Autoritat i autoritarisme
Homilia diumenge
4rt
Estimats germans
i germanes,
En un congrés
celebrat recentment a l’Ateneu Sant Pacià s’ha posat en relleu la crisi que va
significar per la civilització occidental el maig francès del 68. Una crisi
sobre tot del principi d’autoritat. Certament aquesta crisis es va donar, però
cal distingir bé entre el que és autoritat i el que és autoritarisme. No és el mateix. “Poques coses desmoralitzen més que la
injustícia fet en nom de l’autoritat i de la llei” deia Concepción Arenal. És
un cas clar que la pretesa “autoritat” amaga l’autoritarisme.
L’evangeli diu
que Jesús ensenyava amb autoritat. La rel de la paraula autoritat és augmentar,
promoure, fer progressar... Diríem, fer sortir de cadascú el bo i millor.
En el cas de la
guarició de l’endimoniat, veiem com primer havia de sortir el mal, perquè
finalment pogués emergir el bé. Quantes
vegades hem d’esperar que les persones verbalitzin tots els seus patiments i
les seves íntimes sofrences, els dols mal viscuts, les nafres de l’ànima,
perquè a la fi pugui sortir-ne la bondat que rau fons de molt cors. No es pot
tapar una ferida amb una bena fins que no està ben desinfectada Ara aquest
procés és llarg, pot durar molt de temps i pot representar una sacsejada
violenta. Deixem que la Paraula de Déu ens sacsegi interiorment aquest
diumenge, siguem dòcils a l’esperit del bé. I
com deia el Beat Ramon Llull, que tot el mal “fuja”.
La carta de Sant
Pau als cristians de Corint ens ha parlat dels avantatges que segons ell, tenen
els qui no es casen respecte als qui opten pel matrimoni. Pau buscava el que
era més avantatjós, però certament el matrimoni tal com s’entenia en el seu
temps de era encara molt asimètric: la finalitat procreativa ocupava un lloc
principal i hom pensava que tot depenia de l’home. La ciència ha anat mostrant
l’aportació de cada cònjuge en l’engendrament d’un fill i l’Esperit Sant ens ha
anat guiant en el decurs dels segles per comprendre que la principal finalitat
del matrimoni avui no és la procreació sinó l’amor dels esposos oberta a una
paternitat responsable. I convindria recordar que una de les facetes d’aquest
amor esponsal és esforçar-se per la promoció humana i cristiana de l’altre.
Això ho solem oblidar fins i tot en la predicació. Exercir l’ autoritat és fer
que emergeixi el bé amagat en l’altre. Tenir aquesta dada és essencial per
mesurar la qualitat del matrimoni.
En temps de
Jesús els mestres de la llei es perdien en disquisicions, es dedicaven a
explicar les diferents tendències que hi havia en el seu temps. Devia ser molt
feixuc. Jesús en canvi parla amb autoritat, va a l’essencial: el seu
ensenyament transparentava la consciència de ser Fill de Déu. I el poble ho
captava de seguida. Aquest sensus
fidelium continua viu. El poble senzill copsa immediatament quan un locutor
de ràdio o televisió ha interioritzat aquella notícia que està dient i per tant
la diu amb autoritat o quan la recita de memòria, sense cap implicació personal.
Igualment quan es predica una homilia: que diferent que ressona quan ha estat
el fruit madur d’una pregària! Està plena d’autoritat, és persuasiva i
convincent.
Comentarios
Publicar un comentario