Un avui responsable
Diumenge XXVI del temps ordinari, 1 d'octubre de 2017
El profeta
Ezequiel fou el predicador de la responsabilitat personal, en una època en que
es considerava els individus embolcallats en la culpa o el mèrit col·lectiu del
seu clan i fàcilment s’espolsaven la responsabilitats. El missatge d’Ezequiel és actual perquè encara que avui ens omplim la boca parlant de
responsabilitats, en el fons no acabem de reconèixer les nostres: tot és culpa
de l’ambient, del moment que estem vivint, dels mitjans de comunicació, dels
corrents de pensament... Sempre el responsable és un altre: el dirigent, la
classe política, els bisbes... És cert que l’ambient influeix, és veritat que
no vivim un temps fàcil, estem d’acord que els mitjans de comunicació sovint
deformen la realitat o fan judicis parcials, però com costa veure la part que
depèn directament de nosaltres, com costa de reconèixer les pròpies
responsabilitats. Un exemple senzill. Recordo una vegada en una missa molt
concorreguda, que van faltar formes per combregar. Molta gent es va quedar
sense poder-ho fer sagramentalment. El rector que presidia, al final de la
missa, va demanar perdó per aquella imprevisió “de la qual –va dir- jo sóc l’únic
responsable” Li hagués estat fàcil donar la culpa al sagristà o a la persona
que havia preparat les patenes, o senzillament no dir res... Ell era l’únic
responsable.
La
responsabilitat es la capacitat de respondre. Ja fa anys que parlem de
paternitat responsable, o de llibertat responsable. La responsabilitat es pot
compartir però mai no es pot delegar del tot. Ezequiel sempre insisteix en la
capacitat de rectificar o de pervertir el camí de la pròpia vida. La decisió
del present és la que compta davant del judici de Déu. N’hi ha prou amb
reconèixer el mal comès i convertir-se.
Perquè costa de
reconèixer les pròpies responsabilitats, hi ha tan poca gent que dimiteixi. Els
càrrecs necessàriament han de ser temporals però ens hi aferrem. "El poder
tendeix a corrompre i el poder absolut corromp absolutament...”, deia Lord
Acton.
El pare de la
paràbola volia que els seus fills es dediquessin a la vinya. En aquell temps
molts a Israel, fins i tot gent senzilla, tenia una petita vinya. I la vinya
volia i vol molta cura. S’havia de plantar, triga a créixer, podia tenir
malures, , calia netejar-la, esporgar-la i després de tot els senglars podien
entrar a devastar-la; la vinya era i és un conreu artesanal. Els grans sacerdots i els notables del poble
que escoltaven la paràbola sabien que vinya vol dir Israel. Jesús estimava amb passió Israel, la seva
terra i el Poble elegit del seu Pare. Per això volia podar-los, corregir-los,
perquè donessin més fruit... I es planyia que els seus no la servissin sinó que
se’n servissin. Déu ens dóna a cada un de nosaltres la missió de treballar pel
seu Poble: “Vés a treballar a la vinya, avui”. “Avui” sense refugiar-se en un “demà”
menys incòmode. Deia un funcionari de la Unió Europea, després d’escoltar el savi consell d’un sacerdot,
“això ens obliga a replantejar el futur” i aquest capellà em deia, enfadat,
parlant d’aquesta resposta, “és un superbiós, el que s’ha de replantejar és el
present.”
Que fàcil és
deixar les coses per demà i per demà passat.
Cada un d’aquests
dos fills de la paràbola fan un lleig al pare. El primer li dóna una negativa
però després va a la vinya. El segon li diu que sí però després no hi va. El
primer va fer el que el pare volia, però després de donar-li un no. L’altre va dir que sí però no va ser conseqüent.
Un pensa que en la vida hem de fer les dues coses dir que sí i obrar en conseqüència.
El fill que
respon “hi vaig de seguida, pare” però no compleix és un hipòcrita. És d’aquells
que diuen i no fan. L’Evangeli atribueix aquesta actitud a aquells que s’havien
constituït dirigents religiosos i polítics a Jerusalem. Per no renunciar a
drets adquirits es van tancar al missatge de la Salvació. Li deien a Déu una i
mil vegades “faci’s la vostra voluntat” i acaben fent la seva.
El fill que
respon: “No hi vull anar” però després es penedeix i hi va en el principi és
insolent amb el seu pare. És el pecador que diu que no al Senyor. L’Evangeli en
menciona dues categories d’aquests pecadors: els publicans i les prostitutes. Per
això quan Jesús mor a la creu té al costat un bandoler convertit (un publicà?)
i als peus una pecadora. Tot i que no consta en absolut que Magdalena fos una
prostituta, sí que havia sortit d’una situació objectiva de pecat greu. Per
tant, dues persones aparentment marginals, estan allí en l’hora decisiva quan
Jesús comença a regnar des de la Creu.
Maria va dir “faci’s
en mi”, senzillesa absoluta,
despreniment total, assumpció de la pròpia responsabilitat. Que Ella protegeixi
el nostre poble en aquesta delicat moment de la seva història.
Comentarios
Publicar un comentario