Aturada transcendent
Homilia del diumenge II de Quaresma 21/02/16
Tots necessitem fer
una aturada, la vida ens surt a l’encontre i sovint ens sentim desbordats.
Jesús i els seus apòstols de vegades no podien ni reposar una mica perquè la
gent els perseguia arreu. Però aquell dia Jesús va voler fer una aturada
diferent i va anar a una muntanya alta. I se’n va emportar uns deixebles, ni tots
els apòstols, sinó solament aquells tres predilectes, Pere, Jaume i Joan. I se’ls va emportar a pregar. És diferent
pregar en el cor de la ciutat que fer-ho en una muntanya alta, és a dir en un
lloc on pobles, carreteres i camins es veuen en unes altres dimensions, es
relativitzen. I mentre pregava va canviar l’aspecte de la seva cara, del seu
esguard. Quan la pregària surt del cor, quan la pregària és tractar amb aquell
que sabem que ens estima, tot canvia, fins el rostre es transfigura. Quan les persones preguem sincerament ens fem
humils, perquè reconeixem que no tot depèn de nosaltres. La Quaresma és un
temps propici per orar. Jesús, Fill de Déu, pregava en silenci i els tres
apòstols segurament eren testimonis d’aquest canvi. Quantes vegades hem observat
com hi ha persones avesades a la pregària, que respiren Déu. Recordo el rector
del meu poble, un home de pregària, parlava de les coses de Déu sense
parlar-ne, amb el seu to de veu, amb la seva mirada, amb el seu gest, amb les
seves reflexions. Recordo en una ocasió que un sacerdot catòlic i un monjo
budista van anar a un programa de ràdio en una emissora de gran abast. El
locutor va dir pel micròfon als oients: “és llàstima que no els vegin el rostre
perquè tots dos traspuen pau”.
I apareixen en
escena Moisès i Elies, gloriosos. Recordem que tots dos, tan Moisès com Elies,
havien parlar amb Déu en una muntanya alta, el Sinaí. Ara el tema de conversa,
era el traspàs de Jesús, era el seu èxode que s’havia d’acomplir a Jerusalem:
és a dir la seva mort, la seva Resurrecció i l’Ascensió al cel, la Terra Promesa.
Recordem com va ser la mort de Moisès: eren a prop de la Terra Promesa i el
poble d’Israel havia canviat. Des de la planúria de Moab, al mont Nebo el
Senyor li va mostrar tota la terra amb la seva bellesa. Però Moisès va morir
sense haver pogut posar els peus a la Terra Promesa. Diu la Bíblia que el van enterrat i ningú sap
on és la seva sepultura. La partida d’Elies és enigmàtica: arrabassat per un
carro de foc... Diuen que no va pujar al cel perquè el mateix Jesús diu que al
cel ningú no hi ha pujat, “només n’ha baixat el Fill de l’Home” i encara anys
després que Elies fos arrabassat, al malvat rei de Joram li va arribar una
carta del profeta Elies (Cròniques 21, 12). La mort de Jesús serà diferent de
la de Moisès i la d’Elies, Ell ja haurà anticipat el Regne aquí a la terra, el
seu sepulcre, ben conegut; i Jesús no va ser arrabassat pel foc, sinó que seria
traït, condemnat, torturat i crucificat per la malícia humana. Però Déu el va
ressuscitar, el va cridar a la Vida.
Diuen els evangelis
que aquells apòstols preferits es van adormir. Probablement perquè eren
pescadors que havien treballat de nit i vetllat de dia, eren més propensos a la
son... No ho sabem. El que és evident és el paral·lelisme del text amb el de l’Hort
de Getsemaní. Allí Jesús també pregava i ells dormien. A Getsemaní, el rostre
de Jesús es trasmudava –aquesta vegada adolorit- i ells no ho veien.
Però al Tabor quan
es desvetllaren sí que veieren la glòria de Jesús i els dos homes que eren amb
ell. Els apòstols van participar d’una visió singular, d’una visió interior, d’un
tast d’eternitat. I un núvol –signe de la presència del Pare- els cobrí. La veu
del Cel ja no parlava de Moisès i Elies, sinó de Jesús a qui van veure tot sol.
És a Ell a qui hauran de seguir, no a Moisès, no a Elies, no a cap profeta,
sinó a Jesús el seu amic de cada dia... També avui tots som seguidors d’algú, d’algun
famós, d’algun pensador, d’algun artista, potser som seguidors físicament,
potser ho som per mitjà de les xarxes... Els cristians hem de seguir sobre tot
a Jesús, ell és l’Amic que mai no falla.
La primera lectura
vol explicar l’aliança. Té una part bella, quan Déu va fer sortir Abram d’ell
mateix i el va convidar a contemplar i a comptar les estrelles, fent-lo anar
més enllà de les evidències... La segona part és més enigmàtica, aquestes cinc
espècies d’animals: la vaca, la cabra, el moltó, la tórtora i el colomí, eren
objecte de prescripcions rituals. Segons Sant Efrem aquest ritual suposa un
origen antiquíssim entre els caldeus i s’empraria per ratificar solemnement un
pacte o una aliança.
Tot és com una
ombra de la nova aliança que ratificarem avui a l’Eucaristia. Que la pregària ens faci ser llum
per als nostre germans.
Comentarios
Publicar un comentario