Transhumanisme
Homilia diumenge
quart de Quaresma 11 de març de 2018
Dijous passat a
la parròquia germana de la Mare de Déu de Montserrat vam tenir una conferència,
per tot l’Arxiprestat, de Mn. Joan Costa, sobre el transhumanisme aquest
moviment cultural i intel·lectual internacional que té com a objectiu final
transformar la condició humana. Transformar-la mitjançant el
desenvolupament i la fabricació de
tecnologia que millori les capacitats humanes, tant a nivell físic, com
psicològic com intel·lectual. De manera coincident Antònia Cirer a missa
dominical també fa referència implícita a aquest moviment: “quan ens diuen que un dia la medicina guarirà tota
malaltia, que deixarem d’envellir, que millorarem totes les capacitats humanes
i que no morirem mai. Ens diuen que tenim la salvació a les nostres mans. ”Però
afegeix la comentarista “una vida eterna en un món injust, entre gent que no
sap estimar, no satisfà el meu desig de plenitud.” Jo crec que dijous molts vam sortir de la
conferència amb un aiguabarreig de sentiments: d’una banda esperançats que les
innovacions tecnològiques puguin allargar la vida i sobretot la qualitat de
vida, que es puguin reemplaçar òrgans i extremitats, que el coneixement dels
gens permeti guarir malalties que en d’altre temps eren incurables, però de
l’altra una espantats per la possible manipulació: ens esgarrifa que puguem
arribar a ser cyborgs, barreges d’homes i màquines, per viure llargament però
sense viure realment la plenitud que anhelem i que ens dóna estimar i
sentir-nos estimats. Tots els avenços científics són fruit de la raó humana i
la raó és posada per Déu. Però no hem de voler ser déus, defugint la nostra
contingència. El transhumanisme només tindrà valor si va acompanyat d’un
creixement de les virtuts, d’un veritable humanisme.
El diàleg
nocturn de Jesús amb Nicodem m’ha fet pensar en el poder. Nicodem era mestre de
la llei, era poderós, era notable, però alhora era humil i se sabia fer
deixeble... anava a veure a Jesús de nit. I Jesús li explica que el poder
polític, econòmic, científic, sovint treballa subterràniament. L’astúcia,
l’estratègia treballen d’amagat. “Tothom qui obra malament té odi a la llum”.
Nosaltres veiem a la pantalla líders polítics, tertulians de prestigi,
empresaris poderosos, però tots tenim la percepció que darrere d’aquests
famosos hi ha els que veritablement mouen els fils de la història. I els seus
noms no solen sortir a la llum. És que
la llum les mataria. Romanen en l’anonimat: són com els tèrmits, la llum
els mata...
Fou la conxorxa
dels qui movien el poder la que va acabar condemnant i clavant en creu a Jesús.
Jesús morí encara jove, humanament diríem que amb molta feina per endavant, amb
uns seguidors dubitatius, amb un projecte no realitzat... El final, aparentment
d’un fracassat. No obstant qui pot discutir que Jesús va viure en
plenitud?Quina plenitud hi ha més gran que viure estimant, deixant-se estimar i
fent-se estimar? No es tracta doncs de viure molts anys sinó de donar vida als
anys que vivim.
Els missioners
al llarg de la història han alçat la creu. També l’alcen els portants del Sant
Crist. Les creus coronen els nostres campanars i els turons més alts... “El
fill de l’home ha de ser enlairat”. Ho explicava Jesús a Nicodem. I la creu de
Crist –instrument d’oprobi i de suplici- esdevé signe consolador, enfortiment
davant del mal, penyora d’un Déu ric en amor que ens ha estimat tant que ens ha
donat la vida juntament amb Crist, com ha dit Sant Pau.
Per això, enmig
del desert de la Quaresma, la consciència de saber-nos estimats per Déu, és
font abundosa d’alegria i de lloança, és un oasi.
Enlairem la creu
per contemplar-la. El Crist mort per amor es l’antídot poderós contra totes les
serpents que ens emmetzinen. La dona cristiana, l’home cristià que es passen la
vida servint amb amor prolonguen els braços de la creu i il·luminen els
germans, com la creu de cinc braços que Antoni Gaudí va projectar per la torre
del Salvador de la Sagrada Família, il·luminant els quatre punts cardinals
de la Ciutat Comtal, aquesta metròpolis
germana que, com deia el poeta, “es remou enmig de somnis i fúria.” Que avui
quan tracem el senyal de la creu sobre el pa i el vi i sobre la comunitat
reunida, experimentem la força guaridora de la salvació.
Comentarios
Publicar un comentario