com diu Josep Rius Camps, aquesta experiència
-com la dels pelegrins grecs- activarà el nostre esperit.
Però per completar el
nostre pelegrinatge cap a la veritable conversió a l’alegria encara ens falta
el més important: la Setmana Santa i tota la cinquantena pasqual.
Hi ha una cançó -molt
coneguda a Badalona- amb lletra de Joan Soler Amigó (fa poc hem celebrat el
segon aniversari de la seva mort) i música de Jaume Arnella, que m’ha vingut a
la ment arran de la lectura d’aquest evangeli dels pelegrins grecs:
Sé que venen pels camins
i que canten primavera.
Són els homes d'un país
i és el vent de les
carenes.
Mira si n'alcen de pols,
deixen enrere les penes.
Vénen d'una mar de plors,
dels bardissars de la
guerra,
de l'arena de la fam,
de la grisor de la cendra.
No són raïm de vi dolç,
no són gra d'espiga
tendra,
han madurat al celler
i a la tina de les penes.
Porten flor d'ametller als
ulls
i a les mans roses
vermelles,
porten garbes a les mans,
ja no porten escopetes.
Els han llaurat amb diner
damunt les pròpies
esquenes,
ells vivien espremuts
i ells són ara els qui
veremen.
Homes i dones i nens
de pell blanca i de pell
negra,
el preu que han pagat, la
sang,
la seva herència, la
terra.
Ja és temps, ja és temps
d'arribar,
ja és temps de deixar la
cleda;
el sol, el sol ja és prou
alt
i l'esperança acomplerta.
Aixi sigui.
Comentarios
Publicar un comentario