Després de l'atemptat
Homilia diumenge XX de durant l'any 20/08/2017
Estem
commocionats pel terrible atemptat de Barcelona i la rèplica de Cambrils d’aquesta
setmana. Ha estat uns atemptats contra
la població civil, amb tretze morts i més d’un centenar de ferits, en uns
escenaris que per molts de nosaltres són familiars i fins i tot habituals. Podríem fàcilment haver estat entre les
víctimes. El terror aquesta vegada ens ha tocat molt de prop. És esfereïdor
pensar que les proporcions haurien pogut ser molt més grans...
No obstant, la
commoció ha de deixa pas a la serenor. I a la reflexió. Perquè l’èxit del
terrorisme és sembrar la por i la por paralitza. Per això a tots va
impressionar el crit “no tinc por” que va seguir el minut de silenci de
divendres al migdia a la Plaça de Catalunya.
Els bisbes de
Catalunya en la seva nota, després d’expressar el seu condol, manifesten que la
ciutat de Barcelona “sempre ha estat compromesa per la causa de la pau i de la
justícia”. Podríem dir el mateix de Badalona. I de Catalunya. Aquest compromís
no pot cessar, però la pau s’ha d’anar teixint cada dia amb paciència i amb
dedicació, amb esforç, amb enginy, amb molt d’esforç... I sovint cal fer una
feina de prevenció. Vivim en una societat multiètnica i la formació religiosa i
ètica és fonamental. Més del que pensem. És important de prevenir, de legislar
adequadament. No es pot deixar la formació religiosa de qualsevol tradició, en
mans de radicals... És molt fàcil que un adolescent o un jove, per qui la
frontera entre realitat i ficció està molt difuminada, que vulgui reproduir en
primera persona una escena d’atropellament massiu que ha vist més d’una vegada
en la pantalla de la tauleta o del televisor. I encara és més fàcil si se sent
empès o instrumentalitzat per una cèl·lula fonamentalista radical que ha vist
frustrades les seves expectatives d’una acció criminal maldestre i destinada a
ser molt més sanguinària encara.
L’evangeli d’aquest
diumenge il·lumina les nostres reflexions. Jesús fa un viatge a Tir i a Sidó a terres de Fenícia, l’actual
Líban. Ens diuen els biblistes que no era un viatge d’evangelització sinó de
recés, gairebé de refugi. La seva presència a Galilea era incomoda i fins i tot
perillosa... L’evangeli presenta el diàleg de Jesús amb una dona, per a ells
estrangera i que vivia una situació familiar difícil: la filla malalta,
endimoniadament malalta, incurable. Els endimoniats vivien sotmesos a un poder
desconegut i irracional que els turmentava, sense que es poguessin defensar...
Tres causes de rebuig en el context: dona, estrangera i propera a una
endimoniada, per tant impura. I amb una filla perillosa... I amb tot, Jesús
parla amb aquella dona que demostra ser intel·ligent i audaç, i no sols hi
parla sinó que deixa que aquest diàleg marqui un punt d’inflexió i eixampli l’horitzó
de la seva missió: de dir “només he estat enviat a les ovelles perdudes del
poble d’Israel”, Jesús passarà a dir al final del mateix evangeli segons Sant
Mateu. “Aneu, doncs, a tots els pobles i
feu-los deixebles meus, batejant-los en el nom del Pare i del Fill i de
l’Esperit Sant i ensenyant-los a guardar
tot allò que us he manat. Jo sóc amb vosaltres dia rere dia fins a la fi del
món.” És a dir la missió és universal “a tots els pobles”, amb l’horitzó de fer
nous deixebles i d’ensenyar-los un nou estil de vida, basat en el perdó i la
reconciliació, en l’amor sense mesura. I la garantia que ell sempre serà al
costat nostre.
També en la vida
de molts de nosaltres hi ha hagut una evolució. Recordo que un pelegrinatge a
Terra Santa, una bona dona ja gran em deia si podia entrar en una església
ortodoxa... Havia estat formada així en el recel vers la diferència... I el
mateix podríem dir de l’evolució en el tracte amb els germans separats,
evangèlics... o d’altres ètnies i cultures.
El diàleg de
Jesús amb la dona sirofenícia és emblemàtic per entendre allò que anomenem l’Esperit
d’Assís, de diàleg interreligiós. Avui el diàleg franc i constructiu amb
persones d’altres creences no és sols una cortesia, sinó una necessitat.
Per això em
pregunto i us pregunto: a quants estrangers conec? Amb quants tracto? Què en sé
de la seva vida? Si són d’una altra tradició religiosa, què en sé d’aquesta
tradició? I dels seus costums? Conec en
mans de qui està la formació dels seus fills? Aposto perquè els governants
legislin rectament i gestionin amb encert la diversitat? Sóc capaç de donar testimoni
entusiasta de la meva fe? Sóc capaç de
donar testimoni –fins i tot al volant- de rebutjar tot allò que signifiqui odi,
revenja...?
Una situació
tràgica com la que hem viscut aquesta setmana ens deixa tristos, perplexes,
commoguts. Sentim solidaritat envers les víctimes i alhora impotència i ràbia
envers els seus agressors. Però passats aquests primers sentiments cal que fem
una aturada per veure quina mena de món estem construint entre tots. Quan de
temps dediquem a treballar per la justícia i la bona entesa. I ho reitero, a la
prevenció.
Que Jesús
present en l’eucaristia, que va viure i va morir perdonant, ens ensenyi a bastir
un món nou, al seu estil.
Comentarios
Publicar un comentario