Missió organitzada
Per què precisament
72 deixebles? Segons el capítol 10 del Gènesi, 72 era el nombre tots els pobles
de la terra. Aquesta missió universal, a tots els països, que descriu Sant Lluc
es refereix a la que hi hagué en el seu temps, uns cinquanta anys després de la
mort i resurrecció del Senyor que havia dit: “aneu per tot el món i prediqueu
el missatge joiós a tota criatura.” Aquesta pàgina és talment com el flash back d’una pel·lícula, un fet de
passat que il·lumina el present. Recull les indicacions que el Senyor donava
als seus deixebles en enviar-los en missió. Consells pràctics que portaven el
segell de l’autenticitat perquè prèviament Ell els havia viscut. Per invitar-los
a la missió Jesús usa la imatge dels segadors, no parla de sembradors, ni de
conreadors, parla de segadors és a dir dels que recullen els sembrats, els qui
apleguen els fruits de la terra. Sembrat abans per altres. Jesús era conscient
que amb els seus ensenyaments donava acompliment a tot allò que havien preparat
els llibres de la llei els salms i els profetes. Que ell venia a dar plenitud...
Avui les
comunitats, a les parròquies, als moviments, ens cal tenir una mentalitat agraïda
envers els que prèviament han fet possible aquella organització, o aquells
recursos dels quals ara gaudim... Recordar aquells que ens han precedit, fer-ne
memòria agraïda i ser lleials al seu testimoni. Nosaltres hem pres la torxa que
altres ens han passat. Dimarts vinent farem un gest d’agraïment a la memòria
del qui fou rector de la nostra parròquia mossèn Anton Briàs que en fou rector
més de trenta anys, abans i després de la guerra pastor entregat i
reconstructor eficient, en el centenari de la seva presa de possessió.
El Senyor, per
enviar a la tasca missionera, usa la imatge d’una organització humana del
primer sector, el que aleshores imperava. Regularment els segadors, encara
avui, es reuneixen en grups de a quatre sis vuit o més persones, que solen
tenir el seu cap o majoral per als ajustaments i direcció de les feines. De
vegades pot ser un empresari que s’exposa a pèrdues o a guanys... En qualsevol
cas no es tracta d’una feina aïllada o desorganitzada. Jesús va cridar persones
concretes per ajudar-lo en la missió i els va organitzar... L’Església, les comunitats, els grups, els
moviments, tenen la seva pròpia organització; mai no hem d’ofegar l’esperit amb
burocràcies, però els cristians hem de ser competents. L’anunci del Regne no es
pot deixar a mera improvisació: cal
previsió, calen uns objectius, calen recursos humans, calen persones amb
vocació, dedicades i consagrades. Cal també sumar sinèrgies! Quina tasca tan
important que ha fet l’Església en el decurs de la història i en l’actualitat a
favor de l’organització de la societat! Des d’institucions com la Pau i la
Treva de Déu per la pacificació ciutats i viles, a tantes altres en el camp de
la cultura, de l’ensenyament, de l’atenció sanitària, de la marginació...
El Senyor subratlla
la desproporció entre la sega i els segadors: “Hi ha molt a segar i pocs
segadors...” De seguida pensem en la falta de vocacions. És ben cert avui les
vocacions decreixen sobre tot en la vella Europa, però sabem en d’altres
indrets del món estan en puixança i en les nostres comunitats sovint aquestes
persones vingudes d’altres latituds ens presten un gran ajut, enriqueixen les
nostres comunitats. Com les acollim? Com les acompanyem? Com mirem de superar
el salt cultural que aquestes incorporacions representen?
L’enviament del
Senyor és realista: “com a ovelles enmig de llops.” En un món mogut pels fils
secrets del poder, l’interès i l’èxit, la missió dels cristians cridats a
servir, abnegats i disposats a assumir el fracàs, és necessàriament signe de
contradicció. I els llops sempre es poden abraonar sobre les ovelles: ho veiem
amb tantes comunitats avui perseguides...
Jesús convida també
als deixebles a demanar posada a picar portes.... Els seus pares, Josep i Maria
ja l’hagueren de demanar sense èxit poc abans del seu naixement, per això va néixer en un estable, perquè no havien
trobat lloc a l’hostal. Ell mateix, després de la llarga estada a la intempèrie
del desert, no tenia una casa de propietat: a Cafarnaüm vivia en la de Simó i
Andreu.
Jesús encara invita
els deixebles a deixar-se acollir, a deixar-se atendre, “perquè els
treballadors bé mereixen el seu jornal”. L’acolliment és la compensació dels
seus esforços. “No aneu de casa en casa”, indica també permanència i fidelitat
a unes persones o famílies concretes. Jesús va parlar a multituds, però va
tenir i es va ocupar
directament de
petits cercles d’amics, els dotze i a Betània, Llàtzer, Maria, Marta.. Avui el
fet de tenir per exemple tants seguidors a les xarxes socials, no ens ha de fer
oblidar que l’amistat és persona a persona i que de les amistats n’hem de tenir
cura i aquestes formen un cercle que ha de ser sempre a mesura humana. Hi
pensava aquesta mateixa setmana quan, en motiu del cinquantenari d’ASPANIN, per
infants discapacitats, el Museu de Badalona ha organitzat una exposició on
predominen les fotografies de persones amb nom i amb cognoms.
El fruit principal
de la missió i allò que ha de ser motiu de goig, no és simplement haver lluitat
contra el mal, ni tan sols el fet d’haver estat capaços de resistir-lo. El
fruit de la missió, allò que ens ha d’alegrar més és haver contribuït a fer de
la terra un trosset de cel. ”. És haver aplegat. És haver contribuït a edificar
el regne de Déu aquí en la terra. Haver col·laborat a portar-ho tot a plenitud.
Ho ha dit l’apòstol: “l’únic que val és haver estat creats de nou”. Encara que
no se’ns reconegui. Encara que els nostres noms no estiguin mai inscrits en una
placa de marbre. És millor que, des d’ara, estiguin inscrits al cor del Senyor.
Comentarios
Publicar un comentario