El llenguatge de la violència
Homilia diumenge
XXVII (8/10/17)
La violència és
tan antiga com la mateixa humanitat, ens ho diuen els experts. Tant la primera
lectura com l’evangeli d’avui ens ha parlat de violència. El profeta Isaïes de
la violència exercida pels animals sobre una vinya, el poble d’Israel, que era
infecunda: Déu n’esperava justícia i només trobava injustícia, esperava bondat
i només sentia el clam dels oprimits. L’evangeli ens parla també d’una vinya i
d’uns vinyaters violents i homicides que arriben a matar el fill de l’amo, havent
prèviament expulsat de mala manera els emissaris que el mateix amo hi havia
enviat . La resposta de l’amo de la vinya, dolgut per l’assassinat
del seu fill serà igualment violenta, perquè la violència engendra més
violència encara. L’anunci de Jesús serà
verament profètic i pocs anys després Jerusalem serà destruïda. Violència ve de
vis, força,i habitualment quan parlem de violència entenem violència
destructiva, encara que com veurem no hi ha només aquest tipus de violència.
Aquesta setmana
per televisió hem vist moltes imatges de violència, accions que han fet mal i
que ens han fet mal. Avui les xarxes socials fan que tota acció a qualsevol
part del món sigui multiplicada exponencialment. Està vist que una crisi o un
enfrontament al segle XXI té molta més repercussió que en d’altre temps. Els
qui treballem en mitjans de comunicació sabem que tenim una responsabilitat
gran, perquè en les nostres tertúlies, en la manera de donar les notícies, quan
es barregen fets amb opinions, podem estar alimentant sentiments de violència
destructora. Vull dir que una explosió de violència, o un enfrontament al
carrer pot haver estat alimentat des de molt temps enrere. Fixeu-vos en el
matrimoni o en les nostres pròpies famílies. Hi ha moments que un es posa violent,
crida, diu potser el que no voldria dir, dóna un cop de puny a la taula o
agredeix algú que s’estima... aquella irrupció fa temps que s’estava covant,
potser feia anys i tot d’una esclata de manera violenta. Quan no funciona la força de la raó, comença
a funcionar la raó de la força. Aquests dies la societat civil està fent
esforços de mediació entre els governs d’Espanya i Catalunya per trobar una
solució consensuada a la qüestió catalana. L’Església, en les seves diferents
instàncies, també hi participa. No és fàcil i cal pregar perquè aquests
esforços de diàleg i negociació arribin a bon terme. Avui en l’actual context
molts parlen de diàleg i és cert, el diàleg és bàsic. Però segons la Doctrina
Social de l’Església, el diàleg ha d’anar acompanyat de negociació. I
negociació vol dir oferta i vol dir també renúncia, vol dir pacte. El nostre
poble té una tradició pactista molt antiga.El nostre poble té una tradició
pactista molt antiga. L’insigne historiador Jaume Vicens i Vives en el seu
assaig Notícia de Catalunya i en d’altres obres històriques, va analitzar
científicament el pactisme entès com concepte moral i jurídic, sorgit amb el
feudalisme, que regulava les relacions entre les dues parts que establien el
pacte feudal. Era un compromís entre dues parts lliures, basat en el respecte
mutu i la fidelitat recíproca en el compliment dels termes del pacte. El
pactisme va adquirir una força extraordinària a Catalunya i esdevingué
gradualment la base de les relacions de la monarquia catalanoaragonesa amb els
seus súbdits. Alhora es va anar formant el mecanisme constitucional català, amb
l’organització d’uns representants dels estaments en un cos, la cort general,
única institució europea -juntament amb el posterior parlament anglès- que
plantejà d’una manera eficaç i estable les relacions poder/subjectes. En aquest
procés l’Església no hi ha estat absent i hi ha contribuït des dels inicis amb
institucions com la Sagrera o la Pau i Treva.
Estimats germans
i germanes, hi ha una altra violència de la qual ningú parla que és la
violència de l’amor. Si tota la força que els humans esmercem en fer mal,
l’esmercéssim en fer el bé, tot seria diferent.
L’amor és fort com la mort, diu el Càntic dels Càntics. La violència de
l’amor és creativa, és renovadora. “Que estimem bé, que estimem fort” diu una
cançó d’Església. Sabem que l’anomenada
“no violència” de Mahatma Gandhi no s’hauria de traduir així. S’hauria de dir
més aviat “resistència pacífica”. Una persona no violenta no és una persona
feble. Quan Jesús en la seva Passió va rebre una bufetada injusta del criat del Summe
Sacerdot, no s’hi va tornar parant la cara si no amb una pregunta impel·lida
per la força de la raó: “Si he parlat malament digues en què i si no, perquè em
pegues?”
El pa que
compartim en l’eucaristia és menjar que ens enforteix. No som dignes de rebre’l
però la misericòrdia del Senyor és admirable i amb una sola paraula la nostra
ànima se salva. Que fem nostre el
compromís del salmista: “No ens apartarem mai més de vos... Senyor, Déu de l’Univers,
renoveu-nos, feu-nos veure la claror de la vostra mirada i serem salvats.”
Comentarios
Publicar un comentario