En el cor de la història
Segon diumenge
d’Advent C
La Paraula de
Déu continua alimentant la nostra esperança. Que n’és de
bella la primera lectura! Bella i prometedora. Hi ressona la pregària i
l’auguri amb què les sinagogues de la
diàspora jueva, els darrers temps abans de Crist, amb aquest text i d’altres desvetllaven,
l’esperança d’un proper dia de glòria per la seva llunyana Jerusalem, model de
societat perfecte. La flama de l’ideal futur cremava en la llar del seu amor a
la humil realitat present.
En la Carta als
cristians de Filip la nota dominant és l’amistat entre l’Apòstol i els seus
deixebles col·laboradors. Les línies de l’autèntica amistat, no es limitaven a l’ara
i aquí, sinó que segons Sant Pau estaven
destinades a confluir en allò que anomena “el Dia de Jesucrist”. És a dir més
enllà de la història, l’amistat
autèntica té vocació d’eternitat.
Lluc, és l’únic
evangelista que descriu el context històric precís on Joan Baptista comença la
seva missió. No era un context fàcil, ni civilment ni religiosament. Gairebé
tots els personatges que anomena evoquen records de corrupció. Per exemple el
fet de citar a dos summes sacerdots simultanis –Anàs i Caifàs- quan de fet
només ni podia haver un, ja indica que hi havia alguna cosa que no rutllava. En
efecte, Anàs havia estat destituït pel governador romà, però continuava
exercint una influència determinant sobre el seu gendre Caifàs.
També la nostra
vivència del cristianisme es desenvolupa en un context concret social i polític.
Avui la corrupció ha provocat decepció
en molts i ha suscitat una excessiva
burocratització, fins i tot de l’administració més propera, que ens asfixia i
ens fa cercar la sortida de situacions insostenibles.
Joan s’havia
consagrat de jove a l’ascètica del desert, escola de Déu i forjadora de
veritables reformadors. N’hi havia molts d’altres d’ascetes en el Desert de
Judà, però només ell va tenir l’audàcia de de portar l’ànima del desert al cor
de la ciutat (Gomà). El seu missatge era únic: “Convertiu-vos”. Aquest text d’Isaïes
que cita l’evangelista es referia als repatriats que creuaven el desert des de
Babilònia a Palestina, però la comunitat cristiana li ha donat sentit de
conversió: allò que és tort es redreça,
all que està enfonsat s’eleva, allò que és aspre se suavitza i el que és
alterós s’aplana perquè el pugui entrar Crist.
Tots coneixem
persones que aplanen, que afavoreixen la resolució dels problemes. Algú ha dit
que els sants són els qui en cada època de la història han resolt els
problemes. En l’extrem oposat hi ha les persones que de tot en fan problema o
ho fan més complex. De quins volem ser? En iniciar-se una nova campanya
electoral hem de recordar que als polítics els elegim perquè resolguin els
problemes, no perquè en plantegin de nou. El temps d’Advent té una dimensió de
conversió: cal mudar els hàbits i cal
millorar en el més pregon.
En vigílies de
començar l’Any de la Misericòrdia, l’eucaristia alimenta la nostra esperança, l’esperança
de trobar sortides de futur sostenibles. Però per això cal que cultivem l’amistat
veritable i cal que forgem el nostre esperit en la pregària, fent desert en la
nostra vida. Si en les nostres vides obrim camins perquè el Senyor s’hi faci
present anirem apreciant els valors autèntics i el nostre amor es farà cada dia més generós.
Comentarios
Publicar un comentario